Wyszukaj wydarzenie
Jeśli chcesz użyć dodatkowych opcji wyszukiwania kliknij więcej.
Białystok: Wydział Biologii, Uniwersytet w Białymstoku
|
Grzyby – skryci zabójcy w naszym ciele
Grzyby, wbrew pozorom, mogą stanowić śmiertelne zagrożenie. Poza wywoływaniem groźnych infekcji szpitalnych, szczególnie w grupie pacjentów z obniżoną odpornością, mogą wpływać na skuteczność innych terapii. Dodatkowo nieustannie mierzymy się z problemem narastającej oporności na dostępne leki przeciwgrzybicze. Ostatnie badania wskazują, że grzyby (podobnie jak bakterie) mogą wpływać na wzrost i rozwój nowotworów oraz obniżać skuteczność stosowanych terapii przeciwnowotworowych, a tym samym szanse przeżycia pacjentów. Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Miejsc: 1000 Zarezerwowano: 508 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
wykład on-line |
Bydgoszcz : Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
|
Moc muszki owocówki – badania genetyczne.
Głównym tematem spotkania będą badania na muszce owocówce, które są wykorzystywane w próbach rozwiązania problemów zdrowotnych ludzi. Wiek/poziom: Młodzież licealna Miejsc: 12 Zarezerwowano: 9 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:00-15:30 |
prezentacja / warsztaty |
|
Mikroorganizmy w żywności – wrogowie czy przyjaciele?
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się jakie mikroorganizmy zasiedlają bądź mogą zasiedlać żywość, którą spożywamy każdego dnia. Poznają zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia żywności ale także korzyści płynące z obecności bakterii probiotycznych w środkach spożywczych. Część praktyczna obejmie samodzielne wykonanie badania mikrobiologicznego. Wiek/poziom: Młodzież licealna Miejsc: 10 Zarezerwowano: 6 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
warsztat |
|
Niewidzialne życie w kropli wody – bioróżnorodność mikrocywilizacji
Woda – mieszanina tlenu i wodoru, bezbarwna, bezwonna, niezbędna do życia każdego nawet najmniejszego organizmu. To wie każdy. Ale czy na pewno wiemy co się kryje w kropli wody? Na warsztatach dowiesz się w jaki sposób obserwować życie w kropli wody oraz zapoznasz się z podstawowymi zasadami korzystania z mikroskopu optycznego. Dowiesz się jakie grupy i gatunki organizmów można znaleźć w kropli wody. Zaobserwujesz je robiąc preparaty z przygotowanych hodowli, które następnie będziesz badać pod mikroskopem. Warsztaty pozwolą Ci zgłębić tajniki niewidzialnego gołym okiem mikroświata. Wiek/poziom: Młodzież licealna Miejsc: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:30-18:00 |
warsztat |
|
Niewidzialne życie w kropli wody – bioróżnorodność mikrocywilizacji
Woda – mieszanina tlenu i wodoru, bezbarwna, bezwonna, niezbędna do życia każdego nawet najmniejszego organizmu. To wie każdy. Ale czy na pewno wiemy co się kryje w kropli wody? Na warsztatach dowiesz się w jaki sposób obserwować życie w kropli wody oraz zapoznasz się z podstawowymi zasadami korzystania z mikroskopu optycznego. Dowiesz się jakie grupy i gatunki organizmów można znaleźć w kropli wody. Zaobserwujesz je robiąc preparaty z przygotowanych hodowli, które następnie będziesz badać pod mikroskopem. Warsztaty pozwolą Ci zgłębić tajniki niewidzialnego gołym okiem mikroświata. Wiek/poziom: Młodzież licealna Miejsc: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:15-19:45 |
warsztat |
Gdańsk: Wydział Biologii, Uniwersytet Gdański
|
Zaplecze entomologa
Entomologia to nauka zajmująca się owadami a entomolog, to naukowiec, który je bada. Jak wygląda warsztat entomologa, co entomolog musi wiedzieć i co posiadać? Czy można poławiać wszystkie owady? Co zrobić z materiałem badawczym? Jak trzeba oznakować, spreparować i zakonserwować materiał by służył nauce? I tak właściwie to po co badamy rodzimą entomofaunę? Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-19:00 |
pokazy i warsztaty |
|
Zielnik pod lupą
Zielniki cechują się dużą wartością naukową. Kolekcje mogą służyć między innymi do badań dotyczących zmian szaty roślinnej konkretnego obszaru, badań nad ekspensywnością gatunków inwazyjnych na przestrzeni dekad i wielu innych. Jednak pierwszym krokiem, który umożliwi rozpoczęcie jakichkolwiek badań jest utworzenie gotowego alegatu. Czy zastanawiałeś się kiedyś jak wygląda proces tworzenia zielnika naukowego? Od dzisiaj już nie musisz się trapić tym pytaniem! Przyjdź do nas i stwórz swój własny arkusz zielnikowy. Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-19:00 |
pokazy i warsztaty |
|
Różnorodność zbiorników wodnych
Wystawa poświęcona badaniom jezior i ich różnorodności. Mini modele rodzajów zbiorników i ich roślinności. Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-19:00 |
wystawa |
|
Herbaria jako źródło danych do badań różnorodności biologicznej
Zbiory zielnikowe - tworzenie i wykorzystanie w badaniach nad różnorodnością biologiczną. Zarys historii tworzenia herbariów, współczesne metody archiwizowania danych i przechowywania zbiorów. Wiek/poziom: b.o. zobacz
|
12:30-13:30 |
online - wykład |
|
Neurobiologia COVID-19: jak wirus może wpływać na nasz mózg?
Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że wirus coronavirus-2 (SARS-CoV-2) może powodować `neuroinwazję`. Wyniki badań mózgów osób zmarłych z powodu infekcji koronawirusa ukazują szeroką gamę zmian w obrębie OUN do których należą: obrzęki, krwotoki, zmiany zanikowe i zwyrodnieniowe, zapalenie mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, udary, utratę mieliny, uszkodzenia hipoksyjno-niedokrwienne czy miażdżycę tętnic mózgowych. Ponadto, pandemia COVID-19 powoduje długofalowe, potencjalnie niebezpieczne skutki dla zdrowia psychicznego ludzi, z których część można przypisać wpływowi społecznemu pandemii: zmiana stylu życia, ograniczenia w przemieszczaniu, dystans społeczny, noszenie maseczek, kwarantanna itp. Istnieje również obawa, że stresory środowiskowe, wzmocnione czynnikami psychologicznymi, przyczyniają się do pojawienia się specyficznych objawów psychiatrycznych podczas pandemii. Celem wykładu jest przedstawienie neurobiologicznych konsekwencji infekcji koronawirusów i wskazanie jej najistotniejszych neuropatologicznych i neuropsychiatrycznych cech charakterystycznych, mogących wpływać na jakość życia w okresie po infekcji. Wiek/poziom: 14+ Rezerwacja: Nie zobacz
|
19:30-21:30 |
online - wykład |
|
Czym pasjonują się neurofizjolodzy zwierząt
Historia badań neurologicznych. Zastosowanie stymulacji elektrycznej mózgu w terapii chorób neurologicznych. Demonstracja sali operacyjnej dla małych zwierząt oraz aparatury do stymulacji elektrycznej mózgu. Wyznaczanie koordynat stereotaktycznych dla wybranych jąder mózgu przy użyciu atlasu mózgu szczura Paxinosa i Watsona (1998) - rozwiązywanie różnych zadań przez uczestników. Wiek/poziom: 10+ zobacz
|
11:30-12:10 |
online - zwiedzanie połączone z warsztatami |
Kielce: Instytut Biologii, Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Uniwersytet Jana Kochanowskiego
|
Zastosowanie transmisyjnej mikroskopii elektronowej w badaniach biologicznych [BRAK MIEJSC]
Zapisy: tel. 41 349 6300 lub e-mail: malgorzata.lysek-gladysinska@ujk.edu.pl
Grupa 1 (10 osób) - 17:10-17:45 [BRAK MIEJSC]
Grupa 2 (10 osób) - 18:00-18:35 [BRAK MIEJSC]
Grupa 3 (10 osób) - 18:50-19:25 [BRAK MIEJSC]
Grupa 4 (10 osób) - 19:40-20:15 [BRAK MIEJSC]
Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Miejsc: 40 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:10-20:15 |
warsztat |
Kraków: Instytut Systematyki i Ewolucji Zwierząt, Polska Akademia Nauk
|
Tajemnice życia nietoperzy
Znasz Batmana i chcesz się dowiedzieć więcej o życiu jego przyjaciół? Boisz się nietoperzy? Chcesz poznać tajemnicę tego mikro super-zwierzęcia? Podczas wykładu dzięki zdjęciom, filmikom i kolorowym grafikom będziemy odkrywać wybrane aspekty życia nietoperzy. Jak żyją w jaskiniach, w dziuplach i domach. Jak polują, co jedzą i jak latają i żerują w ciemnościach. Poznamy aspekty ich niezwykłej morfologii i fizjologii. Dzięki bioakustyce będziemy oglądać i słuchać jak bezgłośnie dla człowieka rozmawiają miedzy sobą. Dowiemy się o metodach ich badania aby skutecznie pomagać i żyć z nimi „po sąsiedzku”. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 20 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:45-16:30 |
pokazy/warsztaty/wykłady |
|
Fascynujący świat podziemi
Wielu z nas jaskinie kojarzą się z przystosowanymi do zwiedzania trasami podziemnymi: obszernymi salami, pięknymi naciekami czy też mitycznymi zwierzętami jak smoki. Jaskinie mają dużo bardziej zróżnicowaną morfologię i są miejscem życia wielu przedziwnych i specyficznych grup zwierząt. Jednak aby je zaobserwować trzeba stosować metody niewidzialne dla podziemnych stworzeń. Podczas prezentacji zostaną przedstawione przeszkody, jakie napotykamy podczas badań podziemnych, ale także metody i sposoby ich rozwiązywania. Pokażemy kto, poza nietoperzami, myszkuje w jaskiniach, jak obserwować dla nas niewidzialne czy też jak zmierzyć temperaturę zwierzęcia bez termometru. Wzbogaceniem prezentacji będą filmy zarejestrowane w jaskiniach. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 20 Zarezerwowano: 14 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:45-17:30 |
pokazy/warsztaty/wykłady |
Kraków: Centrum Edukacji Przyrodniczej, Uniwersytet Jagielloński
|
Oczami antropologa - czyli co można wyczytać z kości człowieka
Warsztaty mają na celu przedstawienie jak wygląda praca antropologa, czym zajmuje się antropologia, dlaczego bada się kości ludzkie i co można wyczytać ze szkieletu odkrytego w trakcie wykopalisk archeologicznych.
