Wyszukaj wydarzenie
Jeśli chcesz użyć dodatkowych opcji wyszukiwania kliknij więcej.
Białystok: Wydział Biologii, Uniwersytet w Białymstoku
|
Makrokosmos w mikroskali
Ponad 3,6 mld lat temu w płytkich zbiornikach wodnych powstało na Ziemi życie. Od tamtej pory nieustannie ewoluuje. Pierwsze zasiedliły naszą planetę bakterie i to one po dziś dzień są najliczniejszymi organizmami żywymi obecnymi w najbardziej różnorodnych środowiskach. Jak wyglądają? Czym się charakteryzują? Czy da się je zobaczyć? Chcecie się przekonać? Zapraszamy do Zakładu Mikrobiologii, gdzie w czasie warsztatów Anna Winiewicz oraz Marek Bartoszewicz reprezentujący Katedrę Mikrobiologii i Biotechnologii spróbują przybliżyć Wam ten niezwykły świat. Wiek/poziom: > 14 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:15-18:00 |
Laboratorium |
Gdańsk: Wydział Biologii, Uniwersytet Gdański
|
Rośliny ważne dla ludzkości: prawie wszystko o.. palmie kokosowej (Cocos nucifera)
O znaczeniu dla ludzkości (jej nie tylko egzystencji obecnej ale i rozwoju) takich roślin jak pszenica czy kukurydza wie większość z nas. Na świecie jest jednak wiele roślin, od których jesteśmy bardzo zależni i to nie tylko jako źródła pożywienia. Palma kokosowa na ogromnych obszarach ziemi jest nadal niezbędnym elementem życia ludzi. A stopień jej wykorzystania może zaskakiwać, bo korzystamy praktycznie ze wszystkich elementów tej rośliny, także jako np. rośliny technicznej, kosmetycznej, leczniczej.. Podczas pokazu około godz. 17. odbędzie się wykład. Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
16:00-19:00 |
pokaz i wykład |
|
Na początku był komin..
Na stanowisku będzie przedstawiana opowieść dotycząca jednej z hipotez powstania życia na Ziemi - kominy Lost City jako wielki bioreaktor tworzący życie. Dodatkowo obok makiety dymiącego komina (Black Smoker) uczestnicy i uczestniczki będą mogli posłuchać o różnych rodzajach kominów hydrotermalnych i o organizmach tam żyjących. Po wysłuchaniu historii będzie okazja do wzięcia udziału w quizie wiedzy na temat kominów hydrotermalnych, którego laureaci zdobędą nagrody. Stworzony zostanie również kącik `plażowy`, gdzie będzie możliwość zbudowania z magicznego wodnego piasku kominów lub zwierząt żyjących w rejonie kominów z `magicznego piasku`. Niezależnie więc od wieku znajdziesz tu coś dla siebie! Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-19:00 |
pokazy i warsztaty |
|
Prehistoryczne krajobrazy Ziemi Opolskiej
Prehistoryczne krajobrazy Ziemi Opolskiej to wystawa opartą na skamieniałościach znajdowanych na terenie Polski. Oprócz różnorodnych organizmów wodnych zobaczymy tu unikatowe lądowe skamieniałości z okolic Krasiejowa.. więcej w aplikacji `Wystawy Wydziału Biologii`. Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-19:00 |
wystawy stałe na Wydziale Bioogii UG |
Gdańsk: Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii, Uniwersytet Gdański, Gdański Uniwersytet Medyczny
|
Barwny Świat Roślin
Fotosynteza jest niewątpliwie jednym z najważniejszych procesów fizjologicznych występującym na Ziemi. Znaczącą rolę w tym procesie odgrywa nie tylko światło, ale również barwniki fotosyntetyczne znajdujące się w roślinach. Podczas warsztatów, każdy z chętnych zapozna się z metodą izolacji barwników fotosyntetycznych oraz zobaczy jak dostęp i brak światła wpływa na rozwój roślin Wiek/poziom: > 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-20:00 |
Laboratorium |
Katowice: Wydział Nauk Przyrodniczych, Instytut Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Śląski w Katowicach
|
Sekrety życia w wodzie [1]
Czy wiesz skąd się wzięła woda, która jest na Ziemi? Ile wody zużywasz podczas codziennych czynności? Ile wody potrzeba do wyprodukowania tabliczki czekolady? Czy wiesz, które żółwie są największe? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w trakcie gry o tematyce hydrobiologicznej. Zapraszamy młodszych uczestników do zabawy, będącej doskonałym sposobem na zdobycie wiedzy. Wiek/poziom: 5-10 Miejsc: 10 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:30 |
Gry, quizy i konkursy |
|
Sekrety życia w wodzie [2]
Czy wiesz skąd się wzięła woda, która jest na Ziemi? Ile wody zużywasz podczas codziennych czynności? Ile wody potrzeba do wyprodukowania tabliczki czekolady? Czy wiesz, które żółwie są największe? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w trakcie gry o tematyce hydrobiologicznej. Zapraszamy młodszych uczestników do zabawy, będącej doskonałym sposobem na zdobycie wiedzy. Wiek/poziom: 5-10 Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:40-18:10 |
Gry, quizy i konkursy |
Kielce: Instytut Biologii, Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Uniwersytet Jana Kochanowskiego
|
Przygarnij roślinkę [BRAK MIEJSC]
Warsztaty praktyczne – dowolny wybór sadzonki roślinnej, posadzenie w doniczce z ziemią i zabranie jej ze sobą do domu. Sadzonką należy opiekować się, aż urośnie jako ładna roślinka. Porady na temat pielęgnacji roślin.
