Wyszukaj wydarzenie
Jeśli chcesz użyć dodatkowych opcji wyszukiwania kliknij więcej.
Białystok: Wydział Biologii, Uniwersytet w Białymstoku
|
Co ukrywa dno jeziora?
Jakie skarby możemy znaleźć na dnie jezior? Konar drzewa, starą oponę, a może coś cenniejszego, jak pozostałości roślin sprzed tysięcy lat. To właśnie, dzięki zbadaniu dna jeziora albo torfowiska możemy się dowiedzieć jak w przeszłości wyglądała roślinność, jaki panował klimatu i wielu innych ciekawych rzeczy. Zajęcia poświęcone są omówieniu metody analizy pyłkowej - uniwersalnego narzędzia badawczego wykorzystywanego m.in. w badaniach paleobotanicznych, paleoklimatycznych, ale również w archeologii, kryminalistyce i w pszczelarstwie. Wiek/poziom: > 10 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 6 Rezerwacja: Tak zobacz
|
12:00-12:45 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Co ukrywa dno jeziora?
Jakie skarby możemy znaleźć na dnie jezior? Konar drzewa, starą oponę, a może coś cenniejszego, jak pozostałości roślin sprzed tysięcy lat. To właśnie, dzięki zbadaniu dna jeziora albo torfowiska możemy się dowiedzieć jak w przeszłości wyglądała roślinność, jaki panował klimatu i wielu innych ciekawych rzeczy. Zajęcia poświęcone są omówieniu metody analizy pyłkowej - uniwersalnego narzędzia badawczego wykorzystywanego m.in. w badaniach paleobotanicznych, paleoklimatycznych, ale również w archeologii, kryminalistyce i w pszczelarstwie. Wiek/poziom: > 10 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 11 Rezerwacja: Tak zobacz
|
13:00-13:45 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Transport wody w roślinach
Woda jest niezbędną składową życia wszystkich organizmów w tym roślin. Czy zastanawiałeś się w jaki sposób woda trafia z korzeni do liści? Czy działa to tak samo w przypadku małej stokrotki jak i dużej sekwoi? 🌱🌲 Na warsztatach poznasz tajniki transportu wody w roślinach oraz w oparciu o doświadczenia oraz zweryfikujesz prawdziwość stawianych podczas dyskusji hipotez! 🔧🧪 Dla maturzystów będzie to cenne powtórzenie przed egzaminem. Wiek/poziom: > 14 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:30-16:30 |
Warsztaty i laboratoria |
Bydgoszcz : Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
|
Jak zrobić słodki model DNA?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób DNA może kodować i przekazywać informacje dotyczące rozwoju i funkcjonowania organizmu? Tak jak książka kucharska zawiera kompletny przepis na danie, tak DNA przechowuje przepis na życie organizmu. Stwórz własny model DNA z cukierków, aby zobaczyć tą niezwykłą strukturę z bliska. Wiek/poziom: 4-6 klasa szkoły podstawowej Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:30-19:15 |
warsztaty |
Gdańsk: Wydział Biologii, Uniwersytet Gdański
|
Liść tłuściocha w mikroskopie świetlnym
Właściwa gospodarka wodna ma zasadnicze znaczenie dla życia roślin. Specjalizacja budowy morfo-anatomicznej organów umożliwia roślinom wzrost w różnych warunkach, w tym w środowisku wodnym, suchym i o ograniczonym dostępie do wody. Interaktywna wystawa umożliwi Ci obserwację wybranych cech budowy roślin o charakterze adaptacyjnym. Uczestnicy pokazu dowiedzą się jak zbudowany jest liść sukulentów i dlaczego jest wyraźnie pogrubiony oraz dlaczego rośliny zachowują sztywny pokrój nawet przy niedostatku wody. Jeśli chcesz poznać budowę organów roślin w mikroskopie świetlnym to zapraszamy do stoiska! Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-17:30 |
pokazy i warsztaty |
|
Tajemnice wody - właściwości i flora bakteryjna
Jedną z właściwości wody jest zdolność do dysocjacji i tworzenia roztworów o różnym pH. W czasie pokazu zademonstrujemy sposoby pomiaru (będziesz mógł samodzielnie zmierzyć) pH wody i roztworów różnych substancji. Przedstawimy wyniki testów na obecność różnych mikroogragnizmów w wodzie z różnych źródeł (od wody z kranu po wodę ze stawu). Ponadto zrób z nami lampkę z `lawą` w środku. Zobaczysz, że połączenie różnych cieczy wyzwala ich `magiczne` właściwości. Zapraszamy także na konkurs układania na czas tipsów (plastikowe końcówki do dozowania cieczy) w pudełku - niech wygra najszybsza osoba! Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-19:00 |
pokazy i warsztaty |
|
Znaczenie wody dla funkcjonowania roślin.
Dla roślin woda jest niezbędna do życia. Na stoisku na uczestników będą czekać rośliny z kolekcji in vitro Katedry Cytologii i Embriologii Roślin. Uczestnicy będą mogli dowiedzieć się jakie znaczenie ma woda dla rozwoju oraz funkcjonowania roślin. Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-19:00 |
pokazy i warsztaty |
Gdańsk: Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii, Uniwersytet Gdański, Gdański Uniwersytet Medyczny
|
Izolacja DNA z owoców
Zdobądź podstawowe umiejętności mikrobiologa wykorzystując smakowite truskawki!
Wiek/poziom: 12-18 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
Laboratorium |
|
Izolacja DNA z owoców
Zdobądź podstawowe umiejętności mikrobiologa wykorzystując smakowite truskawki!
Wiek/poziom: 12-18 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:00 |
Laboratorium |
|
Izolacja DNA z owoców
Zdobądź podstawowe umiejętności mikrobiologa wykorzystując smakowite truskawki!
Wiek/poziom: 12-18 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-19:00 |
Laboratorium |
|
Izolacja DNA z owoców
Zdobądź podstawowe umiejętności mikrobiologa wykorzystując smakowite truskawki!