Uczestnicy będą mogli m. in. zapoznać się z metodami określającymi płeć osobnika oraz wiek w chwili śmierci a także przedstawione zostaną wybrane schorzenia, które zostawiają swój ślad w obrębie układu kostnego.
Uwaga! Przed wydarzeniem należy pobrać bezpłatny bilet z kasy biletowej Centrum.
Wiek/poziom: od 14 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
warsztat |
Czosnów: Stacja badawcza - Muzeum i Instytutu Zoologii, Polska Akademia Nauk
|
Polskie podróże po Azji.
Tym razem opowiemy Wam o dawnych podróżach po Azji i jej efektach dla polskich nauk przyrodniczych.
Zaprezentujemy okazy muzealne zebrane w trakcie tych wypraw i przybliżymy postać jednego z głównych eksploratorów i badaczy Azji tamtych czasów. Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-17:00 |
wykład i pokaz |
Lublin: Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej
|
Widzieć, słyszeć, czuć - o ludzkich narządach zmysłów
Fizjologia zmysłów.
wzroku – oznaczanie ostrości wzroku i pola widzenia, stwierdzenie plamki ślepej na siatkówce,
badanie widzenia barw, złudzenia optyczne i powidoki,
słuchu – badanie ostrości słuchu, porównanie przewodnictwa powietrznego i kostnego fal akustycznych,
smaku – oznaczanie progu smaków. słodkiego, słonego, kwaśnego, gorzkiego i umami
dotyku – oznaczenie czucia dotyku i ucisku na skórze różnych części ciała, wyznaczanie punktów czucia zimna, paradoksalne czucie zimna
równowagi – próba Romberga, próba na krześle obrotowym
Praktyczne ćwiczenia pozwolą rozszerzyć i ugruntować wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów zmysłów. Wiek/poziom: od 6 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:30-17:00 |
Laboratoria i pokazy stacjonarne |
|
Widzieć, słyszeć, czuć - o ludzkich narządach zmysłów
Fizjologia zmysłów.
wzroku – oznaczanie ostrości wzroku i pola widzenia, stwierdzenie plamki ślepej na siatkówce,
badanie widzenia barw, złudzenia optyczne i powidoki,
słuchu – badanie ostrości słuchu, porównanie przewodnictwa powietrznego i kostnego fal akustycznych,
smaku – oznaczanie progu smaków. słodkiego, słonego, kwaśnego, gorzkiego i umami
dotyku – oznaczenie czucia dotyku i ucisku na skórze różnych części ciała, wyznaczanie punktów czucia zimna, paradoksalne czucie zimna
równowagi – próba Romberga, próba na krześle obrotowym
Praktyczne ćwiczenia pozwolą rozszerzyć i ugruntować wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów zmysłów. Wiek/poziom: od 6 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 9 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:30 |
Laboratoria i pokazy stacjonarne |
|
Wirus nie taki straszny, jak go malują. Wykorzystanie wirusów w celach
biomedycznych.
Czy nowotwór to wyrok? Najnowsze trendy w badaniach nad komórkami
nowotworowymi.
Podczas warsztatów zostaną poruszone dwa tematy: wykorzystania wirusów w biologii, biotechnologii i naukach biomedycznych, oraz najnowsze trendy w badaniach nad komórkami nowotworowymi. Mimo że wirusy są czynnikiem etiologicznym wielu chorób, mogą zostać także wykorzystane przez
człowieka w nauce i medycynie, m.in. jako nośniki materiału genetycznego, alternatywa dla antybiotykoterapii czy w niszczeniu komórek nowotworowych.
Drugie zagadnienie dotyczyć będzie badań nad komórkami nowotworowymi oraz ich aplikacyjności.
Choroby nowotworowe obecnie leczone są z coraz większym powodzeniem, a nowotwór nie zawsze jest wyrokiem. Wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia dotyczące biologii nowotworów oraz procedur prowadzenia badań na komórkach nowotworowych.
LINK do spotkania:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a2lQWtpyVYTu9xjpvXhiD7YydXQtxwLENFJJIJm55sJw1%40thread.tacv2/1641844983032?context=%7b%22Tid%22%3a%2280dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b%22%2c%22Oid%22%3a%222d8c82a6-20ca-4f82-a96a-69b9197eb714%22%7d
Zajęcia prowadzone będą w aplikacji MS TEAMS i dostępne dla wszystkich Gości za pośrednictwem aplikacji MS Teams, przeglądarki Microsoft Edge lub Google Chrome (bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania).
Jeśli masz wątpliwości jak dołączyć do spotkania skorzystaj z instrukcji znajdującej się w sekcji „Do pobrania” Wiek/poziom: od 14 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
13:00-14:45 |
Wykłady i pokazy online |
|
Nietoperze Europy. Badania naukowe dotyczące przedstawicieli Chiroptera
Na wykładzie uczestnicy będą mogli poznać bliżej fakty i mity dotyczące nietoperzy. Zgłębić ich sposób życia, zwyczaje, klasyfikację, gatunki żyjące w Polsce i Europie a także dowiedzieć się dlaczego ważne jest prowadzenie badań dotyczących tej grupy organizmów i ich ochrona.
LINK do spotkania:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a2lQWtpyVYTu9xjpvXhiD7YydXQtxwLENFJJIJm55sJw1%40thread.tacv2/1641844117117?context=%7b%22Tid%22%3a%2280dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b%22%2c%22Oid%22%3a%222d8c82a6-20ca-4f82-a96a-69b9197eb714%22%7d
Zajęcia prowadzone będą w aplikacji MS TEAMS i dostępne dla wszystkich Gości za pośrednictwem aplikacji MS Teams, przeglądarki Microsoft Edge lub Google Chrome (bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania).
Jeśli masz wątpliwości jak dołączyć do spotkania skorzystaj z instrukcji znajdującej się w sekcji „Do pobrania” Wiek/poziom: od 12 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
14:30-15:00 |
Wykłady i pokazy online |
|
Wirus nie taki straszny, jak go malują. Wykorzystanie wirusów w celach
biomedycznych.
Czy nowotwór to wyrok? Najnowsze trendy w badaniach nad komórkami
nowotworowymi.
Podczas warsztatów zostaną poruszone dwa tematy: wykorzystania wirusów w biologii, biotechnologii i naukach biomedycznych, oraz najnowsze trendy w badaniach nad komórkami nowotworowymi. Mimo że wirusy są czynnikiem etiologicznym wielu chorób, mogą zostać także wykorzystane przez
człowieka w nauce i medycynie, m.in. jako nośniki materiału genetycznego, alternatywa dla antybiotykoterapii czy w niszczeniu komórek nowotworowych.
Drugie zagadnienie dotyczyć będzie badań nad komórkami nowotworowymi oraz ich aplikacyjności.
Choroby nowotworowe obecnie leczone są z coraz większym powodzeniem, a nowotwór nie zawsze jest wyrokiem. Wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia dotyczące biologii nowotworów oraz procedur prowadzenia badań na komórkach nowotworowych.