Zapisy: ukaszstachera22@gmail.com (grupy 12 osobowe)
Grupa 1 - 17:30-17:50
Grupa 2 - 18:00-18:20
Grupa 3 - 18:30-18:50
Grupa 4 - 19:00-19:20
Grupa 5 - 19:30-19:50
Grupa 6 - 20:00-20:20
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 72 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-20:20 |
warsztaty |
|
Jak rośliny gaszą pragnienie – o transporcie wody w roślinie
Woda jest związkiem niezbędnym do funkcjonowania życia na Ziemi. Wśród organizmów żywych to szczególnie rośliny potrzebują i zużywają znaczne jej ilości, ponieważ ich organizm składa się w blisko 90% z wody.
Transport wody z gleby do korzeni a następnie części nadziemnych roślin, warunkowany przez transpirację, pozwala na przepływ związków mineralnych, obniżanie temperatury liści i przeprowadzanie procesu fotosyntezy. Jednak w ostatnich latach z powodu postępującego ocieplenia klimatu obserwuje się ograniczenie zasobów wód dostępnych dla roślin, co skutkuje zaburzeniem ich gospodarki wodnej.
W trakcie zajęć laboratoryjnych Uczestnicy poznają budowę anatomiczną tkanek, fizjologiczne podstawy mechanizmu transportu wody w roślinie jak również czynniki, które utrudniają i zaburzają ten proces.
Zapisy: magdalena.trojak@ujk.edu.pl (grupy do 10 osób)
Grupa 1 - 17:00-17:45
Grupa 2 - 18:00-18:45
Grupa 3 - 19:00-19:45
Wiek/poziom: > 14 lat Miejsc: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-19:45 |
zajęcia laboratoryjne |
Kraków: Wydział Biologii , Uniwersytet Jagielloński
|
Jak rośliny skolonizowały ląd? Adaptacje anatomiczne do różnych warunków hydrologicznych
Dlaczego rośliny wodne nie toną, a lądowe utrzymują się w pionie? W jaki sposób kaktusy i wilczomlecze znoszą piekielne upały i braki opadów przez wiele miesięcy?
Na naszych warsztatach zobaczysz coś, czego oko ludzkie nigdy nie ogląda, a sztuka barwienia preparatów dołączy do Twoich umiejętności. Zajrzymy w głąb łodygi, korzenia i liści, porównamy czym tak naprawdę różni się miękisz powietrzny od wodonośnego i zastanowimy się, w jaki sposób rośliny skolonizowały naszą planetę, tworząc środowisko dla zwierząt i ludzi!
Jeśli jesteś ciekawy świata, zainteresowany ewolucją życia (roślinnego) na Ziemi, chcesz dowiedzieć się jak powstały chloroplasty i jak wyglądały pierwsze rośliny lądowe lub chciałbyś poznać lepiej technikę mikroskopii świetlnej, te warsztaty są właśnie dla Ciebie!
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-21:00 |
pokaz |
|
Rafa koralowa - niezwykły ekosystem
Rafa koralowa to jeden z najpiękniejszych, ale też najbardziej zagrożonych i najszybciej znikających ekosystemów na Ziemi. Podczas prezentacji uczestnicy będą mogli zobaczyć różne gatunki koralowców budujących rafy koralowe i dowiedzieć się jak możemy uchronić ten wyjątkowy ekosystem przed zniszczeniem. Wiek/poziom: Bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-18:00 |
pokaz |
Kraków: Instytut Systematyki i Ewolucji Zwierząt, Polska Akademia Nauk
|
Trylobity. Kiedy i jak żyły, kiedy i dlaczego wyginęły
Trylobity, te pradawne opancerzone morskie stworzenia, żyły na Ziemi przez ok. 300 milionów lat - o wiele dłużej niż np. dinozaury. Czy wiecie, że ich oczy składały się z kryształków, które przy każdym linieniu odpadały i na nowo musiały krystalizować? Że jeden trylobit mógł pozostawić po sobie nie jedną, lecz nawet kilkadziesiąt kompletnych skamieniałości? Skamieniałości trylobitów można znaleźć również w Polsce. Zapraszam do obejrzenia okazów w naszym muzeum, od maleńkich do największych. Wiek/poziom: od 15 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 5 Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:30-12:00 |
pokaz |
|
Czy to motyl, czy szerszeń? - Prezentacja o rodzaju Euchromia
Podział motyli (Lepidoptera) na dzienne i nocne, czyli „motyle” i „ćmy” nie jest do końca prawidłowy, gdyż wiele ciem aktywne jest w dzień, a niektóre motyle również po zmierzchu. Przykładem takich „dziennych ciem” są tropikalne niedźwiedziówki z liczącego około 50 gatunków rodzaju Euchromia. Są one niezwykle kolorowe i różnorodnie ubarwione, a dodatkowo swoim wyglądem i zachowaniem przypominają szerszenie. Są bardzo ciekawą grupą nie tylko z tego powodu – okazały się być również doskonałym obiektem badań zoogeograficznych, czyli o rozmieszczeniu zwierząt na Ziemi. A co jest w tym takiego niezwykłego? Tego dowiecie się podczas zajęć! Zobaczycie okazy tych interesujących motyli, prześledzicie przypuszczalne trasy rozprzestrzeniania się gatunków Euchromia oraz dowiecie m.in. się jak mała ćma może pokonać wielki ocean i po co celowo żywi się trującymi roślinami. Zapraszamy!