Wiek/poziom: 12-18 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:00-20:00 |
Laboratorium |
Katowice: Wydział Nauk Przyrodniczych, Instytut Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Śląski w Katowicach
|
Wodna podróż z Kranikiem Kleofasem
Quizy, łamigłówki, rebusy dotyczące wody, jej obiegu i wykorzystywania w naszym codziennym życiu. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie w jaki sposób dociera ona do naszych domów, co dzieje się z nią po zużyciu i dlaczego większości śmieci nie można wrzucać do toalety. Wiek/poziom: Bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:00-21:00 |
Pokazy i prezentacje |
|
Nie lej wody – gospodarka wodna w hodowli storczyków [1]
W trakcie warsztatów Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć to co jest niewidoczne dla oka. Wykonają własny preparat, którym będzie przekrój poprzeczny przez korzeń powietrzny i dowiedzą się jak storczyki radzą sobie z transportem wody. Zgłębią też tajniki prawidłowej uprawy storczyków: od doboru odpowiedniego podłoża, poprzez podlewanie i nawożenie po przesadzanie. Wiek/poziom: 13+ Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:50 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Zabawa z DNA i szklanką wody
Woda to życie. Jest dookoła nas i towarzyszy nam codziennie, dlatego wydaje się nam, że wszystko o niej wiemy i niczym nas już nie zaskoczy. Nic bardziej mylnego! Czy wiecie, że woda jest podstawowym składnikiem chemicznym budującym komórki naszego organizmu? W komórkach znajduje się również niezwykła cząsteczka DNA, w której ukryte są informacje o tym jacy jesteśmy. Podczas warsztatów dowiemy się czym jest DNA a także wykonamy proste eksperymenty, które pokażą jak ciekawa i zagadkowa może być woda. Przekonajcie się sami! Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 8 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-21:00 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Życie w kropli wody [1]
Bez wątpienia woda jest niezbędna do życia każdego, nawet najmniejszego organizmu. Ale czy na pewno wiemy co kryje się w wodzie? Jedna kropla wody ze zbiornika może zawierać tysiące mikroskopijnych organizmów. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję poznać wodny mikroświat. A na koniec zajęć wspólnie zastanowimy się jaka jest rola i znaczenie mikroorganizmów w różnych ekosystemach wodnych. Wiek/poziom: 8-14 Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:30 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Życie w jeziorze – rośliny wodne i inne organizmy zamieszkujące jeziora [1]
Czy zastanawialiście się co zamieszkuje toń wodną jeziora? Dzięki jakim właściwościom fizykochemicznym wody możliwe jest życie pod powierzchnią jeziora? Jak rośliny unoszą się w wodzie i jak nartnik „chodzi” po niej? Na te i wiele innych pytań na temat życia w jeziorach uzyskacie odpowiedź na naszych warsztatach. Interdyscyplinarne Koło Naukowe Przyrodników „Planeta” zaprasza. Wiek/poziom: 10+ Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:15-18:15 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Życie w kropli wody [2]
Bez wątpienia woda jest niezbędna do życia każdego, nawet najmniejszego organizmu. Ale czy na pewno wiemy co kryje się w wodzie? Jedna kropla wody ze zbiornika może zawierać tysiące mikroskopijnych organizmów. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję poznać wodny mikroświat. A na koniec zajęć wspólnie zastanowimy się jaka jest rola i znaczenie mikroorganizmów w różnych ekosystemach wodnych. Wiek/poziom: 8-14 Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:40-18:10 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Nie lej wody – gospodarka wodna w hodowli storczyków [2]
W trakcie warsztatów Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć to co jest niewidoczne dla oka. Wykonają własny preparat, którym będzie przekrój poprzeczny przez korzeń powietrzny i dowiedzą się jak storczyki radzą sobie z transportem wody. Zgłębią też tajniki prawidłowej uprawy storczyków: od doboru odpowiedniego podłoża, poprzez podlewanie i nawożenie po przesadzanie. Wiek/poziom: 13+ Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-18:50 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Życie w jeziorze – rośliny wodne i inne organizmy zamieszkujące jeziora [2]
Czy zastanawialiście się co zamieszkuje toń wodną jeziora? Dzięki jakim właściwościom fizykochemicznym wody możliwe jest życie pod powierzchnią jeziora? Jak rośliny unoszą się w wodzie i jak nartnik „chodzi” po niej? Na te i wiele innych pytań na temat życia w jeziorach uzyskacie odpowiedź na naszych warsztatach. Interdyscyplinarne Koło Naukowe Przyrodników „Planeta” zaprasza. Wiek/poziom: 10+ Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:15-19:15 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Życie w kropli wody [3]
Bez wątpienia woda jest niezbędna do życia każdego, nawet najmniejszego organizmu. Ale czy na pewno wiemy co kryje się w wodzie? Jedna kropla wody ze zbiornika może zawierać tysiące mikroskopijnych organizmów. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję poznać wodny mikroświat. A na koniec zajęć wspólnie zastanowimy się jaka jest rola i znaczenie mikroorganizmów w różnych ekosystemach wodnych. Wiek/poziom: 8-14 Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:20-18:50 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Nie lej wody – gospodarka wodna w hodowli storczyków [3]
W trakcie warsztatów Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć to co jest niewidoczne dla oka. Wykonają własny preparat, którym będzie przekrój poprzeczny przez korzeń powietrzny i dowiedzą się jak storczyki radzą sobie z transportem wody. Zgłębią też tajniki prawidłowej uprawy storczyków: od doboru odpowiedniego podłoża, poprzez podlewanie i nawożenie po przesadzanie. Wiek/poziom: 13+ Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:00-19:50 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Życie w jeziorze – rośliny wodne i inne organizmy zamieszkujące jeziora [3]
Czy zastanawialiście się co zamieszkuje toń wodną jeziora? Dzięki jakim właściwościom fizykochemicznym wody możliwe jest życie pod powierzchnią jeziora? Jak rośliny unoszą się w wodzie i jak nartnik „chodzi” po niej? Na te i wiele innych pytań na temat życia w jeziorach uzyskacie odpowiedź na naszych warsztatach. Interdyscyplinarne Koło Naukowe Przyrodników „Planeta” zaprasza. Wiek/poziom: 10+ Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:15-20:15 |
Warsztaty i laboratoria |
|
Życie w jeziorze – rośliny wodne i inne organizmy zamieszkujące jeziora [4]
Czy zastanawialiście się co zamieszkuje toń wodną jeziora? Dzięki jakim właściwościom fizykochemicznym wody możliwe jest życie pod powierzchnią jeziora? Jak rośliny unoszą się w wodzie i jak nartnik „chodzi” po niej? Na te i wiele innych pytań na temat życia w jeziorach uzyskacie odpowiedź na naszych warsztatach. Interdyscyplinarne Koło Naukowe Przyrodników „Planeta” zaprasza. Wiek/poziom: 10+ Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
20:15-21:15 |
Warsztaty i laboratoria |
Kielce: Instytut Biologii, Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Uniwersytet Jana Kochanowskiego
|
Przygarnij roślinkę [BRAK MIEJSC]
Warsztaty praktyczne – dowolny wybór sadzonki roślinnej, posadzenie w doniczce z ziemią i zabranie jej ze sobą do domu. Sadzonką należy opiekować się, aż urośnie jako ładna roślinka. Porady na temat pielęgnacji roślin.
Zapisy: ukaszstachera22@gmail.com (grupy 12 osobowe)
Grupa 1 - 17:30-17:50
Grupa 2 - 18:00-18:20
Grupa 3 - 18:30-18:50
Grupa 4 - 19:00-19:20
Grupa 5 - 19:30-19:50
Grupa 6 - 20:00-20:20
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 72 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-20:20 |
warsztaty |
Kraków: Wydział Biologii , Uniwersytet Jagielloński
|
Tajemnice podwójnej helisy
Upowszechnienie Genetycznie Modyfikowanych Organizmów (GMO) stanowi globalny problem środowiskowy. Na warsztatach uczniowie dowiedzą się jak tworzone są organizmy GMO, jak zbudowany jest ich materiał genetyczny (DNA), a w części laboratoryjnej samodzielnie wyizolują DNA z owoców. Wiek/poziom: 12-15 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:30-16:15 |
warsztaty |
|
Tajemnice podwójnej helisy
Upowszechnienie Genetycznie Modyfikowanych Organizmów (GMO) stanowi globalny problem środowiskowy. Na warsztatach uczniowie dowiedzą się jak tworzone są organizmy GMO, jak zbudowany jest ich materiał genetyczny (DNA), a w części laboratoryjnej samodzielnie wyizolują DNA z owoców. Wiek/poziom: 12-15 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:30-17:15 |
warsztaty |
|
Zobaczmy to DNA! - izolacja i wizualizacja DNA u roślin
Podczas warsztatów przejdziemy przez kolejne etapy izolacji roślinnego DNA, jego wizualizację i przygotowanie do dalszych analiz. Wiek/poziom: > 14 lat Miejsc: 6 Zarezerwowano: 6 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:30-17:30 |