LINK do spotkania:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a2lQWtpyVYTu9xjpvXhiD7YydXQtxwLENFJJIJm55sJw1%40thread.tacv2/1641845415723?context=%7b%22Tid%22%3a%2280dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b%22%2c%22Oid%22%3a%222d8c82a6-20ca-4f82-a96a-69b9197eb714%22%7d
Zajęcia prowadzone będą w aplikacji MS TEAMS i dostępne dla wszystkich Gości za pośrednictwem aplikacji MS Teams, przeglądarki Microsoft Edge lub Google Chrome (bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania).
Jeśli masz wątpliwości jak dołączyć do spotkania skorzystaj z instrukcji znajdującej się w sekcji „Do pobrania” Wiek/poziom: od 14 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-16:45 |
Wykłady i pokazy online |
|
Nietoperze Europy. Badania naukowe dotyczące przedstawicieli Chiroptera
Na wykładzie uczestnicy będą mogli poznać bliżej fakty i mity dotyczące nietoperzy. Zgłębić ich sposób życia, zwyczaje, klasyfikację, gatunki żyjące w Polsce i Europie a także dowiedzieć się dlaczego ważne jest prowadzenie badań dotyczących tej grupy organizmów i ich ochrona.
LINK do spotkania:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a2lQWtpyVYTu9xjpvXhiD7YydXQtxwLENFJJIJm55sJw1%40thread.tacv2/1641844281477?context=%7b%22Tid%22%3a%2280dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b%22%2c%22Oid%22%3a%222d8c82a6-20ca-4f82-a96a-69b9197eb714%22%7d
Zajęcia prowadzone będą w aplikacji MS TEAMS i dostępne dla wszystkich Gości za pośrednictwem aplikacji MS Teams, przeglądarki Microsoft Edge lub Google Chrome (bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania).
Jeśli masz wątpliwości jak dołączyć do spotkania skorzystaj z instrukcji znajdującej się w sekcji „Do pobrania” Wiek/poziom: od 12 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:00-17:30 |
Wykłady i pokazy online |
|
Wirus nie taki straszny, jak go malują. Wykorzystanie wirusów w celach
biomedycznych.
Czy nowotwór to wyrok? Najnowsze trendy w badaniach nad komórkami
nowotworowymi.
Podczas warsztatów zostaną poruszone dwa tematy: wykorzystania wirusów w biologii, biotechnologii i naukach biomedycznych, oraz najnowsze trendy w badaniach nad komórkami nowotworowymi. Mimo że wirusy są czynnikiem etiologicznym wielu chorób, mogą zostać także wykorzystane przez
człowieka w nauce i medycynie, m.in. jako nośniki materiału genetycznego, alternatywa dla antybiotykoterapii czy w niszczeniu komórek nowotworowych.
Drugie zagadnienie dotyczyć będzie badań nad komórkami nowotworowymi oraz ich aplikacyjności.
Choroby nowotworowe obecnie leczone są z coraz większym powodzeniem, a nowotwór nie zawsze jest wyrokiem. Wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia dotyczące biologii nowotworów oraz procedur prowadzenia badań na komórkach nowotworowych.
LINK do spotkania:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a2lQWtpyVYTu9xjpvXhiD7YydXQtxwLENFJJIJm55sJw1%40thread.tacv2/1641845641619?context=%7b%22Tid%22%3a%2280dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b%22%2c%22Oid%22%3a%222d8c82a6-20ca-4f82-a96a-69b9197eb714%22%7d
Zajęcia prowadzone będą w aplikacji MS TEAMS i dostępne dla wszystkich Gości za pośrednictwem aplikacji MS Teams, przeglądarki Microsoft Edge lub Google Chrome (bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania).
Jeśli masz wątpliwości jak dołączyć do spotkania skorzystaj z instrukcji znajdującej się w sekcji „Do pobrania” Wiek/poziom: od 14 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:00-18:45 |
Wykłady i pokazy online |
Lublin: Wydział Nauk Ścisłych i Nauk o Zdrowiu, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
|
Małe i wielkie eksperymenty w laboratorium
Laboratorium Optyki Rentgenowskiej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Naukowych zaprasza uczniów oraz nauczycieli do udziału w pokazach z dziedziny chemii.
Celem projektu jest zainteresowanie młodzieży szkół podstawowych naukami chemicznymi. Podczas spotkania będzie możliwość zapoznania się z wyposażeniem laboratorium badawczego. Przedstawione eksperymenty pozwolą uczestnikom spotkania na zrozumienie zagadnień związanych z podstawowymi pojęciami i zasadami rządzącymi chemią.
Pokażemy, że nauka może być ciekawa i atrakcyjna dla osób w każdym wieku. Wiek/poziom: klasy 6-8 szkoły podstawowej Miejsc: 10 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
pokaz |
|
Hodowla komórek ssaków w warunkach in vitro
W ramach pokazu uczestnikom zostanie zaprezentowana Pracownia Stresu Oksydacyjnego i tematyka badawcza Pracowni, w której realizowane są badania w dwóch modelach doświadczalnych (in vivo oraz in vitro). Następnie uczestnicy zapoznają się z tematyką dotyczącą hodowli komórek ssaków. Podczas pokazu zostaną zaprezentowane naczynia hodowlane, pożywki oraz sprzęt niezbędny do prowadzenia hodowli komórek zwierzęcych. Na pokazie będzie można obejrzeć pod mikroskopem świetlnym komórki ssaków z hodowli in vitro oraz zapoznać się z procedurami hodowli in vitro (pasaż komórek, liczenie komórek, oznaczanie żywotności). Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Miejsc: 10 Zarezerwowano: 4 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:00-16:00 |
pokaz |
|
Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki…
Witamina są niezmiernie istotne dla organizmu człowieka. Pierwsza odkryta witamina B1 została wydzielona przez polskiego biochemika Kazimierza Funka w 1913 roku. To on również utworzył nazwę tej grupy związków. Pochodzi ona z języka łacińskiego vitae – ‘życie’ i amina – pochodzi od nazwy witaminy B1, która zawierała grupę aminową. Witaminy muszą być dostarczane do organizmu razem z pokarmem, jednak w niewielkiej ilości, gdyż nie stanowią one źródła energii, składnika budulcowego. Rolą witamin jest wspomaganie procesów zachodzących w organizmie człowieka. Badania dowodzą, że witaminy są najlepiej przyswajane przez nasz organizm w postaci naturalnych produktów dostarczanych z pożywieniem. Brak dostarczania witamin do organizmu objawia się awitaminozą – choroba w której konieczne jest uzupełnianie witamin w postaci preparatów witaminowych. Jednak bardzo łatwo jest witaminy dostarczyć w zbyt dużej ilości i wówczas mamy do czynienia z hiperwitaminozą. Celem projektu będzie wykrywanie witaminy C w różnych produktach żywnościowych. Wiek/poziom: 6-10 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
13:00-14:00 |
warsztat |
|
Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki…
Witamina są niezmiernie istotne dla organizmu człowieka. Pierwsza odkryta witamina B1 została wydzielona przez polskiego biochemika Kazimierza Funka w 1913 roku. To on również utworzył nazwę tej grupy związków. Pochodzi ona z języka łacińskiego vitae – ‘życie’ i amina – pochodzi od nazwy witaminy B1, która zawierała grupę aminową. Witaminy muszą być dostarczane do organizmu razem z pokarmem, jednak w niewielkiej ilości, gdyż nie stanowią one źródła energii, składnika budulcowego. Rolą witamin jest wspomaganie procesów zachodzących w organizmie człowieka. Badania dowodzą, że witaminy są najlepiej przyswajane przez nasz organizm w postaci naturalnych produktów dostarczanych z pożywieniem. Brak dostarczania witamin do organizmu objawia się awitaminozą – choroba w której konieczne jest uzupełnianie witamin w postaci preparatów witaminowych. Jednak bardzo łatwo jest witaminy dostarczyć w zbyt dużej ilości i wówczas mamy do czynienia z hiperwitaminozą. Celem projektu będzie wykrywanie witaminy C w różnych produktach żywnościowych. Wiek/poziom: 6-10 lat Miejsc: 20 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
warsztat |
|
Znaleźć raka nieboraka – czyli jak poprawnie wykonywać samobadanie piersi
Rak piersi stanowi jeden z ważniejszych problemów zdrowotnych na całym świecie, co potwierdzają również dane epidemiologiczne, pokazując ciągły wzrost zachorowalności i umieralności. Istnieją doniesienia, które mówią, że samokontrola piersi może być pomocna w wykrywaniu raka piersi we wcześniejszych stadiach choroby, które dzięki temu mogą być leczone przy użyciu mniej radykalnej terapii miejscowej. Najważniejszym czynnikiem powodzenia samobadania piersi jest jednak prawidłowa technika samokontroli. Dlatego też kobiety, począwszy od 20. r.ż., powinny wykonywać takie badania regularnie co miesiąc,