Wiek/poziom: od 10 lat Miejsc: 100 Zarezerwowano: 65 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:00-15:45 |
Wykład on-line |
Kraków: Centrum Edukacji Przyrodniczej, Uniwersytet Jagielloński
|
Historia roślin w dziejach Ziemi
Zwiedzając ekspozycję geologiczną zapoznajemy się z głównymi wydarzeniami w historii świata roślin. Poznajemy różne grupy systematyczne roślin i ich rolę w historii życia na Ziemi. Oglądamy oryginalne skamieniałości oraz rekonstrukcje lądowych ekosystemów z różnych okresów geologicznych. Dowiadujemy się co i dlaczego pozostaje z roślin w stanie kopalnym i jakie informacje o budowie i biologii roślin niosą z sobą skamieniałości.
Spacer może posłużyć jako uzupełnienie lekcji geografii i biologii. Wiek/poziom: od 7 lat Miejsc: 25 Zarezerwowano: 25 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:00-15:50 |
spacer edukacyjny |
Łódź: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Łódzki
|
“H2O - wystarczy kropla” - badania fizykochemicznych właściwości wody
Woda, substancja tak niezbędna do życia na Ziemi jest dla ludzi “rzeczą” tak oczywistą, że zazwyczaj nie zastanawiamy się nad szeregiem jej właściwości.
Podczas warsztatów zapoznamy się z podstawową metodą oznaczania twardości wody. Uczniowie będą mieli również szanse samodzielnie przygotować preparaty mikroskopowe, na podstawie których wyciągniemy wnioski o właściwościach półprzepuszczalnych błony komórkowej i zjawiskach osmozy oraz toniczności.
Serdecznie zapraszamy :)
Wiek/poziom: 10-12 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 11 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:45 |
Warsztaty |
|
Zanurzając się w głębiny oceaniczne – co w nich żyje i w jaki sposób je badamy?
Morza i oceany stanowią 75% powierzchni naszej Ziemi, a większość terenów morskich to głębiny oceaniczne. Mimo, że jest to największy ekosystem świata, stopień jego poznania określa się tylko na 1%. Głębiny oceaniczne charakteryzują się trudnymi warunkami do życia – brakiem światła, wysokim ciśnieniem czy też ograniczonym dostępem do pokarmu. Czy w takim razie jest to podmorska pustynia? Absolutnie nie! Podczas naszej prezentacji przedstawimy różnych mieszkańców głębin oraz pokażemy w jaki sposób naukowcy badają te trudno dostępne tereny (korzystając z doświadczeń tegorocznej głębokowodnej wyprawy na wody północnego Pacyfiku, w której brałyśmy udział). Wykład zakończy pokaz eksponatów związanych z wyprawami głębokowodnymi, w których brali udział pracownicy naszej Katedry. Wiek/poziom: 7+ Miejsc: 120 Rezerwacja: Nie zobacz
|
18:15-19:00 |
Wykład stacjonarny |
Warszawa: Muzeum i Instytutu Zoologii i Muzeum Ziemi, Polska Akademia Nauk
|
Polskie odkrycia przyrodnicze w Ameryce Południowej
Zapisy: Muzeum Ziemi PAN – 22 629 74 79 w. 203
Warsztaty odbędą się w dniu 14.01.2023 r. (Sobota), rozpoczniemy od prelekcji dotyczącej genezy muzeów przyrodniczych. Odpowiemy na pytania gdzie, kiedy i dlaczego powstały takie muzea? Jaką formę miały najstarsze z nich i co w nich gromadzono? Wyjaśnimy również na czym polega praca w muzeum. Następnie zaprezentujemy zwierzęta pochodzące z Ameryki Południowej, które zostały odkryte przez polskich przyrodników. Opowiemy w jakich środowiskach żyją i jakie mają zwyczaje. W części praktycznej odwzorujemy kształty i barwy poznanych zwierząt, a także przygotujemy modele motyli z puzzli trójwymiarowych.