warsztaty |
|
Genetyczny ,,misz-masz"
Chcesz się zagłębić w tajemnice genetyki? Dowiedzieć się czemu niektórzy z nas nie lubią smaku brukselki albo zobaczyć jak wygląda nasze własne DNA? Uczestnicy po mini-wykładzie wprowadzającym będą mieć możliwość przeprowadzenia swoich własnych genetycznych eksperymentów i dowiedzieć się wiele intrygujących rzeczy o samym sobie. Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:00 |
warsztaty |
|
Izolacja DNA z truskawki
Czy zastanawialiście się kiedyś, według jakiego planu zbudowane jest otaczające nas życie. Każdy z tych, nawet najmniejszych organizmów ma zapisaną swoją budowę w sekwencji cząsteczek zwanych DNA. Na naszych warsztatach pokażemy Wam, że DNA nie jest tylko odległym naukowym terminem, ale znaleźć go możemy nawet w truskawce. Wiek/poziom: szkoły podstawowe Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-18:15 |
warsztaty |
|
Tajemnice podwójnej helisy
Upowszechnienie Genetycznie Modyfikowanych Organizmów (GMO) stanowi globalny problem środowiskowy. Na warsztatach uczniowie dowiedzą się jak tworzone są organizmy GMO, jak zbudowany jest ich materiał genetyczny (DNA), a w części laboratoryjnej samodzielnie wyizolują DNA z owoców. Wiek/poziom: 12-15 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-18:15 |
warsztaty |
|
Genetyczny ,,misz-masz"
Chcesz się zagłębić w tajemnice genetyki? Dowiedzieć się czemu niektórzy z nas nie lubią smaku brukselki albo zobaczyć jak wygląda nasze własne DNA? Uczestnicy po mini-wykładzie wprowadzającym będą mieć możliwość przeprowadzenia swoich własnych genetycznych eksperymentów i dowiedzieć się wiele intrygujących rzeczy o samym sobie. Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-19:00 |
warsztaty |
|
Zobaczmy to DNA! - izolacja i wizualizacja DNA u roślin
Podczas warsztatów przejdziemy przez kolejne etapy izolacji roślinnego DNA, jego wizualizację i przygotowanie do dalszych analiz. Wiek/poziom: > 14 lat Miejsc: 6 Zarezerwowano: 6 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-19:00 |
warsztaty |
|
Izolacja DNA z truskawki
Czy zastanawialiście się kiedyś, według jakiego planu zbudowane jest otaczające nas życie. Każdy z tych, nawet najmniejszych organizmów ma zapisaną swoją budowę w sekwencji cząsteczek zwanych DNA. Na naszych warsztatach pokażemy Wam, że DNA nie jest tylko odległym naukowym terminem, ale znaleźć go możemy nawet w truskawce. Wiek/poziom: szkoły podstawowe Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:15-19:00 |
warsztaty |
|
Genetyczny ,,misz-masz"
Chcesz się zagłębić w tajemnice genetyki? Dowiedzieć się czemu niektórzy z nas nie lubią smaku brukselki albo zobaczyć jak wygląda nasze własne DNA? Uczestnicy po mini-wykładzie wprowadzającym będą mieć możliwość przeprowadzenia swoich własnych genetycznych eksperymentów i dowiedzieć się wiele intrygujących rzeczy o samym sobie. Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:00-20:00 |
warsztaty |
|
Izolacja DNA z truskawki
Czy zastanawialiście się kiedyś, według jakiego planu zbudowane jest otaczające nas życie. Każdy z tych, nawet najmniejszych organizmów ma zapisaną swoją budowę w sekwencji cząsteczek zwanych DNA. Na naszych warsztatach pokażemy Wam, że DNA nie jest tylko odległym naukowym terminem, ale znaleźć go możemy nawet w truskawce. Wiek/poziom: szkoły podstawowe Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:00-19:45 |
warsztaty |
|
Genetyczny ,,misz-masz"
Chcesz się zagłębić w tajemnice genetyki? Dowiedzieć się czemu niektórzy z nas nie lubią smaku brukselki albo zobaczyć jak wygląda nasze własne DNA? Uczestnicy po mini-wykładzie wprowadzającym będą mieć możliwość przeprowadzenia swoich własnych genetycznych eksperymentów i dowiedzieć się wiele intrygujących rzeczy o samym sobie. Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 3 Rezerwacja: Tak zobacz
|
20:00-21:00 |
warsztaty |
|
Mikrobiom - co powinniśmy o nim wiedzieć?
Mikroorganizmy rządzą światem, co do tego nie ma wątpliwości. Dla wielu zwierząt symbioza z zasiedlającymi ich ciała mikroorganizmami jest niezbędna do ich prawidłowego funkcjonowania, a niektóre nawet nie mogą bez nich żyć. Jaka jest więc rola mikrobiomu i dlaczego w wielu przypadkach stanowi on integralną część organizmu gospodarza? W trakcie wykładu odpowiemy na wiele kluczowych pytań dotyczących wpływu mikrobiomu na życie organizmów, wyjaśnimy m.in. czy mikroorganizmy mogą modulować nasze zachowanie, oraz jak funkcjonują bakterie o najmniejszych genomach na świecie. Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 30 Zarezerwowano: 27 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-16:45 |
Wykład |
|
Metody genetyczne wykorzystane w słynnych sprawach kryminalnych
Podczas wykładu zostaną omówienie metody badań DNA i ich wykorzystanie dla celów sądowych. Wykład wygłosi doktorantka Pracowni Antropologii, pracująca w Instytucie Ekspertyz Sądowych im. Prof.,dra J. Sehna, mająca duże doświadczenie w wykonywania ekspertyz sądowych z zakresu genetyki. Wiek/poziom: szkoły ponadpodstawowe Miejsc: 100 Zarezerwowano: 100 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-18:30 |
Wykład |
Kraków: Instytut Systematyki i Ewolucji Zwierząt, Polska Akademia Nauk
|
Jak bada się DNA?- warsztaty molekularne
W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli zapoznać się z metodami izolacji DNA z różnych materiałów, takich jak np. kości, włosy, nabłonek jamy ustnej czy też owady. Każdy będzie mógł samodzielnie wyizolować DNA oraz poznać podstawowy sprzęt laboratoryjny w laboratorium molekularnym. Wiek/poziom: od 14 lat Miejsc: 9 Zarezerwowano: 9 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:30-16:45 |
warsztaty |
Kraków: Centrum Edukacji Przyrodniczej, Uniwersytet Jagielloński
|
Jedna mała kropelka
Czy zastanawialiście się kiedyś jak powstają chmury? Skąd się bierze deszcz? Co się dzieje z wodą w jeziorach podczas gorącego lata? Czy pijemy tą samą wodę którą piły dinozaury? Na wszystkie te pytania uzyskacie odpowiedź podczas warsztatów. Samodzielnie przeprowadzicie eksperyment, podczas którego zobaczycie niesamowitą wędrówkę jednej małej kropelki! Wiek/poziom: Dla najmłodszych Miejsc: 20 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
12:00-13:00 |
warsztaty |
|
Jedna mała kropelka
Czy zastanawialiście się kiedyś jak powstają chmury? Skąd się bierze deszcz? Co się dzieje z wodą w jeziorach podczas gorącego lata? Czy pijemy tą samą wodę którą piły dinozaury? Na wszystkie te pytania uzyskacie odpowiedź podczas warsztatów. Samodzielnie przeprowadzicie eksperyment, podczas którego zobaczycie niesamowitą wędrówkę jednej małej kropelki! Wiek/poziom: Dla najmłodszych Miejsc: 20 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
13:30-14:30 |
warsztaty |
|
Tajniki preparowania, czyli entomologia w praktyce
Owady są najliczniejszą i najbardziej różnorodną grupą zwierząt na Świecie. W ramach warsztatów będziecie mogli zobaczyć jak wygląda praca entomologa, poznacie jego narzędzia pracy oraz własnoręcznie spreparujecie owady.
Na koniec czeka was wizyta w największym zbiorze motyli tropikalnych w Polsce. Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
warsztaty |
|
Tajniki preparowania, czyli entomologia w praktyce
Owady są najliczniejszą i najbardziej różnorodną grupą zwierząt na Świecie. W ramach warsztatów będziecie mogli zobaczyć jak wygląda praca entomologa, poznacie jego narzędzia pracy oraz własnoręcznie spreparujecie owady.
Na koniec czeka was wizyta w największym zbiorze motyli tropikalnych w Polsce. Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-17:30 |
warsztaty |
Łódź: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Łódzki
|
3, 2, 1 – START! Woda jako baza fascynujących, naukowych eksperymentów
Uczestnicy warsztatów zostają zaproszeni do przygody z nauką - przeprowadzą samodzielnie eksperymenty z udziałem wody, poznając
w praktyce jej właściwości fizyczne i chemiczne. Stworzą własną, wodną mini latarkę świecącą w ciemności, a także dowiedzą się m.in., dlaczego ciepła woda jest lżejsza od zimnej, czemu ołówek włożony do wody wygląda jakby się złamał oraz jak wyjaśnić to, że plastelinowa łódka pływa po powierzchni wody, a kulka z plasteliny już nie.
Serdecznie zapraszamy!
Wiek/poziom: 7-9 lat Miejsc: 9 Zarezerwowano: 9 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:45-16:30 |
Warsztaty |
|
3, 2, 1 – START! Woda jako baza fascynujących, naukowych eksperymentów
Uczestnicy warsztatów zostają zaproszeni do przygody z nauką - przeprowadzą samodzielnie eksperymenty z udziałem wody, poznając
w praktyce jej właściwości fizyczne i chemiczne. Stworzą własną, wodną mini latarkę świecącą w ciemności, a także dowiedzą się m.in., dlaczego ciepła woda jest lżejsza od zimnej, czemu ołówek włożony do wody wygląda jakby się złamał oraz jak wyjaśnić to, że plastelinowa łódka pływa po powierzchni wody, a kulka z plasteliny już nie.
Serdecznie zapraszamy!