najlepiej 2–3 dni po zakończeniu miesiączki. Jeśli nie miesiączkują, mogą je wykonywać w dowolnym terminie – z zastrzeżeniem, aby był to zawsze ten sam dzień miesiąca. Budowa piersi kobiety ulega zmianie w czasie jej życia; istotną rolę odgrywają takie czynniki jak: wiek, miesięczny cykl menstruacyjny, ciąża, karmienie piersią, doustne środki antykoncepcyjne lub inne leki hormonalne, a także menopauza. Gruczoły piersiowe są zbudowane z przewodów, płatów, płacików, tkanki włóknistej i tłuszczowej, pod którymi znajdują się mięśnie i kości. Dlatego w piersiach wyczuwa się wiele guzkowatości i nierówności, co jest rzeczą normalną. Jako objaw niepokojący, wymagający zgłoszenia się do lekarza kobiety powinny traktować każde nowe, wcześniej niebadane stwardnienie. Wiadomo, że przed wystąpieniem miesiączki lub w trakcie mogą pojawiać się dodatkowe, bolesne guzki z powodu nadmiernego nagromadzenia płynu w tkankach. Zaleca się, by badanie palpacyjne obejmowało zawsze obie piersi oraz węzły chłonne po obydwu stronach ciała. Należy także
wziąć pod uwagę fałdy pachowe i dół pachowy. Szczególną uwagę powinno się zwrócić na górny boczny kwadrant gruczołu sutkowego, ponieważ około 50% złośliwych nowotworów piersi lokalizuje się właśnie w tym miejscu. Ze względu na powagę problemu istnieje potrzeba kształtowanie pozytywnych nawyków i zachowań już w wieku dojrzewania i utrwalenie ich w populacji dorosłej. Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 15 Zarezerwowano: 3 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:30-14:45 |
warsztat |
|
Znaleźć raka nieboraka – czyli jak poprawnie wykonywać samobadanie piersi
Rak piersi stanowi jeden z ważniejszych problemów zdrowotnych na całym świecie, co potwierdzają również dane epidemiologiczne, pokazując ciągły wzrost zachorowalności i umieralności. Istnieją doniesienia, które mówią, że samokontrola piersi może być pomocna w wykrywaniu raka piersi we wcześniejszych stadiach choroby, które dzięki temu mogą być leczone przy użyciu mniej radykalnej terapii miejscowej. Najważniejszym czynnikiem powodzenia samobadania piersi jest jednak prawidłowa technika samokontroli. Dlatego też kobiety, począwszy od 20. r.ż., powinny wykonywać takie badania regularnie co miesiąc,
najlepiej 2–3 dni po zakończeniu miesiączki. Jeśli nie miesiączkują, mogą je wykonywać w dowolnym terminie – z zastrzeżeniem, aby był to zawsze ten sam dzień miesiąca. Budowa piersi kobiety ulega zmianie w czasie jej życia; istotną rolę odgrywają takie czynniki jak: wiek, miesięczny cykl menstruacyjny, ciąża, karmienie piersią, doustne środki antykoncepcyjne lub inne leki hormonalne, a także menopauza. Gruczoły piersiowe są zbudowane z przewodów, płatów, płacików, tkanki włóknistej i tłuszczowej, pod którymi znajdują się mięśnie i kości. Dlatego w piersiach wyczuwa się wiele guzkowatości i nierówności, co jest rzeczą normalną. Jako objaw niepokojący, wymagający zgłoszenia się do lekarza kobiety powinny traktować każde nowe, wcześniej niebadane stwardnienie. Wiadomo, że przed wystąpieniem miesiączki lub w trakcie mogą pojawiać się dodatkowe, bolesne guzki z powodu nadmiernego nagromadzenia płynu w tkankach. Zaleca się, by badanie palpacyjne obejmowało zawsze obie piersi oraz węzły chłonne po obydwu stronach ciała. Należy także
wziąć pod uwagę fałdy pachowe i dół pachowy. Szczególną uwagę powinno się zwrócić na górny boczny kwadrant gruczołu sutkowego, ponieważ około 50% złośliwych nowotworów piersi lokalizuje się właśnie w tym miejscu. Ze względu na powagę problemu istnieje potrzeba kształtowanie pozytywnych nawyków i zachowań już w wieku dojrzewania i utrwalenie ich w populacji dorosłej. Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:15-18:30 |
warsztat |
|
Laboratorium maturzysty - biologia
Matura z biologii to dzisiaj nie tylko sprawdzanie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim sprawdzian rozumienia podstawowych procesów biologicznych,
dlatego w testach coraz więcej pytań dotyczy doświadczeń. Każde z takich doświadczeń składa się z podstawowych określonych przez metodologię nauk
etapów. Dla udzielenie prawidłowej odpowiedzi na tego typu pytania ważne są umiejętności obserwacji i wyciągania właściwych wniosków i co równie istotne
umiejętnego ich formułowania. Dlatego zapraszamy tegorocznych maturzystów do naszego laboratorium, gdzie będą mogli samodzielnie wykonać kilka
wybranych doświadczeń typowych dla testu maturalnego od etapu problemu badawczego (a może hipotezy – rozmiecie różnicę) do końcowego wniosku (a
może tezy? :) ). Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Miejsc: 8 Zarezerwowano: 2 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:00 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Laboratorium maturzysty - biologia
Matura z biologii to dzisiaj nie tylko sprawdzanie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim sprawdzian rozumienia podstawowych procesów biologicznych,
dlatego w testach coraz więcej pytań dotyczy doświadczeń. Każde z takich doświadczeń składa się z podstawowych określonych przez metodologię nauk
etapów. Dla udzielenie prawidłowej odpowiedzi na tego typu pytania ważne są umiejętności obserwacji i wyciągania właściwych wniosków i co równie istotne
umiejętnego ich formułowania. Dlatego zapraszamy tegorocznych maturzystów do naszego laboratorium, gdzie będą mogli samodzielnie wykonać kilka
wybranych doświadczeń typowych dla testu maturalnego od etapu problemu badawczego (a może hipotezy – rozmiecie różnicę) do końcowego wniosku (a
może tezy? :) ). Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Miejsc: 8 Zarezerwowano: 6 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-19:00 |
zajęcia laboratoryjne |
Olsztyn: Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
|
Program online
Zapraszamy na jedenastą Noc Biologów w Olsztynie i okolicach. Po raz drugi organizujemy tak duże przedsięwzięcie w pełni online, hybrydowo i zdalnie. Ale przecież samo życie biologicznie jest zmienne, tam nie ma nic stałego, np. za sprawą sukcesji ekologicznej i ewolucji. Podobnie w nauce, ciągle nowe odkrycia, niektóre rewolucyjne, wywracające stare teorie i kreujące nowe. Zatem ta inność jest typowa dla nauk biologicznych w szczególności. W pewnym sensie można powiedzieć, że nauki biologiczne w dużym stopniu zajmują się kryzysami i katastrofami.
Tegoroczna edycja Nocy Biologów w Olsztynie jest wyjątkowa. Po raz jedenasty odbędzie się ten piknik naukowy jako forma kształcenia ustawicznego i pozaformalnego, adresowana do szerokiego grona odbiorców nie tylko w naszym regionie. Po drugie odbywa się w nietypowej formie kształcenia zdalnego. A po trzecie potrwa aż do końca maja br.
Hasłem przewodnim tegorocznej Nocy Biologów jest Różnorodność Biologiczna - od genu po ekosystem. Warto także przypomnieć, że pomysł na naukowy festiwal Noc Biologów narodził się w Olsztynie, w czasie spotkania dziekanów wydziałów biologicznych i przyrodniczych.
Dzięki zdalnym webinariom i pokazom wspieramy szkoły w czasie trudnego nauczania zdalnego, przybliżając uczniom trudne zagadnienia biologiczne i przyrodnicze oraz pokazujemy prace naukowców w laboratoriach.
Pierwszą „Noc Biologów” w styczniu 2012 r. organizowało 16 jednostek naukowych, w drugiej uczestniczyło 19 instytucji, a kolejnych brało udział ponad 30 jednostek z całej Polski. (strona główna akcji: http://www.nocbiologow.home.pl). W tym roku w Olsztynie do organizacji Nocy Biologów włączył się Wydział Rolnictwa i Leśnictwa, Biblioteka Uniwersytecka a także kilka instytucji z regionu (m.in. PAN, trzy parki krajobrazowe). Realizujemy w ten sposób zadanie współpracy z gospodarką i regionem. Noc Biologów 2022 finansowana jest w ramach grantu „Spotkania z nauką” (https://spotkanianauka.blogspot.com - projekt dofinansowany z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego).