Dodatkowo, na warsztatach zapoznamy się z wielobarwnymi minerałami zbieranymi przez polskich badaczy, w tym także z takimi, które zostały opisane jako zupełnie nowe dla nauki. Na zajęciach pojawią się również agaty, pochodzące ze znanych stanowisk w Brazylii, których kolorowe imitacje, uczestnicy wykonają samodzielnie z rozdrobionych cukierków.
Wiek/poziom: od 5 lat (wymagana obecność opiekuna) Miejsc: 20 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:00-13:00 |
pogadanka + warsztaty |
|
Ocalone, zaginione, odzyskane.
Kolekcje z Azji i Ameryki Południowej polskiego emigranta Józefa Czakiego (1857- 1947)
Wykład z pokazem - 13 stycznia 2023 r.
Zapisy: Muzeum Ziemi PAN – 22 629 74 79 w. 203
Józef Czaki (1857-1947) – polski lekarz chirurg cywilny i wojskowy, twórca kolekcji obiektów historii naturalnej oraz zabytków sztuki chińskiej i japońskiej.
Przez ponad 50 lat Czaki gromadził zbiory dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego z myślą o rozwoju polskiej nauki. Liczne materiały ofiarował Muzeum Przemysłu i Rolnictwa oraz Państwowemu Muzeum Zoologicznemu (obecnie Muzeum i Instytut Zoologii PAN) w Warszawie. Zasoby tych placówek obejmujące kilkadziesiąt tysięcy muzealiów Czakiego zostały w dużej mierze utracone podczas II wojny światowej. Część okazów przyrodniczych przechowywanych w Państwowym Muzeum Zoologicznym stała się także celem rabunku dokonanego przez oddział SS – Sonderkommando Paulsen w 1939 roku. Okazy te zostały przetransportowane do III Rzeszy, głównie austriackiego Salzburga, skąd wróciły do Polski w 1946 roku.
Pomimo burzliwych losów kolekcji Czakiego zachowały się do dzisiaj zbiory zoologiczne oraz mineralogiczne pochodzące przede wszystkim z Brazylii. Pierwsze z nich są przechowywane w Muzeum i Instytucie Zoologii PAN, drugie w PAN Muzeum Ziemi w Warszawie. Przetrwały również pamiątki osobiste, w tym korespondencja i fotografie dokumentujące wiele faktów z życia Czakiego. Są one zgromadzone w prywatnej kolekcji w Casa do Agricultor w Araukarii. Podczas Nocy Biologów nasi goście wysłuchają wykładu, któremu towarzyszyć będzie prezentacja wybranych okazów z kolekcji Czakiego oraz wycieczka po Muzeum Ziemi.
Wiek/poziom: od 14 lat Miejsc: 50 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-19:00 |
wykład + pokaz |
Lublin: Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej
|
Mrok w cieniu świateł, czyli o oddziaływaniu antropogenicznej emisji światła na środowisko
Ujarzmienie elektryczności, zapewniające powszechny dostęp do energii o niewyobrażalnej wcześniej skali, poskutkowało silnym przyspieszeniem ludzkiej ekspansji i zintensyfikowaniem naszego oddziaływania na środowisko. Znaczącą – bo widoczną wyraźnie nawet z kosmosu – formą tego oddziaływania jest postępujące rozświetlanie naturalnego mroku nocy. Zaburzenie ekspozycji na światło nie może pozostawać bez znaczenia dla przyrody, gdyż to właśnie energia światła słonecznego leży u podstaw życia na Ziemi, a odwieczne, roczne i dobowe cykle oświetlenia regulują rytm funkcjonowania pojedynczych organizmów i całych ekosystemów. W jaki więc sposób "zanieczyszczenie światłem" oddziałuje na organizmy, w tym na człowieka? Jaka jest jego skala i jakie są skutki? Czy dynamicznie rosnąca, antropogeniczna emisja światła stanowi realny problem, któremu należy poświęcić więcej uwagi Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 80 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
Wykłady |
|
Antropocen, Insektagedon i inne plagi
Prelekcja i dyskusja o roli człowieka w przekształcaniu niszy ekologicznej jaką jest ziemia. Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 80 Zarezerwowano: 55 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:00-20:00 |
Wykłady |
|
Mrok w cieniu świateł, czyli o oddziaływaniu antropogenicznej emisji światła na środowisko