Wiek/poziom: 7-9 lat Miejsc: 9 Zarezerwowano: 9 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:45-17:30 |
Warsztaty |
|
“H2O - wystarczy kropla” - badania fizykochemicznych właściwości wody
Woda, substancja tak niezbędna do życia na Ziemi jest dla ludzi “rzeczą” tak oczywistą, że zazwyczaj nie zastanawiamy się nad szeregiem jej właściwości.
Podczas warsztatów zapoznamy się z podstawową metodą oznaczania twardości wody. Uczniowie będą mieli również szanse samodzielnie przygotować preparaty mikroskopowe, na podstawie których wyciągniemy wnioski o właściwościach półprzepuszczalnych błony komórkowej i zjawiskach osmozy oraz toniczności.
Serdecznie zapraszamy :)
Wiek/poziom: 10-12 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 11 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:45 |
Warsztaty |
|
Towarzysze kąpieli, czyli z kim pływasz na wakacjach
Czy wiesz, że różne zbiorniki wodne zamieszkują inne organizmy? Kąpiąc się w ciepłym słonym morzu możesz spotkać zupełnie inne zwierzęta niż w jeziorze czy rzece. A czy na podstawie próbki wody można, jak detektyw, określić skąd ona pochodzi? Dzisiejsze techniki badań pozwalają na określenie składu gatunkowego zbiornika przy użyciu barkodingu DNA, czyli "kodu kreskowego" unikalnego dla każdego gatunku. Podczas warsztatów uczestnicy przy użyciu komputerowych narzędzi analitycznych będą mogli rozszyfrować co pływało w zbiorniku i spróbować określić skąd pochodziła badana woda. Wiek/poziom: 10+ Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:00 |
Warsztaty |
|
Woda – życiodajny rozpuszczalnik dla barw przyrody - popłyńmy z nim poprzez komórki i tkanki roślin
Czemu bez deszczu nie byłoby w naszym otoczeniu roślinności? Czemu podlewamy kwiaty? Odpowiedzią jest woda, źródło życia, niezbędna do funkcjonowania, wzrostu i rozwoju wszystkich organizmów żywych. Prześledźmy razem drogę wody w roślinie, sprawdźmy jaką paletą barw dysponują kwiaty, liście i owoce dzięki barwnikom rozpuszczonym w wodzie zgromadzonej w ich wnętrzu oraz zaobserwujmy, jak woda potrafi uciec z komórki, gdy otoczenie stanie się nieprzyjazne. Wyposażeni w mikroskopy zapraszamy na wyprawę w mikroświat roślin, aby wraz z wodą popłynąć w nowe, niezgłębione dotąd rejony wiedzy! Wiek/poziom: 10-12 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-19:00 |
Warsztaty |
|
Towarzysze kąpieli, czyli z kim pływasz na wakacjach
Czy wiesz, że różne zbiorniki wodne zamieszkują inne organizmy? Kąpiąc się w ciepłym słonym morzu możesz spotkać zupełnie inne zwierzęta niż w jeziorze czy rzece. A czy na podstawie próbki wody można, jak detektyw, określić skąd ona pochodzi? Dzisiejsze techniki badań pozwalają na określenie składu gatunkowego zbiornika przy użyciu barkodingu DNA, czyli "kodu kreskowego" unikalnego dla każdego gatunku. Podczas warsztatów uczestnicy przy użyciu komputerowych narzędzi analitycznych będą mogli rozszyfrować co pływało w zbiorniku i spróbować określić skąd pochodziła badana woda. Wiek/poziom: 10+ Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:30-19:30 |
Warsztaty |
Lublin: Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej
|
Wiem, co jem – warsztaty praktyczne dla dzieci i młodzieży
Krótki kurs pipetowania
Wykrywanie bakterii kwasu mlekowego w jogurtach i produktach mlecznych
Produkcja mleka bez laktozy
Izolacja DNA z owoców
Wiek/poziom: 13-17 lat Miejsc: 15 Zarezerwowano: 13 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-20:00 |
Laboratoria/Pokazy |
|
Nieznane życie nietoperzy
Rząd Nietoperze (Chiroptera) jest jedną z najsłabiej poznanych grup w świecie zwierząt. Nietoperze to jedyny rząd ssaków zdolny do aktywnego lotu, orientujący się w przestrzeni za pomocą ultradźwięków. Wykład będzie zawierał ogólne wiadomości o nietoperzach, szczególne o hibernacji, echolokacji, badaniach nad nietoperzami i działalności Centrum Badań I Rehabilitacji Nietoperzy.
W części praktycznej uczestnicy zapoznają się z podstawami analizy ultradźwięku, rozczytywania sonogramu za pomocą specjalnego programu i będą mieli możliwość nauczyć się korzystania z detektora ultradźwiękowego dla rozpoznania niektórych gatunków nietoperzy Polski. Wiek/poziom: od 15 lat Miejsc: 80 Zarezerwowano: 26 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:00 |
Wykłady |
|
Nieznane życie nietoperzy
Rząd Nietoperze (Chiroptera) jest jedną z najsłabiej poznanych grup w świecie zwierząt. Nietoperze to jedyny rząd ssaków zdolny do aktywnego lotu, orientujący się w przestrzeni za pomocą ultradźwięków. Wykład będzie zawierał ogólne wiadomości o nietoperzach, szczególne o hibernacji, echolokacji, badaniach nad nietoperzami i działalności Centrum Badań I Rehabilitacji Nietoperzy.
Link do wydarzenia:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a2lQWtpyVYTu9xjpvXhiD7YydXQtxwLENFJJIJm55sJw1%40thread.tacv2/1672741009901?context=%7b%22Tid%22%3a%2280dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b%22%2c%22Oid%22%3a%222d8c82a6-20ca-4f82-a96a-69b9197eb714%22%7d Wiek/poziom: od 15 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
13:00-13:45 |
Wykłady i Pokazy online |
Lublin: Wydział Medyczny, Instytut Nauk Biologicznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
|
Suchy lód kontra woda – zjawiskowa sublimacja
Lód to woda (tlenek wodoru) w stałym stanie skupienia, natomiasr suchy lód to zamrożony dwutlenek węgla. Pomimo, że blok suchego lodu wizualnie przypomina zamrożone kostki wody – posiada inny skład chemiczny oraz właściwości. Na powierzchni suchego lodu utrzymuje się bardzo niska temperatura (ok. -70 °C), przez co znajduje on zastosowanie jako materiał chłodzący. W temperaturze pokojowej szybko ulega sublimacji, czyli przejściu w stan gazowy z pominięciem stanu ciekłego. Wydziela się wtedy nietypowa biała, chłodna mgiełka. Zetknięcie suchego lodu z wodą prowadzi do zjawiskowej sublimacji. Podczas pokazu zostaną zademonstrowane nietypowe zastosowania suchego lodu – m.in. do pompowania baloników, przygotowania drinków, mrożenia słodyczy, generacji piany i mgły. Posłuchamy „śpiewu” suchego lodu po zetknięciu z metalowymi przedmiotami. Sprawdzimy jak zachowuje się suchy lód po zetknięciu z zimną i ciepłą wodą oraz wrzątkiem. Zaobserwujemy reakcje zachodzące pomiędzy suchym lodem, a roztworami wskaźników pH oraz rozpuszczalnikami organicznymi (etanolem, acetonem). Pokaz uwieńczy wymuszenie gwałtownej sublimacji suchego lodu w postaci grzyba atomowego.
Pokazy ukierunkowane na interakcję z widownią. Wiek/poziom: > 10 lat Miejsc: 20 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:45 |
pokaz |
|
Zobaczyć DNA na własne oczy
DNA jest organicznym związkiem chemicznych występującym w każdym organizmie żywym. Jest nośnikiem informacji genetycznej. To właśnie DNA decyduje o naszych cechach- o tym jaki mamy kolor oczu, włosów, czy o naszych zdolnościach i predyspozycjach. Ze względu na swoje rozmiary oraz lokalizację, DNA jest niedostrzegalne gołym okiem. Do jego zobrazowania niezbędne jest wykonanie pewnych czynności oraz odpowiedniej klasy sprzęt, który to ułatwi.