Mamy ponad 100 różnych propozycji adresowanych do różnego poziomu zarówno wiedzy biologicznej jak i wieku uczestników. Zachęcamy do uczestnictwa rodzinnego. Są propozycje dla najmłodszych, dla licealistów, dla studentów, dla dorosłych i dla seniorów. Od biologii molekularnej, w tym wykłady nawiązujące do mikroorganizmów. Są tematy mikrobiologiczne, botaniczne, mykologiczne, zoologiczne, ekologiczne, biochemiczne itd. Ale są także zajęcia, przedstawiające szeroki zakres tematyczny badań prowadzonych nie tylko na naszym wydziale. Osoby o wrażliwości artystycznej zapraszamy na kilka wystaw bardzo nietypowych, np. batiku, patchworku, malowanych buteleki. Jest możliwość konsultacji online z kilkoma naukowcami.
O wszystko można porozmawiać na naszych Facebooku: https://www.facebook.com/NocBiologowOlsztyn oraz na stronie projektu: https://spotkanianauka.blogspot.com/
Szczegółowy program: https://bit.ly/nocbiol2022
Wiele propozycji (filmy, gry, wystawy itd.) dostępna będzie do maja 2022 roku.
Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Rezerwacja: Nie zobacz
|
06:00-23:00 |
wykład |
Rzeszów: Instytut Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Rzeszowski
|
Komórka w wersji glamour
Warsztaty dotyczące fluorescencji w badaniach biologii komórki Wiek/poziom: VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnie Miejsc: 8 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:45-18:30 |
Warsztaty/laboratoria - KAMPUS ZALESIE budynek D9 i D7 |
|
Komórka w wersji glamour
Warsztaty dotyczące fluorescencji w badaniach biologii komórki Wiek/poziom: VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnie Miejsc: 8 Zarezerwowano: 6 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:45-19:30 |
Warsztaty/laboratoria - KAMPUS ZALESIE budynek D9 i D7 |
Szczecin: Instytut Biologii, Uniwersytet Szczeciński
|
BIOLOG - badacz, naukowiec, odkrywca… . Czy chcę nim być?
Jak realizować pasję badawczą poprzez naukowy opis świata istot żywych?
W prelekcji połączonej z dyskusją przedstawiona będzie droga każdego badacza (a jest nim każdy) ku odkryciom w naukach biologicznych.
Co decyduje o tym, że badacz staje się badaczem naukowym – naukowcem?
Jaka droga prowadzi do naukowych odkryć poprzez fakt stania się naukowcem?
spotkanie organizowane na platformie Zoom - link wysłany zostanie zgłoszonym uczestnikom (konieczność podania adresu email przy zgłoszeniu).
przemyslaw.smietana@usz.edu.pl
Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Tak zobacz
|
12:00-13:00 |
wykład |
Toruń: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
|
Detektywi w laboratorium – świat bakterii
Pacjenci i lekarze na co dzień spotykają się z wieloma chorobami infekcyjnymi wywoływanymi przez bakterie. Aby dobrać odpowiednie leczenie, kierują pacjentów do laboratoriów diagnostycznych, gdzie z pobranych od pacjentów próbek izoluje i identyfikuje się mikroorganizmy oraz oznacza ich wrażliwość na antybiotyki w celu doboru odpowiedniej terapii. Podstawowym testem diagnostycznym jest barwienie metodą Grama, ukierunkowujące dalsze postępowanie. Na proponowanych zajęciach uczestnicy nauczą się wykonywać to podstawowe badanie diagnostyczne. Wiek/poziom: VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:15-17:30 |
Pokazy on-line |
|
Jadalne szczepionki roślinne - zalety i wyzwania
Szczepionki są preparatami biologicznymi, zwierającymi substancje zdolne do indukcji procesów immunologicznych, które warunkują powstanie trwałej odporności bez wywołania działań toksycznych. poprawiają one naszą odporność na wiele chorób. Imitują one naturalną infekcję, stymulując nasz organizm do rozwoju odporności czyli indukują tzw. swoistą odpowiedź immunologiczną do walki z określonym patogenem. Tradycyjnie produkowane szczepionki mają wiele ograniczeń i z tego powodu pojawił się pomysł stworzenia jadalnej szczepionki, której pomysłodawcą był Hiatt i współpracownicy w 1989 roku. Ten rodzaj szczepionek oferuje nam bardziej opłacalną, bezigłową, wygodniejszą, bezpieczniejszą, łatwiejszą i lepszą alternatywę dla produkcji „tradycyjnych” szczepionek. Obecnie wiele jadalnych szczepionek jest w fazie badań klinicznych. Jak one działają i na jakie choroby wywołane przez wirusy oraz bakterie, które atakują ludzi ale też i zwierzęta zostały opracowane dowiesz się na wykładzie. Wiek/poziom: VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-12:45 |
wykład |
|
„Mam tę moc!” – komórki macierzyste i ich możliwości
Każdy z Was słyszał na pewno o komórkach macierzystych – niezwykłych komórkach zdolnych do „samoodnawiania” i regeneracji uszkodzeń. Od kilku dekad fascynują one naukowców, lekarzy oraz zwykłych ludzi. Skąd możemy pozyskać komórki macierzyste? Co potrafią? Dlaczego są tak niezwykłe? Wyniki badań nad komórkami macierzystymi wskazują na ich wysoki potencjał terapeutyczny i możliwość zastosowania w medycynie regeneracyjnej. Jak zatem możemy wykorzystać ich moc? Czy są naszym sposobem na długowieczność? Wiek/poziom: 10-18 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-17:00 |
wykład |
|
Mroczne opowieści z krypty
„I żyli długo i szczęśliwie...” – tymi słowy kończy się większość baśni. Co jednak dzieje się z nami po śmierci? Uczestnicy spotkania będą mogli usłyszeć, jakim procesom zaczyna podlegać wtedy nasze ciało. Wykład przybliży w barwny i przystępny sposób kwestie dotyczące mumifikacji oraz rozkładu zwłok. Słuchacze poznają m.in. takie pojęcia jak strupieszenie, zeszkieletowanie, czy pogrzeb powietrzny.
Całość prelekcji będzie bogato ilustrowana zdjęciami - w tym także wykonanymi w trakcie prac badawczych, w jakich osobiście miała okazję uczestniczyć prowadząca.
Wiek/poziom: VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:00-18:00 |
wykład |
|
Mroczne opowieści z krypty
„I żyli długo i szczęśliwie...” – tymi słowy kończy się większość baśni. Co jednak dzieje się z nami po śmierci? Uczestnicy spotkania będą mogli usłyszeć, jakim procesom zaczyna podlegać wtedy nasze ciało. Wykład przybliży w barwny i przystępny sposób kwestie dotyczące mumifikacji oraz rozkładu zwłok. Słuchacze poznają m.in. takie pojęcia jak strupieszenie, zeszkieletowanie, czy pogrzeb powietrzny.
Całość prelekcji będzie bogato ilustrowana zdjęciami - w tym także wykonanymi w trakcie prac badawczych, w jakich osobiście miała okazję uczestniczyć prowadząca.
Wiek/poziom: VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia Rezerwacja: Nie zobacz
|
18:15-19:15 |
wykład |
Warszawa: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku, Uniwerystet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
|
Tajemnice diety sów
W trakcie warsztatów uczestnicy poznają gatunki sów występujących w Polsce oraz zapoznają się z metodami pracy naukowców badających sowy. Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Miejsc: 10 Zarezerwowano: 1 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:45-16:45 |
warsztat |
|
Sposoby rozdziału substancji
Uczestnicy poznają sposoby rozdziału różnorodnych mieszanin wieloskładnikowych w celu zastosowania ich w badaniach biologicznych Wiek/poziom: liceum, dorośli Miejsc: 16 Zarezerwowano: 16 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:00-12:00 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Sposoby rozdziału substancji
Uczestnicy poznają sposoby rozdziału różnorodnych mieszanin wieloskładnikowych w celu zastosowania ich w badaniach biologicznych Wiek/poziom: liceum, dorośli Miejsc: 16 Zarezerwowano: 16 Rezerwacja: Tak zobacz
|
13:45-15:45 |
zajęcia laboratoryjne |
Warszawa: Wydział Biologii, Uniwersytet Warszawski
|
Wykład: Jak samodzielnie zbadać różnorodność biologiczną całego świata nie ruszając się z miejsca?