Ujarzmienie elektryczności, zapewniające powszechny dostęp do energii o niewyobrażalnej wcześniej skali, poskutkowało silnym przyspieszeniem ludzkiej ekspansji i zintensyfikowaniem naszego oddziaływania na środowisko. Znaczącą – bo widoczną wyraźnie nawet z kosmosu – formą tego oddziaływania jest postępujące rozświetlanie naturalnego mroku nocy. Zaburzenie ekspozycji na światło nie może pozostawać bez znaczenia dla przyrody, gdyż to właśnie energia światła słonecznego leży u podstaw życia na Ziemi, a odwieczne, roczne i dobowe cykle oświetlenia regulują rytm funkcjonowania pojedynczych organizmów i całych ekosystemów. W jaki więc sposób "zanieczyszczenie światłem" oddziałuje na organizmy, w tym na człowieka? Jaka jest jego skala i jakie są skutki? Czy dynamicznie rosnąca, antropogeniczna emisja światła stanowi realny problem, któremu należy poświęcić więcej uwagi Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 80 Zarezerwowano: 50 Rezerwacja: Tak zobacz
|
20:00-21:00 |
Wykłady |
|
Mrok w cieniu świateł, czyli o oddziaływaniu antropogenicznej emisji światła na środowisko
Ujarzmienie elektryczności, zapewniające powszechny dostęp do energii o niewyobrażalnej wcześniej skali, poskutkowało silnym przyspieszeniem ludzkiej ekspansji i zintensyfikowaniem naszego oddziaływania na środowisko. Znaczącą – bo widoczną wyraźnie nawet z kosmosu – formą tego oddziaływania jest postępujące rozświetlanie naturalnego mroku nocy. Zaburzenie ekspozycji na światło nie może pozostawać bez znaczenia dla przyrody, gdyż to właśnie energia światła słonecznego leży u podstaw życia na Ziemi, a odwieczne, roczne i dobowe cykle oświetlenia regulują rytm funkcjonowania pojedynczych organizmów i całych ekosystemów. W jaki więc sposób "zanieczyszczenie światłem" oddziałuje na organizmy, w tym na człowieka? Jaka jest jego skala i jakie są skutki? Czy dynamicznie rosnąca, antropogeniczna emisja światła stanowi realny problem, któremu należy poświęcić więcej uwagi?
Link do wydarzenia:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a8iJ1FJwhZKdnkWeM9H7hq4y6tNPXotz6wZzzPRECYE81%40thread.tacv2/1672740866968?context=%7b%22Tid%22%3a%2280dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b%22%2c%22Oid%22%3a%222d8c82a6-20ca-4f82-a96a-69b9197eb714%22%7d Wiek/poziom: od 12 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
11:00-11:45 |
Wykłady i Pokazy online |
Olsztyn: Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
|
Tęczowy świat dzieci w otoczeniu wody
„Tęczowy świat dzieci w otoczeniu wody” - to warsztaty dla dzieci mogące stanowić świetny punkt wyjścia do dalszych działań w zakresie nie tylko dobrej zabawy, ale też nauki z uśmiechem na twarzy. Dziecko wykonując samodzielnie eksperymenty takie jak: „Dmuchamy balon za pomocą sody i octu”, „Chemiczne jojo”, czy też „Meduza w butelce” może poznać świat nauki przez zabawę, jednocześnie pobudzając wyobraźnię i uruchamiając logiczne myślenie, co pomaga w poznawaniu świata nauki i otaczającego nas środowiska.
"Woda - źródło życia - teraźniejszość i przyszłość" to hasło przewodnie, którym każdy z nas powinien się kierować w trosce o życie na naszej planecie. W jakim stopniu zadbamy o ten tak bezcenny płyn na Ziemi, tak zarówno w teraźniejszości jak i przyszłości będzie wyglądało nasze życie. Woda jest wszędobylska, a to dlatego, że wchodzi w skład naszego organizmu (ok. 70%) i stanowi środowisko, w którym przebiegają prawie wszystkie procesy życiowe. Umożliwia uprawę ziemi i hodowlę zwierząt. Wiele reakcji chemicznych zachodzi w środowisku wodnym, a więc nie ma też chemii bez wody.
Podczas wykonaniu eksperymentu „Dmuchamy balon za pomocą sody i octu” po wymieszaniu składników użytych do tego procesu następuje reakcja chemiczna: bąbelkowanie i pienienie się, wydziela się gaz (dwutlenek węgla), który wypełnia nasz balon. „Chemiczne jojo” skrywa pod tą nazwą również reakcję chemiczną, w której w końcowym etapie wytwarzany jest gaz dwutlenk węgla. Gaz ten, otaczając różnokolorowe krople wpuszczonego octu sprawia, że te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo to różnokolorowe krople powinny wędrować od góry do dołu. W eksperymencie „Meduza w butelce”, aby uzyskać efekt swobodnego poruszania się meduzy, umieszczamy ją w wodzie uprzednio zabarwionej niebieskim barwnikiem. Następnie meduzę umieszczamy w wodzie zabarwionej niebieskim barwnikiem z dodatkiem detergentu i oleju, co powoduje zmianę parametrów wody, a więc jej gęstości i lepkości. Obserwujemy, jak meduza pływa w środowisku imitującym zanieczyszczenia cywilizacyjne.