W pierwszej części spotkania podczas wykładu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi pojęciami z zakresu genetyki, poznają budowę DNA oraz dowiedzą się w jaki sposób dziedziczymy pewne cechy. W drugiej części, w ramach warsztatów uczestnicy będą mogli sami wyizolować i zobaczyć DNA. Będzie to możliwe dzięki wykonaniu prostej procedury izolacji materiału genetycznego z owoców (truskawki, kiwi, banany), z wykorzystaniem produktów, które każdy może znaleźć w domu. Wykorzystana podczas warsztatów procedura z powodzeniem będzie mogła być ponownie zastosowana później w domu, z wykorzystaniem innych materiałów. Wiek/poziom: szkoła podstawowa klasy IV-VIII Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:00-16:00 |
wykład + warsztaty |
Lublin: Ogród Botaniczny, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej
|
Świat roślin w skali mikro
Wynalezienie mikroskopu było przełomowym wydarzeniem, dzięki któremu mogły rozwinąć się bardzo różne dziedziny nauki. Mikroskop umożliwia swobodną obserwację mikroświata, ukazuje piękno i złożoność różnych części roślin i zwierząt. Dzięki niemu możemy przekonać się co znajduje się w nas i wokół nas, a czego nie możemy dostrzec gołym okiem. Podczas prelekcji połączonej z warsztatami poznamy misterność mikrostruktury roślin, która jest istotna w identyfikacji gatunków. Uczestnicy zajęć będą także mogli zapoznać się z techniką mikroskopowania i wykonać preparat samodzielnie oraz obejrzeć m.in. jak w powiększeniu wyglądają tarczowate włoski okrywowe owoców oliwnika, czy gruczołowe włoski pelargonii.
Grupa spotyka na placu przy budynku administracyjnym Ogrodu (wejście przy ul. Sławinkowskiej 3, brama nr 3) Wiek/poziom: klasy 6-8, liceum Miejsc: 20 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
12:00-13:30 |
Prezentacja + Warsztaty |
|
Świat roślin w skali mikro
Wynalezienie mikroskopu było przełomowym wydarzeniem, dzięki któremu mogły rozwinąć się bardzo różne dziedziny nauki. Mikroskop umożliwia swobodną obserwację mikroświata, ukazuje piękno i złożoność różnych części roślin i zwierząt. Dzięki niemu możemy przekonać się co znajduje się w nas i wokół nas, a czego nie możemy dostrzec gołym okiem. Podczas prelekcji połączonej z warsztatami poznamy misterność mikrostruktury roślin, która jest istotna w identyfikacji gatunków. Uczestnicy zajęć będą także mogli zapoznać się z techniką mikroskopowania i wykonać preparat samodzielnie oraz obejrzeć m.in. jak w powiększeniu wyglądają tarczowate włoski okrywowe owoców oliwnika, czy gruczołowe włoski pelargonii.
Grupa spotyka na placu przy budynku administracyjnym Ogrodu (wejście przy ul. Sławinkowskiej 3, brama nr 3) Wiek/poziom: klasy 6-8, liceum Miejsc: 20 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:30 |
Prezentacja + Warsztaty |
|
W pustyni i w puszczy zimową porą
Zapraszamy na spacer po ogrodowych szklarniach wieczorową porą. Jedną ze szklarni zajmuje, licząca ponad 900 gatunków i odmian, kolekcja sukulentów pochodzących z obszarów suchych, pustyń i półpustyń. Większość roślin zgromadzonych w drugiej szklarni, to rośliny wilgotnych lasów deszczowych. W kolekcji znajdują się przedstawiciele różnych formacji roślinnych i regionów świata, w tym Australii, Nowej Zelandii, obszaru śródziemnomorskiego. Zgromadzono też wiele roślin użytkowych pochodzących z obszarów tropikalnych. Pod okiem przewodnika będziecie mogli poznać rośliny z odległych zakątków świata, niekiedy spotykane na naszych parapetach lub w kuchni, ale również te, których na co dzień nie zobaczymy w naszych domach.
Grupa spotyka się na placu przy szklarniach Ogrodu Botanicznego (wejście przy ul. Sławinkowskiej 3, brama nr 3) Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 20 Zarezerwowano: 16 Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:00-12:00 |
spacer edukacyjny |
|
W pustyni i w puszczy zimową porą
Zapraszamy na spacer po ogrodowych szklarniach wieczorową porą. Jedną ze szklarni zajmuje, licząca ponad 900 gatunków i odmian, kolekcja sukulentów pochodzących z obszarów suchych, pustyń i półpustyń. Większość roślin zgromadzonych w drugiej szklarni, to rośliny wilgotnych lasów deszczowych. W kolekcji znajdują się przedstawiciele różnych formacji roślinnych i regionów świata, w tym Australii, Nowej Zelandii, obszaru śródziemnomorskiego. Zgromadzono też wiele roślin użytkowych pochodzących z obszarów tropikalnych. Pod okiem przewodnika będziecie mogli poznać rośliny z odległych zakątków świata, niekiedy spotykane na naszych parapetach lub w kuchni, ale również te, których na co dzień nie zobaczymy w naszych domach.
Grupa spotyka się na placu przy szklarniach Ogrodu Botanicznego (wejście przy ul. Sławinkowskiej 3, brama nr 3) Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 20 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
spacer edukacyjny |
Olsztyn: Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
|
Biologu ulecz się sam” – czyli badanie własnego DNA w kierunku detekcji czynnika ryzyka wystąpienia zawału mięśnia sercowego
„Biologu ulecz się sam” – czyli laboratorium biomedyczne, którego uczestnicy będą przeprowadzać identyfikacje polimorfizmu (zmienności) genu konwertazy angiotensynowej, czyli enzymu odpowiedzialnego za prawidłowe funkcjonowanie mięśnia sercowego. Polimorfizm konwertazy angiotensynowej jest badany w aspekcie chorób krążenia. Enzym zaangażowany jest w utrzymanie prawidłowej regulacji ciśnienia krwi i równowagi elektrolitowej, a także ma znaczenie w patomechanizmie miażdżycy. Poziom enzymu konwertazy angiotensynowej w surowicy jest dziedziczny. W genie konwertzy angiotensynowej zidentyfikowano polimorfizm insercyjno-delecyjny, który obejmuje 287 nukleotydów w intronie 16. W populacji występują trzy genotypy: II, ID oraz DD. Genotyp DD charakteryzuje zwiększony o 100% poziom enzymu konwertazy angiotensynowej w tkankach w porównaniu z genotypem II, a genotyp ID ma poziom pośredni. Zróżnicowanie między osobnikami jest efektem lokalizacji u niektórych osób motywu wyciszającego, którego brak prowadzi do nadekspresji genu. Genotyp DD jest czynnikiem ryzyka występowania zawału mięśnia sercowego.
Warsztaty mają na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych z dziedzicznością genów, a także z definicją oraz mechanizmem działaniem wybranych enzymów w tkankach ludzkiego organizmu. Dodatkowo laboratoria mają za zadanie zwrócenie uwagi na tematykę chorób krążenia.
W trakcie zajęć słuchaczom zostanie przedstawiony wstęp teoretyczny, a część praktyczna będzie polegała na izolacji genomowego DNA z komórek nabłonka śluzówki jamy ustnej, reakcji PCR i elektroforezy agarozowej.
.
Rezerwacja miejsc: ela.lopienska@uwm.edu.pl
Wiek/poziom: od 15 lat Miejsc: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:00-15:00 |
Laboratorium |
|
Wykrywanie i frakcjonowanie w laboratorium biochemicznym
Celem warsztatów jest poznanie podstawowych technik rozdzielania, frakcjonowania i wykrywania badanych składników w laboratorium biochemicznym.
Uczniowie będą mogli samodzielnie wykonać elektroforezę DNA na żelu agarozowym, dokonać frakcjonowania białek (albumin i globulin) jaja kurzego oraz za pomocą reakcji charakterystycznych wykryć węglowodany i białka w analizowanych próbach.