Czy chcesz dowiedzieć się, jak łatwo i szybko sprawdzić informacje dotyczące różnorodności biologicznej na całym świecie? Jak bada się globalne zmiany tej bioróżnorodności? I w jaki sposób każdy z nas sam może współtworzyć globalną bazę danych o gatunkach? Poznaj GBIF – Światowy System Informacji o Różnorodności Biologicznej! Serdecznie zapraszamy na krótki wykład wprowadzający oraz warsztaty on-line, podczas których pokażemy jak każdy z nas może korzystać z informacji zebranych w GBIF (www.gbif.org). Pokażemy w jaki sposób sprawdzić jakie zwierzęta możesz spotkać jadąc na wakacje, gdzie widuje się rośliny wytwarzające Twoje ulubione owoce oraz czy wkrótce możesz spodziewać się odwiedzin egzotycznej papugi w swoim karmniku. Zajęcia zakończymy quizem, który pozwoli nam sprawdzić nabyte umiejętności. Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
21:30-22:00 |
14.01.2022 |
|
Szczepionki mRNA nie tylko przeciw COVID-19
Badania nad szczepionkami mRNA rozpoczęto wiele dekad temu, a pierwsze próby laboratoryjne potwierdzające ich skuteczność przeprowadzono jeszcze w latach 90. ubiegłego stulecia. Pandemia COVID-19 spowodowała duże zapotrzebowanie na szczepionki, a ich szybką produkcję, sprawne przeprowadzenie badań klinicznych i wdrożenie do użytku zapewnia właśnie technologia szczepionek mRNA.
Uwaga badaczy była, jest i będzie skierowana nie tylko na nowe choroby – takie jak COVID-19 – ale także na inne, z którymi ludzkość jeszcze sobie nie poradziła, a przeciwko którym opracowywane są szczepionki mRNA. Do takich chorób m.in. należą grypa i malaria.
W czym szczepionka mRNA jest lepsza od poprzednich generacji szczepionek? Zapraszamy na wykład! Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
22:00-22:30 |
14.01.2022 |
|
Warsztaty: Jak samodzielnie zbadać różnorodność biologiczną całego świata nie ruszając się z miejsca?
Czy chcesz dowiedzieć się, jak łatwo i szybko sprawdzić informacje dotyczące różnorodności biologicznej na całym świecie? Jak bada się globalne zmiany tej bioróżnorodności? I w jaki sposób każdy z nas sam może współtworzyć globalną bazę danych o gatunkach? Poznaj GBIF – Światowy System Informacji o Różnorodności Biologicznej! Serdecznie zapraszamy na krótki wykład wprowadzający oraz warsztaty on-line, podczas których pokażemy jak każdy z nas może korzystać z informacji zebranych w GBIF (www.gbif.org). Pokażemy w jaki sposób sprawdzić jakie zwierzęta możesz spotkać jadąc na wakacje, gdzie widuje się rośliny wytwarzające Twoje ulubione owoce oraz czy wkrótce możesz spodziewać się odwiedzin egzotycznej papugi w swoim karmniku. Zajęcia zakończymy quizem, który pozwoli nam sprawdzić nabyte umiejętności. Wiek/poziom: od 16 lat Miejsc: 20 Rezerwacja: Nie zobacz
|
22:00-22:30 |
14.01.2022 |
|
Warsztat (nagranie): Jak pozyskiwać komórki od pacjentów? Zakładanie hodowli pierwotnej mezechymalnych komórek macierzystych/ stromalnych
Mezechymalne komórki macierzyste/stromalne są powszechnie wykorzystywane w badaniach i terapii. Mogą być izolowane od pacjentów z łatwo dostępnych źródeł, np. tkanki tłuszczowej czy sznura pępowinowego. Podczas warsztatów zostanie pokazana procedura izolacji właśnie tych komórek oraz zakładania tzw. hodowli pierwotnej. Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
15.01.2022 |
|
Wykład (nagranie): Akkermansia muciniphila – probiotyk do zadań specjalnych
Wykład podsumowuje dotychczasową wiedzę na temat fizjologii licznie występującej w przewodzie pokarmowym bakterii Akkermansia muciniphila i jej wpływu na organizm człowieka. Ponadto przedstawia mechanizmy oddziaływania A. muciniphila na barierę jelitową, układ immunologiczny oraz metabolizm energetyczny gospodarza. Liczne badania nad rolą tej baterii w patogenezie i terapii wielu chorób zaowocowały zatwierdzeniem w 2021 r. A.muciniphila jako probiotyku nowej generacji ukierunkowanego na walkę z otyłością. Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
15.01.2022 |
|
Wykład (nagranie): Terapia onkolityczna, czyli jak oswoić wirusa i zaprojektować narzędzie do walki z rakiem
Coraz częściej terapie biologiczne wskazywane są jako preferowane metody leczenia nowotworów; są mniej inwazyjne, wiążą się z mniejszym dyskomfortem pacjenta i nie wywołują niepożądanych efektów ubocznych. Zaliczana do tej grupy terapia onkolityczna wykorzystuje wirus, które infekują jedynie tkankę nowotworową, ostatecznie doprowadzając do zniszczenia zmutowanej komórki i uwolnienia większych ilości terapeutycznych cząstek wirusowych. Intensywne badania prowadzone przez ostatnie dwie dekady zaowocowały wypuszczeniem na rynek pierwszych preparatów onkolitycznych - prace w tym obszarze jednak tylko rosną. Na wykładzie będzie można posłuchać o koncepcji terapii onkolitycznej, mechanizmie działania, wyzwaniach i przeszkodach które stawia tkanka nowotworowa, trwających badaniach oraz dostępnej terapii. Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
15.01.2022 |
|
Wykład: Krótka historia zapłodnienia in vitro
Już starożytni filozofowie zastanawiali się skąd się biorą dzieci. Pierwsze obserwacje przebiegu zapłodnienia u zwierząt przeprowadzone w XIX w. natchnęły badaczy do poszukiwania metod umożliwiających zapłodnienie komórki jajowej ssaków poza organizmem samicy. Intensyfikacja badań na ten temat w XX wieku doprowadziła do poszerzenia naszej wiedzy o mechanizmach zapłodnienia oraz do opracowania skutecznych protokołów zapłodnienia pozaustrojowego, także u ludzi. W czasie wykładu przedstawię historię i ludzi kryjących się za kluczowymi dla zapłodnienia in vitro odkryciami, a także przybliżę przebieg tej procedury medycznej. Wiek/poziom: Oferta skierowana do osób nie biorących udziału w warsztatach Rezerwacja: Nie zobacz
|
18:40-19:10 |
15.01.2022 |
|
Warsztaty (nagranie): Najwięcej witaminy… , czyli kilka słów o witaminie C
Doktoranci z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego podczas warsztatów video opowiedzą o witaminie C uznanej jako panaceum na przeziębienie. Uczestnicy poznają metodę zbadania poziomu witaminy C w różnych warzywach i owocach, którą będą mogli powtórzyć sami w domu. Czy najwięcej będzie jej w cytrynie? Przekonajmy się razem! Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
16.01.2022 |
|
Wykład (nagranie): Ekstremofile – unikatowi mieszkańcy Ziemi
Organizmy ekstremofilne to niezwykle unikatowi mieszkańcy Ziemi. Mogą one kolonizować różne siedliska włącznie z tymi najbardziej niespodziewanymi – jak wnętrza skał, kominy hydrotermalne, tereny wulkaniczne, solanki, stratosfera, a nawet nasze jelita czy Międzynarodową Stację Kosmiczną. Taki scenariusz jest możliwy tylko za sprawą ich niebywałych mechanizmów obronnych, poprzez które wytwarzają substancje ochronne. Ze względu na ich umiejętności adaptacji do nowych warunków, mają ogromny potencjał w badaniach z użyciem technologii kosmicznych, które z pewnością przyczynią się do szybszego podboju kosmosu.
Link do posteru: https://knbmol.pl/?view=article&id=244:ekstremofile-unikatowi-mieszkancy-ziemi&catid=2 Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
17.01.2022 |
|
Wykład (nagranie): Kleszcze i smartfony- czy jest się czego bać?
Wykład ma na celu przybliżenie słuchaczom tematu promieniowania elektromagnetycznego emitowanego przez telefony komórkowe oraz jego wpływu na kleszcze. Wypowiedź ma również zwrócić uwagę na podawanie nieprawdziwych informacji w mediach, które są oparte na nieprawidłowo wykonanych badaniach naukowych. Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
17.01.2022 |
|
Warsztaty (nagranie): Co “potrafią” patogeny - masz to w nosie?
Dlaczego gronkowiec złocisty, z nieszkodliwej bakterii u jednych, u innych zamienia się w zabójcę? Co sprawia, że tak skutecznie zasiedla organizm człowieka?