Samodzielne przeprowadzenie eksperymentów w wykonaniu dzieci, to nie tylko świetna zabawa, ale także cenne doświadczenie pomagające w poznawaniu świata nauki. W rzeczywistości proces edukacji może być niezwykle emocjonującą przygodą. Przeprowadzone samodzielnie eksperymenty, pozwalają na obudzenie w Twoim dziecku ciekawości i zrozumienia, co dzieje się w otaczającej nas przyrodzie. Kreatywne spędzanie czasu przy jednocześnie dobrej zabawie, to jedna z najbardziej skutecznych form nauki i może być jednym ze sposobów do przekazania tego, co ważne. W trakcie takiego procesu dzieci znacznie szybciej się uczą, a zdobyta wiedza pozostaje z nimi przez lata.
Zgłoszenia i rezerwacja na adres e-mail: regina.fraczek@uwm.edu.pl
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
warsztaty |
|
Tęczowy świat dzieci w otoczeniu wody
„Tęczowy świat dzieci w otoczeniu wody” - to warsztaty dla dzieci mogące stanowić świetny punkt wyjścia do dalszych działań w zakresie nie tylko dobrej zabawy, ale też nauki z uśmiechem na twarzy. Dziecko wykonując samodzielnie eksperymenty takie jak: „Dmuchamy balon za pomocą sody i octu”, „Chemiczne jojo”, czy też „Meduza w butelce” może poznać świat nauki przez zabawę, jednocześnie pobudzając wyobraźnię i uruchamiając logiczne myślenie, co pomaga w poznawaniu świata nauki i otaczającego nas środowiska.
"Woda - źródło życia - teraźniejszość i przyszłość" to hasło przewodnie, którym każdy z nas powinien się kierować w trosce o życie na naszej planecie. W jakim stopniu zadbamy o ten tak bezcenny płyn na Ziemi, tak zarówno w teraźniejszości jak i przyszłości będzie wyglądało nasze życie. Woda jest wszędobylska, a to dlatego, że wchodzi w skład naszego organizmu (ok. 70%) i stanowi środowisko, w którym przebiegają prawie wszystkie procesy życiowe. Umożliwia uprawę ziemi i hodowlę zwierząt. Wiele reakcji chemicznych zachodzi w środowisku wodnym, a więc nie ma też chemii bez wody.
Podczas wykonaniu eksperymentu „Dmuchamy balon za pomocą sody i octu” po wymieszaniu składników użytych do tego procesu następuje reakcja chemiczna: bąbelkowanie i pienienie się, wydziela się gaz (dwutlenek węgla), który wypełnia nasz balon. „Chemiczne jojo” skrywa pod tą nazwą również reakcję chemiczną, w której w końcowym etapie wytwarzany jest gaz dwutlenk węgla. Gaz ten, otaczając różnokolorowe krople wpuszczonego octu sprawia, że te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo to różnokolorowe krople powinny wędrować od góry do dołu. W eksperymencie „Meduza w butelce”, aby uzyskać efekt swobodnego poruszania się meduzy, umieszczamy ją w wodzie uprzednio zabarwionej niebieskim barwnikiem. Następnie meduzę umieszczamy w wodzie zabarwionej niebieskim barwnikiem z dodatkiem detergentu i oleju, co powoduje zmianę parametrów wody, a więc jej gęstości i lepkości. Obserwujemy, jak meduza pływa w środowisku imitującym zanieczyszczenia cywilizacyjne.
Samodzielne przeprowadzenie eksperymentów w wykonaniu dzieci, to nie tylko świetna zabawa, ale także cenne doświadczenie pomagające w poznawaniu świata nauki. W rzeczywistości proces edukacji może być niezwykle emocjonującą przygodą. Przeprowadzone samodzielnie eksperymenty, pozwalają na obudzenie w Twoim dziecku ciekawości i zrozumienia, co dzieje się w otaczającej nas przyrodzie. Kreatywne spędzanie czasu przy jednocześnie dobrej zabawie, to jedna z najbardziej skutecznych form nauki i może być jednym ze sposobów do przekazania tego, co ważne. W trakcie takiego procesu dzieci znacznie szybciej się uczą, a zdobyta wiedza pozostaje z nimi przez lata.
Zgłoszenia i rezerwacja na adres e-mail: regina.fraczek@uwm.edu.pl
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
warsztaty |
Opole: Wydział Przyrodniczo-Techniczny, Uniwersytet Opolski
|
Woda w Układzie Słonecznym
Podczas prezentacji słuchacze dowiedzą się skąd wzięła się woda na Ziemi, jak długo Mars był błękitną planetą i dlaczego na Europie warto szukać życia. Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 35 Zarezerwowano: 7 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-18:45 |
Wykład |
|
Woda w Układzie Słonecznym
Podczas prezentacji słuchacze dowiedzą się skąd wzięła się woda na Ziemi, jak długo Mars był błękitną planetą i dlaczego na Europie warto szukać życia. Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 35 Zarezerwowano: 2 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:00-19:45 |
Wykład |
Poznań: Wydział Biologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
|
Fascynujący świat afrykańskich owadów
Owady są najliczniejszą grupą zwierząt na ziemi. Odgrywają ogromną rolę w przyrodzie. Ich aktywność jest ściśle związana z panującymi warunkami pogodowymi, w tym przede wszystkim od deszczu. Na wykładzie zostaną zaprezentowane zdjęcia oraz spreparowane okazy najbardziej spektakularnych owadów, zarejestrowanych w trakcie badań bioróżnorodności prowadzonych w Mozambiku w latach 2015 -2021. Wiek/poziom: Liceum Miejsc: 100 Zarezerwowano: 2 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-18:45 |
Wykłady na Wydziale Biologii |
|
Czy woda lodowcowa jest tak krystalicznie czysta jak myślimy?