Rezerwacja miejsc: m.dmit@uwm.edu.pl
BRAK JUŻ WOLNYCH MIEJSC Wiek/poziom: > 14 lat Rezerwacja: Tak zobacz
|
12:45-15:00 |
Laboratorium |
|
Oznaczanie białka metodą Bradforda w adaptacji mikropłytkowej
Opis doświadczenia:
Oznaczanie białka w pracowni biochemicznej to działania rutynowe i w wielu przypadkach absolutnie konieczny etap badań. Można tego dokonać różnymi metodami zwykle dopasowanymi do aktualnych potrzeb naukowca. Jedną z najczęściej stosowanych jest metoda Bradforda wykorzystująca zdolność wiązania się barwnika Coomassie Brilliant Blue G-250 (CBB G-250) z niektórymi resztami aminokwasowymi cząsteczki białka. To prosta i czuła metoda, ale jak każda – niepozbawiona wad. Jedną z nich w oryginalnej recepturze jest czasochłonność oznaczeń i znaczne zużycie odczynników, zwłaszcza jeśli potrzeba oznaczyć białko w kilkunastu próbach. Dlatego w naszym laboratorium opracowaliśmy wersję metody w skali „mikro”. Zapraszamy do obejrzenia materiału.
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
06:00-23:00 |
pokaz |
|
Tęczowy świat dzieci w otoczeniu wody
„Tęczowy świat dzieci w otoczeniu wody” - to warsztaty dla dzieci mogące stanowić świetny punkt wyjścia do dalszych działań w zakresie nie tylko dobrej zabawy, ale też nauki z uśmiechem na twarzy. Dziecko wykonując samodzielnie eksperymenty takie jak: „Dmuchamy balon za pomocą sody i octu”, „Chemiczne jojo”, czy też „Meduza w butelce” może poznać świat nauki przez zabawę, jednocześnie pobudzając wyobraźnię i uruchamiając logiczne myślenie, co pomaga w poznawaniu świata nauki i otaczającego nas środowiska.
"Woda - źródło życia - teraźniejszość i przyszłość" to hasło przewodnie, którym każdy z nas powinien się kierować w trosce o życie na naszej planecie. W jakim stopniu zadbamy o ten tak bezcenny płyn na Ziemi, tak zarówno w teraźniejszości jak i przyszłości będzie wyglądało nasze życie. Woda jest wszędobylska, a to dlatego, że wchodzi w skład naszego organizmu (ok. 70%) i stanowi środowisko, w którym przebiegają prawie wszystkie procesy życiowe. Umożliwia uprawę ziemi i hodowlę zwierząt. Wiele reakcji chemicznych zachodzi w środowisku wodnym, a więc nie ma też chemii bez wody.
Podczas wykonaniu eksperymentu „Dmuchamy balon za pomocą sody i octu” po wymieszaniu składników użytych do tego procesu następuje reakcja chemiczna: bąbelkowanie i pienienie się, wydziela się gaz (dwutlenek węgla), który wypełnia nasz balon. „Chemiczne jojo” skrywa pod tą nazwą również reakcję chemiczną, w której w końcowym etapie wytwarzany jest gaz dwutlenk węgla. Gaz ten, otaczając różnokolorowe krople wpuszczonego octu sprawia, że te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo to różnokolorowe krople powinny wędrować od góry do dołu. W eksperymencie „Meduza w butelce”, aby uzyskać efekt swobodnego poruszania się meduzy, umieszczamy ją w wodzie uprzednio zabarwionej niebieskim barwnikiem. Następnie meduzę umieszczamy w wodzie zabarwionej niebieskim barwnikiem z dodatkiem detergentu i oleju, co powoduje zmianę parametrów wody, a więc jej gęstości i lepkości. Obserwujemy, jak meduza pływa w środowisku imitującym zanieczyszczenia cywilizacyjne.
Samodzielne przeprowadzenie eksperymentów w wykonaniu dzieci, to nie tylko świetna zabawa, ale także cenne doświadczenie pomagające w poznawaniu świata nauki. W rzeczywistości proces edukacji może być niezwykle emocjonującą przygodą. Przeprowadzone samodzielnie eksperymenty, pozwalają na obudzenie w Twoim dziecku ciekawości i zrozumienia, co dzieje się w otaczającej nas przyrodzie. Kreatywne spędzanie czasu przy jednocześnie dobrej zabawie, to jedna z najbardziej skutecznych form nauki i może być jednym ze sposobów do przekazania tego, co ważne. W trakcie takiego procesu dzieci znacznie szybciej się uczą, a zdobyta wiedza pozostaje z nimi przez lata.
Zgłoszenia i rezerwacja na adres e-mail: regina.fraczek@uwm.edu.pl
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
warsztaty |
|
Tęczowy świat dzieci w otoczeniu wody
„Tęczowy świat dzieci w otoczeniu wody” - to warsztaty dla dzieci mogące stanowić świetny punkt wyjścia do dalszych działań w zakresie nie tylko dobrej zabawy, ale też nauki z uśmiechem na twarzy. Dziecko wykonując samodzielnie eksperymenty takie jak: „Dmuchamy balon za pomocą sody i octu”, „Chemiczne jojo”, czy też „Meduza w butelce” może poznać świat nauki przez zabawę, jednocześnie pobudzając wyobraźnię i uruchamiając logiczne myślenie, co pomaga w poznawaniu świata nauki i otaczającego nas środowiska.
"Woda - źródło życia - teraźniejszość i przyszłość" to hasło przewodnie, którym każdy z nas powinien się kierować w trosce o życie na naszej planecie. W jakim stopniu zadbamy o ten tak bezcenny płyn na Ziemi, tak zarówno w teraźniejszości jak i przyszłości będzie wyglądało nasze życie. Woda jest wszędobylska, a to dlatego, że wchodzi w skład naszego organizmu (ok. 70%) i stanowi środowisko, w którym przebiegają prawie wszystkie procesy życiowe. Umożliwia uprawę ziemi i hodowlę zwierząt. Wiele reakcji chemicznych zachodzi w środowisku wodnym, a więc nie ma też chemii bez wody.
Podczas wykonaniu eksperymentu „Dmuchamy balon za pomocą sody i octu” po wymieszaniu składników użytych do tego procesu następuje reakcja chemiczna: bąbelkowanie i pienienie się, wydziela się gaz (dwutlenek węgla), który wypełnia nasz balon. „Chemiczne jojo” skrywa pod tą nazwą również reakcję chemiczną, w której w końcowym etapie wytwarzany jest gaz dwutlenk węgla. Gaz ten, otaczając różnokolorowe krople wpuszczonego octu sprawia, że te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo to różnokolorowe krople powinny wędrować od góry do dołu. W eksperymencie „Meduza w butelce”, aby uzyskać efekt swobodnego poruszania się meduzy, umieszczamy ją w wodzie uprzednio zabarwionej niebieskim barwnikiem. Następnie meduzę umieszczamy w wodzie zabarwionej niebieskim barwnikiem z dodatkiem detergentu i oleju, co powoduje zmianę parametrów wody, a więc jej gęstości i lepkości. Obserwujemy, jak meduza pływa w środowisku imitującym zanieczyszczenia cywilizacyjne.
Samodzielne przeprowadzenie eksperymentów w wykonaniu dzieci, to nie tylko świetna zabawa, ale także cenne doświadczenie pomagające w poznawaniu świata nauki. W rzeczywistości proces edukacji może być niezwykle emocjonującą przygodą. Przeprowadzone samodzielnie eksperymenty, pozwalają na obudzenie w Twoim dziecku ciekawości i zrozumienia, co dzieje się w otaczającej nas przyrodzie. Kreatywne spędzanie czasu przy jednocześnie dobrej zabawie, to jedna z najbardziej skutecznych form nauki i może być jednym ze sposobów do przekazania tego, co ważne. W trakcie takiego procesu dzieci znacznie szybciej się uczą, a zdobyta wiedza pozostaje z nimi przez lata.
Zgłoszenia i rezerwacja na adres e-mail: regina.fraczek@uwm.edu.pl
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
warsztaty |
|
Biolog molekularny – współczesny Sherlock Holmes
Wykład skierowany do miłośników kryminałów ale nie tylko. Trochę historii, teraźniejszości i przyszłości kryminalistyki. Rola DNA i biologii molekularnej w kryminalistyce. Wiek/poziom: od 15 lat Miejsc: 250 Rezerwacja: Nie zobacz
|
11:00-12:00 |
Wykład |
Poznań: Wydział Biologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
|
Laboratorium szalonego genetyka- zobacz swój DNA!