Staphylococcus aureus to jedna z najbardziej wszechstronnych bakterii, zdolna do wywoływania szeregu groźnych chorób. Ten z pozoru nieszkodliwy mikroorganizm zamieszkuje na skórze i w nosie człowieka...Być może, jak co trzecia osoba na świecie, i Ty jesteś nosicielem tego złotego patogenu. Poznaj go! Wpadnij na nasz wykład! Opowiemy o tym fascynującym mikroorganizmie oraz o badaniach które prowadzimy! Odpowiemy też na Twoje pytania! Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
18.01.2022 |
|
Wykład: Houston, mamy problem... o wpływie warunków
kosmicznych na bakterie patogenne
Badania przeprowadzane w przestrzeni kosmicznej i jej imitacji w warunkach ziemskich udowodniły, że większość organizmów patogennych świetnie radzi sobie w środowisku zerowego ciążenia i nadmiaru promieniowania. Dokładniejsze analizy wykazały jednak, że i tak chorobotwórcze już mikroorganizmy mogą stać się jeszcze bardziej patogenne. Poczynając od wzrostu oporności na antybiotyki, aż na przyspieszonych mutacjach kończąc – w niedalekiej przyszłości misji międzyplanetarnych astronauci będą narażeni nie tylko na zagrożenia kosmiczne, ale również te, które czają się na ich skórze, w układzie pokarmowym i oddechowym. Dlaczego więc z pozoru nieszkodliwa E. coli może stać się zabójczym patogenem, który zniweczy marzenia o podboju Kosmosu? Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
18:50-19:20 |
18.01.2022 |
|
Wykład: Mikrobiologia Medyczna- tajniki pracy w laboratorium
Jesteś ciekawy pracy w laboratorium? Zastanawiasz się, jak wyglądają doświadczenia w pracowni mikrobiologicznej? Chcesz dowiedzieć się, na czym polega zawód mikrobiologa? Jeśli tak, to serdecznie zapraszamy na wirtualną wycieczkę w laboratorium Zakładu Mikrobiologii Medycznej Uniwersytetu Warszawskiego. W serii krótkich filmów chcielibyśmy opowiedzieć o prowadzonych przez nas badaniach, pokazać zakamarki naszych pracowni i zaprezentować wycinki naszej codziennej pracy laboratoryjnej. W doświadczeniach, które pokażemy będziemy zakażać mysie linie komórkowe, oznaczać lekowrażliwość drobnoustrojów oraz wykonywać proste testy diagnostyczne. Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
19:30-20:00 |
18.01.2022 |
|
Wykład: Zaginione światy: co badania osadów mówią o paleośrodowisku
Gromadzące się przez tysiące lat osady morskie, jeziorne czy torfowiskowe zyskały sobie miano „archiwów przyrody”. Badając znajdujące się w nich wskaźniki biologiczne i chemiczne jesteśmy w stanie zrekonstruować paleośrodowisko, towarzyszące formowaniu się kolejnych warstw osadów. Zapraszamy na podróż w przeszłość, podczas której dowiesz się, co można wyczytać z osadów. Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
19:20-19:50 |
19.01.2021 |
|
Biologiczni milionerzy
Podczas gry edukacyjnej Biologiczni Milionerzy postaramy się przenieść Państwa w świat słynnego show telewizyjnego, inspirując się zagadnieniami jakie związane są z badaniami naukowymi prowadzonymi w Instytucie Biologii Ewolucyjnej. Poziom trudności obejmował będzie trzy kategorie wiekowe uczestników: kl. 1-3 i kl. 4-8 szkoły podstawowej oraz kl. 1-4 szkoły ponadpodstawowej. Gorąco zachęcamy do wspólnej zabawy z nagrodami! Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
20:00-20:30 |
19.01.2021 |
|
Wykład (nagranie): Jak zdobyć wodę na Marsie?
Problem braku wody pitnej dotyka mieszkańców Ziemii, ale gdybyśmy w niedalekiej przyszłości przenieśli naszą cywilizację na Marsa, problem ten mógłby urosnąć do gigantycznych rozmiarów. Na Ziemi niektóre organizmy wykształciły szereg przystosowań, które umożliwiły im odporność na brak życiodajnej cieczy. W pojęciu życia ziemskiego woda jest niezbędna do utrzymania homeostazy organizmów. U ekstremofilów przede wszystkim zminimalizowana została utrata wody podczas wydalania i oddychania. Z badań wiemy, że na Marsie woda występuje w postaci lodu, przez co nie jest łatwo dostępna. Są różne sposoby jej wydobycia, jednak wiąże się to z automatyzacją sprzętu dostępnego na Ziemii. W warunkach kosmicznych możliwe jest również pozyskiwanie wody m.in. z obróbki metanu. Baterie takie jak E. coli mogłyby go tworzyć w procesie fermentacji metanowej, który dalej w procesie spalania daje wodę. Jednak nawet po uzyskaniu w powyższy sposób nie byłaby ona zdatna do picia. Problem zanieczyszczenia wód jest jednym z największych katastrof środowiskowych na Ziemi. Na rynku można spotkać wiele metod jej oczyszczania, jednak nie są one idealne. Zaproponowane przez nas rozwiązanie tego problemu wykorzystuje ekstremofile – organizmy zdolne do życia w skrajnych zakresach warunków środowiskowych – do filtrowania wody.
Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
20.01.2022 |
|
Wykład (nagranie): Różne oblicza tej samej komórki – czyli o wpływie warunków otoczenia na hodowlę komórkową
Życie badacza nie należy do najłatwiejszych… W hodowli laboratoryjnej komórek zwierzęcych każdy, najdrobniejszy szczegół ma znaczenie. Skład pożywki hodowlanej, stężenie tlenu w środowisku, materiał, na którym hodowane są komórki – to wszystko może zmienić wyniki badań. Na przykładzie mezenchymalnych komórek macierzystych/stromalnych prowadząca opowie jak zmiana warunków hodowli może wpłynąć na właściwości komórek. Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
12:00-23:00 |
20.01.2022 |
|
„Wielkie przygody w świecie przyrody”
Bogactwo przyrody od wieków inspiruje ludzi do najróżniejszej aktywności. Są wśród nich badacze, muzycy, plastycy, inżynierowie, literaci, filozofowie czy aktywiści. Stali się oni bohaterami familijnej książki „Wielkie przygody w świecie przyrody”. Jej autor opowie na wykładzie o życiu i działalności niektórych z tych przyrodników oraz pokaże przykłady ich twórczości. Wiek/poziom: bez ograniczeń zobacz
|
20:00-20:30 |
21.01.2022 |
|
Wykład: Wuhan, delta, omikron, czyli o pochodzeniu i ewolucji koronawirusa SARS-CoV-2
Na wykładzie przedstawiony zostanie aktualny stan wiedzy na temat pochodzenia koronawirusa SARS-CoV-2 oraz przybliżone zostanie co to znaczy „wariant” koronawirusa. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób naukowcy poznają i odróżniają od siebie poszczególne „warianty”. Także słów kilka o przyszłości – w jakim kierunku może dalej SARS-CoV-2 ewoluować oraz w jaki badania prowadzi się w celu poszukiwania potencjalnych leków przeciwwirusowych. Wiek/poziom: od 16 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
22:00-22:30 |
21.01.2022 |
Wrocław: Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Wrocławski
|
Dlaczego nie można sadzić obok siebie rzodkiewki i sałaty, czyli kilka słów o allelopatii
Niektóre rośliny potrafią wydzielać substancje chemiczne toksyczne dla innych roślin. Zjawisko to nazywamy allelopatią. Jest to jedna z form konkurencji, czyli walki o przestrzeń i zasoby pokarmowe. Na zajęciach opowiemy o znaczeniu tego zjawiska w przyrodzie, możliwościach jego praktycznego wykorzystania w rolnictwie oraz zaprezentujemy metody badania allelopatii i poinstruujemy jak w domowych warunkach można przeprowadzić proste doświadczenia sprawdzające potencjał allelopatyczny pospolitych gatunków roślin. By samodzielnie wykonać doświadczenie należy przygotować: nasiona 2 gatunków roślin (po ok. 150 szt.); podstawki pod doniczki lub talerzyki plastikowe (9 sztuk o jednakowych rozmiarach); wodę; linijkę; kalkulator; pęsetę. Wiek/poziom: szkoła podstawowa, rodziny Miejsc: 1000 Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-06:00 |
e-laboratorium |
|
Podziel się! - warsztaty laboratoryjne o mitozie i jej nieprawidłowościach
Mitoza to bardzo ważny proces, w wyniku którego mnożą się komórki i rosną organizmy, odnawia się nasz nabłonek jelita i naskórek. Zastanawiało cię kiedyś, co dzieje się na poszczególnych etapach podziału komórkowego, albo czy wszystkie komórki dzielą się poprawnie? Jeśli chcesz się tego dowiedzieć i poznać nasz warsztat diagnostyczny do badania mitoz, to zapraszamy do nas! Wiek/poziom: liceum Miejsc: 30 Rezerwacja: + zobacz