Lodowce są zamieszkiwane przez aktywne społeczności biologiczne. Pomimo ich odległego umiejscowienia na Ziemi, daleko od skupisk ludzkich, obserwujemy na ich powierzchni wiele zanieczyszczeń. Obejmują one szeroki zakres substancji, w tym już nieużywane związki antropogeniczne, ale także substancje, które nadal są szeroko stosowane. Niektóre z nich są monitorowane w środowisku lodowcowym i ich wpływ na ekosystem jest znany, podczas gdy inne mogą być definiowane jako nieznane zanieczyszczenia, ponieważ ich obecność i wpływ na środowisko są nadal zagadką (np. mikroplastik, radioizotopy). Zapraszam na historię o tym, jak nasza obecność wpływa na odległe ekosystemy lodowcowe i czego możemy się nauczyć, patrząc wstecz. Wiek/poziom: Klasy 7-8, Liceum, Dorośli Miejsc: 50 Zarezerwowano: 5 Rezerwacja: Tak zobacz
|
20:00-20:45 |
Wykłady na Wydziale Biologii |
|
Profundum. O wodzie i melancholii
Jesteśmy gatunkiem żyjącym na powierzchni, przyzwyczajonym do horyzontalnej orientacji przestrzeni. Znamy pojęcie głębi obrazu, próbujemy zaglądać w głąb siebie i innych (przeciwstawiamy temu romantyczne płycizny ducha), ale zasadniczo głębia - kojarzona z tonią wodną - to określenie wertykalne. Głębia to droga w dół, do środka. Kojarzy się z poznaniem, wartością, dociekliwością, ale też z podświadomym, metafizycznym, nienazwanym, ukrytym. Z niepokojem i ryzykiem. Daria Mielcarzewicz, autorka mapy wielkopolskich jezior, tym razem przygląda się trzem poznańskim akwenom, a jej peregrynacje dotyczą głębi wodnej toni. Według niej, wody jezior Kierskiego, Strzeszyńskiego i Rusałki prowadzą swoje melancholijne rozmowy gdzieś głęboko pod ziemią, podobnie jak drzewa. Melancholia Rusałki dotyczy straty i tęsknoty, melancholia Jeziora Kierskiego zagląda w martwicę jego dna, natomiast melancholia Strzeszyna to opowieść o jeziorze, które wysycha, będąc już i tak najmniejszym zbiornikiem tych terenów. Artystka oczekuje społecznej i kulturowej zgody na melancholię, gdyż według niej jest ona czymś zdrowym i niezbędnym, czymś znacznie więcej niż smutek. To czarne tło, niezwykle potrzebne w świecie nadmiaru i presji bycia szczęśliwym. Wiek/poziom: 8+ Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-21:00 |
Wystawa |
Poznań: Ogród Botaniczny , Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
|
Jak nie uschnąć?
Zapraszamy na zajęcia, podczas których poznamy rośliny rosnące w najsuchszych miejscach na Ziemi. Zobaczymy bogatą kolekcję sukulentów pochodzących z pustyń i półpustyń całego świata. Zajrzymy też do szklarni z roślinami śródziemnomorskich i tropikalnymi. Przekonamy się, że nawet w lasach deszczowych niektóre rośliny muszą radzić sobie z ograniczonym dostępem do wody. Obserwując zarówno żywe okazy, jak i ich fragmenty pod binokularem spróbujemy ustalić, jakie cechy budowy pozwoliły roślinom zaadaptować się do trudnych warunków środowiska.
Zajęcia będą się składały z części warsztatowej i wycieczki.
Wiek/poziom: od 5 klasy SP Miejsc: 30 Zarezerwowano: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:00-11:30 |
warsztaty + wycieczka |
|
Jak nie uschnąć?
Zapraszamy na zajęcia, podczas których poznamy rośliny rosnące w najsuchszych miejscach na Ziemi. Zobaczymy bogatą kolekcję sukulentów pochodzących z pustyń i półpustyń całego świata. Zajrzymy też do szklarni z roślinami śródziemnomorskich i tropikalnymi. Przekonamy się, że nawet w lasach deszczowych niektóre rośliny muszą radzić sobie z ograniczonym dostępem do wody. Obserwując zarówno żywe okazy, jak i ich fragmenty pod binokularem spróbujemy ustalić, jakie cechy budowy pozwoliły roślinom zaadaptować się do trudnych warunków środowiska. Zajęcia będą się składały z części warsztatowej i wycieczki.