Zobacz swój własny DNA! Załóż fartuch, zakasaj rękawy i poczuj się niczym szalony genetyk, który przy użyciu znanych i mniej znanych odczynników i sprzętów izoluje ludzki materiał genetyczny. Dowiedz się, jak działają geny i co mają wspólnego z pieczeniem tortów! Wiek/poziom: Szkoła Podstawowa Klasy 1-3, 4-6 Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-17:00 |
Laboratorium |
|
Deszcze tropikalne w pigułce
Nie od dziś wiadomo , że woda jest niezbędna dla wszystkich istot żyjących. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś w jak wpływa ona na ziemskie życie? Jeśli chcesz dowiedzieć się jaką rolę pełnią deszcze w tropikach, ten wykład jest właśnie dla Ciebie. Dołącz do nas, aby odkryć nieznane dotąd tajemnice deszczowego i dzikiego świata! Wiek/poziom: > 10 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:00-17:45 |
Wykład on-line |
|
Zanim smoki zaczną latać - podwodne życie larw ważek
Niemal żadne inne owady nie wzbudzają tyle zainteresowania i zachwytu co ważki. Kolorowe, okazałe, dynamiczne - przykuwają oko, inspirują do tworzenia sztuki, intrygują zarówno naukowców jak i amatorów. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że to tylko jedna z dwóch stron tych zwierząt. Zanim wylecą na ląd, prowadzą tajemnicze życie pod wodą, gdzie najważniejszą zasadą jest polować i nie zostać samemu upolowanym.
W ramach wykładu uczestnicy będą mieli szansę poznać najciekawsze aspekty życia ważek jako larw:
- gdzie i jak żyją?
- jakie czyhają na nie niebezpieczeństwa?
- i jak to się dzieje, że taki podwodny potwór w końcu przybiera swoją kolorową latającą formę? Wiek/poziom: Liceum, Dorośli Rezerwacja: Nie zobacz
|
19:00-19:45 |
Wykład on-line |
|
Molekularne „kopiuj i wklej”: o zastosowaniu technologii CRISPR/Cas9 w badaniu chorób genetycznych
Jak się tworzy terapie genowe? Czy można przeciąć DNA „nożycami”? Jak wyglądają choroby genetyczne na poziomie molekularnym? Zapraszamy spragnionych odpowiedzi na te pytania na wykład o zastosowaniu niesamowitej technologii CRISPR/Cas9 w badaniu chorób genetycznych i nie tylko… Wiek/poziom: Liceum, Dorośli Miejsc: 30 Zarezerwowano: 25 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-18:45 |
Wykłady na Wydziale Biologii |
|
Profundum. O wodzie i melancholii
Jesteśmy gatunkiem żyjącym na powierzchni, przyzwyczajonym do horyzontalnej orientacji przestrzeni. Znamy pojęcie głębi obrazu, próbujemy zaglądać w głąb siebie i innych (przeciwstawiamy temu romantyczne płycizny ducha), ale zasadniczo głębia - kojarzona z tonią wodną - to określenie wertykalne. Głębia to droga w dół, do środka. Kojarzy się z poznaniem, wartością, dociekliwością, ale też z podświadomym, metafizycznym, nienazwanym, ukrytym. Z niepokojem i ryzykiem. Daria Mielcarzewicz, autorka mapy wielkopolskich jezior, tym razem przygląda się trzem poznańskim akwenom, a jej peregrynacje dotyczą głębi wodnej toni. Według niej, wody jezior Kierskiego, Strzeszyńskiego i Rusałki prowadzą swoje melancholijne rozmowy gdzieś głęboko pod ziemią, podobnie jak drzewa. Melancholia Rusałki dotyczy straty i tęsknoty, melancholia Jeziora Kierskiego zagląda w martwicę jego dna, natomiast melancholia Strzeszyna to opowieść o jeziorze, które wysycha, będąc już i tak najmniejszym zbiornikiem tych terenów. Artystka oczekuje społecznej i kulturowej zgody na melancholię, gdyż według niej jest ona czymś zdrowym i niezbędnym, czymś znacznie więcej niż smutek. To czarne tło, niezwykle potrzebne w świecie nadmiaru i presji bycia szczęśliwym. Wiek/poziom: 8+ Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-21:00 |
Wystawa |
Poznań: Instytut Genetyki Człowieka, Polska Akademia Nauk
|
DNA - cząsteczka życia
Uczestnicy zajęć poznają podstawowe pojęcia genetyczne (DNA, chromosom) oraz związane z dziedziczeniem cech. Podczas części eksperymentalnej każdy uczestnik będzie mógł wcielić się rolę naukowca, poznać narzędzia wykorzystywane na co dzień w pracy laboratoryjnej oraz wykonać doświadczania kolorymetryczne. Wiek/poziom: > 10 lat Miejsc: 25 Zarezerwowano: 22 Rezerwacja: Tak zobacz
|
09:00-10:30 |
Prezentacja + Warsztaty |
|
Badania omiczne w onkologii, czyli jak wygląda słoń?
Aby skutecznie diagnozować i leczyć choroby nowotworowe musimy je jak najlepiej poznać. Dziś dysponujemy technikami, które pozwalają całościowo (czyli omicznie) scharakteryzować nowotwór. Potrafimy na przykład zbadać cały genom komórek nowotworowych danego pacjenta, a przez to zidentyfikować wszystkie obecne w tych komórkach mutacje, a nie jedynie te, które obejmuje wybrany panel diagnostyczny. Co nam to daje? Jakie nowe możliwości otwiera to w onkologii? I co ma do tego słoń? Na te pytania odpowiemy w czasie naszych zajęć. Będziecie mogli również w czasie warsztatów wyizolować własne DNA! Zapraszamy do oszałamiającego świata badań omicznych!
Wiek/poziom: szkoły ponadpodstawowe Miejsc: 35 Zarezerwowano: 35 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
Prezentacja + Warsztaty |
Toruń: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
|
Życie w kropli wody
Woda jest niezbędna wszystkim żywym organizmom do przeżycia, stanowi nawet dom dla wielu istot, zarówno większych, jak i niewidocznych gołym okiem. Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie plastycznym „Życie w kropli wody”. Podczas zajęć dzieci wykonają dowolną techniką plastyczną prace związane z tematem konkursu (interpretacja tematu dowolna). Na miejscu zapewniamy: kredki, farby plakatowe i akwarelowe, pędzelki, papier kolorowy, nożyczki, klej w sztyfcie oraz bibułę. Najlepsze prace zostaną nagrodzone. Nagrody wręczymy o godzinie 19:30 w sali I Wydziału NBiW (budynek B, parter). Wiek/poziom: klasy 1-3 szkoły podstawowej Miejsc: 10 Zarezerwowano: 4 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-19:00 |
Konkurs |
|
Oko w oko z DNA
DNA w komórkach organizmów żywych ma formę dwuniciowego łańcucha tworzącego helisę. Wiadomo również, że DNA jest bardzo upakowany w komórce: w jednym jądrze komórkowym człowieka jego długość wynosi ok. 2 m, a całkowita długość DNA w genomie ludzkim wynosi aż kilka milionów kilometrów. Logicznym wydaje się więc, że DNA wyizolowany z komórki może być widoczny gołym okiem. Podczas zajęć praktycznych uczniowie zostaną zapoznani z techniką izolacji DNA. Przeprowadzą eksperyment dzięki któremu dowiedzą się więcej o właściwościach biochemicznych DNA, a na koniec zobaczą gołym okiem jak faktycznie wygląda cząsteczka DNA wyizolowana z banana. Wiek/poziom: klasy 7-8 szkoły podstawowej, liceum Miejsc: 8 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
Laboratorium |
|
Lab escape: rozwiąż zagadkę i wydostań się z laboratorium
Życie naukowca nie jest łatwe. Ciężko pracujesz, z pracy wychodzisz ostatni. To prawda, że często gubisz klucze do laboratorium, ale nie możesz przecież myśleć o wszystkim!
Dziś znów pracowałeś do późna. Kiedy wreszcie możesz iść do domu, okazuje się, że drzwi są zamknięte.