|
18:00-19:30 |
pokaz, warsztat, film |
|
Podziel się! -warsztaty laboratoryjne o mitozie i jej nieprawidłowościach
Mitoza to bardzo ważny proces, w wyniku którego mnożą się komórki i rosną organizmy, odnawia się nasz nabłonek jelita i naskórek. Zastanawiało cię kiedyś, co dzieje się na poszczególnych etapach podziału komórkowego, albo czy wszystkie komórki dzielą się poprawnie? Jeśli chcesz się tego dowiedzieć i poznać nasz warsztat diagnostyczny do badania mitoz, to zapraszamy do nas! Wiek/poziom: liceum Miejsc: 30 Rezerwacja: + zobacz
|
19:45-21:15 |
pokaz, warsztat, film |
|
Parki i tereny reakreacyjne jako źródło zarażenia pasożytami
Co może kryć się w glebie? Dlaczego należy sprzątać po swoich zwierzętach? Czy warto odrobaczać swoje pupile? Na te i inne pytania odpowiemy na webinarze poświęconym parazytologicznemu monitoringowi gleby. Przedstawimy ciekawy świat pasożytów jaki może skrywać się w parkach Twojego miasta! Zaprezentujemy metody badawcze i opowiemy o naszym własnym projekcie: Parki i tereny rekreacyjne Wrocławia - potencjalne źródło zarażenia pasożytami. Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 30 zobacz
|
15:00-16:00 |
wykład |
|
Parki i tereny reakreacyjne jako źródło zarażenia pasożytami
Co może kryć się w glebie? Dlaczego należy sprzątać po swoich zwierzętach? Czy warto odrobaczać swoje pupile? Na te i inne pytania odpowiemy na webinarze poświęconym parazytologicznemu monitoringowi gleby. Przedstawimy ciekawy świat pasożytów jaki może skrywać się w parkach Twojego miasta! Zaprezentujemy metody badawcze i opowiemy o naszym własnym projekcie: Parki i tereny rekreacyjne Wrocławia - potencjalne źródło zarażenia pasożytami. Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 30 zobacz
|
15:00-16:00 |
wykład |
|
Speleomykologia, czyli jakie grzyby można spotkać w obiektach podziemnych
Warunki panujące w jaskiniach oraz innych obiektach podziemnych są mało korzystne dla życia oraz rozwoju większości grzybów. Grzyby można podzielić na wielkoowocnikowe (Macromycetes), czyli te widoczne gołym okiem i mikroskopijne (Micromycetes) - widoczne tylko pod mikroskopem. Speleomykologia to nauka zajmującą się obecnością grzybów w ekosystemach podziemnych. Uczestnicy wykładu zostaną wprowadzeni w przepiękny świat obiektów podziemnych oraz grzybów występujących w nich. Prezentowane będą m.in. metody badań speleomykologicznych, najczęściej występujące gatunki grzybów w podziemnych oraz zagrożenia i legendy z nimi związane.
Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 50 Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-16:45 |
wykład |
|
Farmakogenetyka w służbie medycyny spersonalizowanej
Coraz częściej zwraca się uwagę na brak uniwersalnej terapii farmakologicznej w leczeniu wielu schorzeń. Problem dotyczy każdej grupy chorób, od infekcji bakteryjnych po choroby neurodegeneracyjne czy nowotworowe. Mimo zbieżnej etiologii schorzenia, jeden lek może okazać się skuteczny dla jednej grupy pacjentów, a zupełnie nieskuteczny, a nawet skrajnie toksyczny dla innej. Z tego powodu wyraźnie rośnie zainteresowanie tematyką farmakogenetyki. Celem badań farmakogenetycznych jest identyfikacja genetycznych czynników warunkujących kliniczną skuteczność leków oraz określenie prawdopodobieństwa wystąpienia działań niepożądanych. Niniejszy wykład przybliży słuchaczom zagadnienie farmakogenetyki jako potężnego narzędzia umożliwiającego efektywniejszy dobór leczenia i poprawę poziomu opieki nad pacjentem.
Wiek/poziom: liceum Miejsc: 50 Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:00-17:45 |
wykład |
|
Czy drożdże mogą być otyłe? Badania nad mechanizmami otyłości z wykorzystaniem Saccharomyces cerevisiae
Nadwaga i otyłość stanowią globalny problem na całym świecie już od kilku dekad. Dotyczą one zarówno dorosłych jak i dzieci i młodzież. Nadmierna masa ciała, a szczególnie otyłość sprzyjają rozwojowi wielu chorób, takich jak miażdżyca, cukrzyca typu 2, choroby nowotworowe, zaburzenia układów hormonalnego czy kostno-stawowego. Oprócz obniżenia zdrowia fizycznego, nadmierna masa ciała ma niezaprzeczalny wpływ na poczucie własnej wartości i inne aspekty psychospołeczne. Badania prowadzące do leczenia chorób mają zawsze swoje fundamenty w zrozumieniu natury, tj. mechanizmu komórkowego, prowadzącego do ich rozwoju. Drożdże piekarnicze (Saccharomyces cerevisiae) charakteryzują się wieloma konserwatywnymi mechanizmami komórkowymi jak komórki ludzkie ale jednocześnie są od nich o wiele prostsze w hodowli laboratoryjnej. Tym samym, praca z drożdżami umożliwia rozumienie zaburzeń związanych z metabolizmem tłuszczy, przełożeniem tych badań na organizmy wyższe, a w konsekwencji poszukiwania nowych form terapii. Niniejszy wykład przybliży słuchaczom najnowsze doniesienia dotyczące otyłości oraz pojęcie drożdży jako organizmów modelowych oraz drożdży jako modeli ludzkich chorób, z głównym naciskiem na otyłość.
Wiek/poziom: liceum Miejsc: 50 Zarezerwowano: 1 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-18:45 |
wykład |
|
Mikroorganizmy w kryminalistyce
Mikroorganizmy zazwyczaj utożsamiane są z czynnikami powodującymi choroby, natomiast rzadko zdajemy sobie sprawę z ich wszechstronnych zastosowań, między innymi w medycynie sądowej. Mikrobiologia kryminalistyczna/sądowa jest stosunkowo młodą i bardzo obiecującą dyscypliną naukową, która zajmuje się analizą dowodów związanych z wykorzystaniem mikroorganizmów do celów przestępczych, powiązaniem ich z potencjalną grupą terrorystyczną oraz tworzeniem nowych technologii pozwalających na identyfikację źródeł biologicznego zagrożenia. Niektóre śledztwa mogą być kłopotliwe oraz trudne do rozwiązania powszechnie stosowanymi metodami kryminalistycznymi (takimi jak sekcja zwłok czy toksykologia). Badania prowadzone w ramach mikrobiologii sądowej zajmują się analizą tanatobiomu i nekrobiomu - zbiorowiskami mikroorganizmów żyjącymi wewnątrz i na zewnątrz gnijących zwłok. Zmiana składu gatunkowego obserwowana w każdym zbiorowisku jest ważną cechą, która może być wykorzystywana do szacowania PMI - czasu, który upłynął od śmierci denata. W ramach wykładu przedstawimy Państwu historię mikrobiologii sądowej oraz bioterroryzmu, przybliżymy także znaczenie mikroorganizmów w kryminalistyce.
Wiek/poziom: liceum Miejsc: 50 Rezerwacja: Nie zobacz
|
19:00-19:45 |
wykład |
|
Antybiotyki w torfowisku - czy to możliwe?
Torfowiska to miejsca niezwykłe, ze względu na konieczność pozwolenia na badania, miejsca te kryją przed nami wiele tajemnic, ale czy istnieje możliwość, aby na torfowiskach znaleźć antybiotyki? Przekonajcie się sami! Na zajęciach opowiemy wam nieco więcej o tym fascynującym środowisku przede wszystkim pod względem mikrobiologicznym i pokażemy wyniki naszych badań. Zapraszamy! Wiek/poziom: liceum Miejsc: 1000 Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-15:45 |
wykład i dyskusja |
Zielona Góra: Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Zielonogórski
|
2022 - Rokiem Botaniki w Polsce
Senat Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2022 Rokiem Botaniki. Wykład przybliża znaczenie i historyczne osiągnięcia tej dziedziny nauki oraz określa perspektywy rozwoju botaniki na świecie. Szczególną uwagę zwraca się na rozwój badań nad światem roślin na terenach współczesnego województwa lubuskiego. Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Rezerwacja: Nie zobacz
|
10:00-10:40 |
online - wykład |
|
2022 - Rokiem Botaniki w Polsce
Senat Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2022 Rokiem Botaniki. Wykład przybliża znaczenie i historyczne osiągnięcia tej dziedziny nauki oraz określa perspektywy rozwoju botaniki na świecie. Szczególną uwagę zwraca się na rozwój badań nad światem roślin na terenach współczesnego województwa lubuskiego. Wiek/poziom: szkoła ponadpodstawowa, dorośli Rezerwacja: Nie zobacz
|
18:00-18:40 |
online - wykład |