Wiek/poziom: od 5 klasy SP Miejsc: 30 Zarezerwowano: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
12:00-13:30 |
warsztaty + wycieczka |
Słupsk: Instytut Biologii i Nauk o Ziemi, Akademia Pomorska w Słupsku
|
Woda na Ziemi
Wykład popularnonaukowy. Omówione zostanie występowanie wód powierzchniowych na Ziemi, specyficzne właściwości wody niezbędne dla życia organizmów i funkcjonowania ekosystemów wodnych.
rezerwacja - e-mail: jozef.antonowicz@apsl.edu.pl Wiek/poziom: szkoły ponadpodstawowe Miejsc: 50 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
Wykład |
Toruń: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
|
Konkurs filmowy "Dziękujemy za niepalenie"
Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie filmowym "Dziękujemy za niepalenie", który proponujemy w ramach Nocy Biologów 2023:
Uzależnienie od nikotyny stanowi poważny problem zarówno wśród dorosłych jak i młodzieży. Papierosy mają jednak zgubny wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również na środowisko naturalne. Dym papierosowy zanieczyszcza powietrze nawet bardziej niż spaliny z silników samochodowych. Mikroplastik znajdujący się w filtrach niedopałków stanowi z kolei jedno z głównych zanieczyszczeń wód i gleb na Ziemi, a znajdujące się w nich substancje trują rośliny i zwierzęta.
Zapraszamy do wzięcia udziału w naszym konkursie filmowym pt. „Dziękujemy za niepalenie”, którego celem jest popularyzacja wiedzy o szkodliwych skutkach palenia na nasze środowisko oraz do prowadzenia zdrowego trybu życia, wolnego od papierosów.
W ramach konkursu uczestnicy (grupy max. 5 osobowe) przygotowują krótki 1-2 minutowy filmik poruszający zagadnienia związane z zagrożeniami jakimi są palenie i papierosy dla naszego środowiska.
Na Państwa prace czekamy do dnia 12 stycznia 2023 r. Wyniki konkursu ogłosimy 13 stycznia 2023 r do godziny 15:00. Nagrody wręczymy 13 stycznia podczas trwania Nocy Biologów 2023. Regulamin Konkursu i klauzula informacyjna dostępne na stronie Wydziału Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych. Wiek/poziom: klasy 7-8 szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe Rezerwacja: Nie zobacz
|
06:00-06:00 |
Konkurs |
|
Woda – źródło życia roślin
Woda to najcenniejsza substancja na Ziemi – nie tylko dla człowieka. Rośliny też potrzebują wody! Organizm roślinny składa się w 90% z wody, a ilość życiodajnego płynu jaką potrzebują zależy od gatunku, ilości światła oraz wieku rośliny. Gdy nie są prawidłowo nawadniane – więdną. Powstają zatem pytania: jaki jest obieg wody w roślinie i do czego rośliny ją zużywają? Odpowiedzi na te pytania poznasz na naszych warsztatach zaznajamiając się również z takimi pojęciami jak osmoza, transpiracja, gutacja czy płacz roślin. Warsztaty będą obejmowały część pokazową, ale każdy z uczestników będzie miał również możliwość przeprowadzić samodzielnie eksperymenty naukowe. Serdecznie zapraszamy! Wiek/poziom: klasy 7-8 szkoły podstawowej Miejsc: 12 Zarezerwowano: 5 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:00-16:00 |
warsztaty |
Wrocław: Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Wrocławski
|
Woda - niebieskie złoto planety Ziemi
Woda to cudowna i życiodajna ciecz. Niestety, niedobory i zła jakość wód coraz częściej są odczuwalne na całym świecie. Cierpi przez to nie tylko człowieka, ale cała biosfera. Jaka jest przyszłość naszej planety bez wody? ZAPISY: katarzyna.guz-regner@uwr.edu.pl Wiek/poziom: `SP kl. 7-8; LO` Miejsc: 40 Rezerwacja: +
zobacz
|
14:15-15:45 |
wykład, dyskusja |
Zielona Góra: , Centrum Nauki Keplera – Centrum Przyrodnicze
|
Magiczna woda
Woda to najbardziej niezwykła substancja chemiczna na Ziemi i pokrywa ponad 70% jej powierzchni. Powstanie życia miało miejsce w wodzie i wszystkie organizmy żyjące na naszej planecie potrzebują wody. Warto poznać właściwości tej zwykłej, a zarazem niezwykłej substancji towarzyszącej nam w życiu codziennym. Będzie to możliwe dzięki eksperymentom, które samodzielnie wykonają uczestnicy proponowanych zajęć.
Warunkiem uczestnictwa jest wykupienie biletu przez naszą stronę internetową http://bilety.centrumnaukikeplera.pl lub w kasie Centrum Przyrodniczego.
Cena wstępu zgodna z naszym cennikiem biletów.
Ze względu na limit miejsc obowiązuje pobranie wejściówki w kasie Centrum Przyrodniczego.
Wiek/poziom: > 5 lat Miejsc: 25 Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:15-17:00 |
Laboratorium |