Przypadek? Niestety nie: Twój promotor postanowił ukarać Cię za gapiostwo- zapasowy klucz gdzieś tu jest, ale musisz go poszukać. To jednak nie wszystko: Profesor zostawił jeszcze jedną informację: nasz projekt może być zagrożony, trzeba sprawdzić, czy wśród pracowników nie ma szpiega…
UWAGA: konieczna znajomość podstaw chemii nieorganicznej i organicznej
Wiek/poziom: liceum Miejsc: 5 Zarezerwowano: 5 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:15-17:00 |
Laboratorium |
|
Podwodny plac zabaw
Morza i oceany to środowisko życia miliardów organizmów. Każdy z nich jest wyjątkowy i interesujący. Warsztaty edukacyjne zabiorą dzieci w niezwykłą podwodną podróż, podczas której odkryją tajemnice skrywane przez podwodny świat i poznają mieszkańców zamieszkujących głębiny mórz i oceanów. Podczas warsztatów, poprzez kreatywną zabawę i przy akompaniamencie wesołych piosenek dzieci będą miały okazję samodzielnie stworzyć rybki, ośmiorniczki i inne podwodne stwory wykorzystując do tego różne materiały plastyczne. Wiek/poziom: 4-6 lat Miejsc: 8 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:30-17:30 |
warsztaty |
|
Woda nie zawsze zdrowia doda
Woda, choć niezbędna do życia, może być źródłem zakażeń – często nawet bardzo groźnymi mikroorganizmami chorobotwórczymi. Na wykładzie dowiesz się jakie bakterie chorobotwórcze mogą być obecne w wodzie, czy woda może być źródłem epidemii i jaka woda zdrowia nie doda.
Wykład odbędzie się w formie hybrydowej. Link do wydarzenia zostanie dodany w późniejszym terminie. Wiek/poziom: klasy 7-8 szkoły podstawowej, liceum Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-15:45 |
Wykład |
Warszawa: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku, Uniwerystet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
|
Ogrody deszczowe
Ogród deszczowy to nie tylko jedna z form aranżacji terenu, ale także sposób na retencję wody. Czy zakładanie ogrodów deszczowych, zarówno tych o znacznych rozmiarach, jak i tych które mogą mieścić się w pojemniku jest sposobem na ograniczenie skutków suszy szczególnie w miastach? Na to i inne pytania dotyczace ogrodów deszczowych postaram się odpowiedzieć w czasie wykładu! Wiek/poziom: > 10 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:30-18:15 |
Wykład on-line |
Warszawa: Wydział Biologii, Uniwersytet Warszawski
|
Lepiej stąd spływaj. Strategie roślin radzenia sobie z nadmiarem wody.
Woda to życie. Z pewnością woda jest niezbędna do wzrostu każdej roślinie. Co jednak, gdy wody jest za dużo? W czym może roślinom przeszkadzać? Jak sobie radzą z jej nadmiarem? Omówimy ich sprytne przystosowania do radzenia sobie z nadmiarem wody. Wiek/poziom: dowolny Miejsc: 300 Rezerwacja: Nie zobacz
|
18:05-18:15 |
13.01.2023 Otwarcie XII Nocy Biologów na UW |
Wrocław: Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Wrocławski
|
Biotechnologia na talerzu
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się w jak sposób, przy użyciu dostępnych w każdym domu odczynników, można wyizolować DNA. ZAPISY: damian.lewandowski@uwr.edu.pl Wiek/poziom: IV-VI klasa szkoły podstawowej Miejsc: 12 Rezerwacja: +
zobacz
|
15:00-15:45 |
laboratorium |
|
Biotechnologia na talerzu
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się w jak sposób, przy użyciu dostępnych w każdym domu odczynników, można wyizolować DNA. ZAPISY: damian.lewandowski@uwr.edu.pl Wiek/poziom: IV-VI klasa szkoły podstawowej Miejsc: 12 Rezerwacja: +
zobacz
|
16:00-16:45 |
laboratorium |
|
Sposób na wodę - surwiwaliści ze świata zwierząt
Woda stanowi podstawowy składnik wszystkich organizmów, a jej pobieranie jest jedną z podstawowych potrzeb, które muszą być zaspokojone przez wszystkie gatunki znanych nam obecnie zwierząt. Zarówno dostępność wody, jak i zapotrzebowanie na nią są bardzo różne w świecie zwierząt. Niektóre zwierzęta mają jej pod dostatkiem, natomiast są też takie, które aby ją znaleźć muszą wykazać się nie tylko wytrzymałością, ale również niezwykłym sprytem. Czy wielbłąd magazynuję wodę w garbie? Czemu pszczoły piją łzy aligatorów? Które zwierzę nie weźmie nigdy łyka wody? Przedstawiamy Wam wybitnych specjalistów ze świata zwierząt, którzy znaleźli swój sposób na wodę! Wiek/poziom: > 10 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:00-18:00 |
wykład z elementami interaktywnymi |
|
Sekretne życie delfinów - morska szlachta czy podwodna mafia?
Delfiny, znane ze swojej inteligencji i przyjaznego nastawienia, skrywają wiele tajemnic. Żyją pod powierzchnią wody tworząc grupy, których członków łączą silne i niekiedy skomplikowane relacje. Delfiny rozwinęły skomplikowany system komunikacji ze sobą, tworzą własną delfiną kulturę, pod wieloma względem są niezwykłe. Czy delfiny królują pod wodą czy może terroryzują morskie życie? Zapraszamy na zgłębienie razem z nami tajemnic delfinów. Wiek/poziom: od 12 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
19:00-20:00 |
wykład z elementami interaktywnymi |
Zielona Góra: Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Zielonogórski
|
Wyizoluj i zmodyfikuj DNA!
Celem jest przybliżenie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu medycyny spersonalizowanej. W pierwszej części zapoznamy uczestników z metodami izolacji materiału genetycznego, a w drugiej poznamy typy mutacji powodujących większość schorzeń genetycznych wykorzystując do tego centralny dogmat biologii molekularnej, czyli hipotezę dotyczącą przepływu informacji genetycznej sformułowaną przez Francisa Cricka w 1957 roku.
PRZEBIEG: Zaproponowany temat składać się będzie z dwóch etapów.
W pierwszym wyizolujemy DNA z materiału roślinnego, rozpuścimy go w najpowszechniejszym rozpuszczalniku: w WODZIE. Porównamy zastosowaną metodę do standardowych metod izolacji materiału genetycznego stosowanych w laboratoriach specjalistycznych.
W drugim omówimy typy jednonukleotydowych mutacji punktowych na podstawie praktycznego zadania, w którym zidentyfikujemy mutacje na podstawie podanej sekwencji kodującej DNA wykorzystując zasadę komplementarności zasad w DNA i RNA, kod genetyczny i omówione w trakcie spotkania typy mutacji.
Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:00-12:00 |
Laboratorium |
|
Wyizoluj i zmodyfikuj DNA!
Celem jest przybliżenie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu medycyny spersonalizowanej. W pierwszej części zapoznamy uczestników z metodami izolacji materiału genetycznego, a w drugiej poznamy typy mutacji powodujących większość schorzeń genetycznych wykorzystując do tego centralny dogmat biologii molekularnej, czyli hipotezę dotyczącą przepływu informacji genetycznej sformułowaną przez Francisa Cricka w 1957 roku.
PRZEBIEG: Zaproponowany temat składać się będzie z dwóch etapów.
W pierwszym wyizolujemy DNA z materiału roślinnego, rozpuścimy go w najpowszechniejszym rozpuszczalniku: w WODZIE. Porównamy zastosowaną metodę do standardowych metod izolacji materiału genetycznego stosowanych w laboratoriach specjalistycznych.
W drugim omówimy typy jednonukleotydowych mutacji punktowych na podstawie praktycznego zadania, w którym zidentyfikujemy mutacje na podstawie podanej sekwencji kodującej DNA wykorzystując zasadę komplementarności zasad w DNA i RNA, kod genetyczny i omówione w trakcie spotkania typy mutacji.
Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 1 Rezerwacja: Tak zobacz
|
13:00-14:00 |
Laboratorium |
|
Wyizoluj i zmodyfikuj DNA!
Celem jest przybliżenie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu medycyny spersonalizowanej. W pierwszej części zapoznamy uczestników z metodami izolacji materiału genetycznego, a w drugiej poznamy typy mutacji powodujących większość schorzeń genetycznych wykorzystując do tego centralny dogmat biologii molekularnej, czyli hipotezę dotyczącą przepływu informacji genetycznej sformułowaną przez Francisa Cricka w 1957 roku.
PRZEBIEG: Zaproponowany temat składać się będzie z dwóch etapów.
W pierwszym wyizolujemy DNA z materiału roślinnego, rozpuścimy go w najpowszechniejszym rozpuszczalniku: w WODZIE. Porównamy zastosowaną metodę do standardowych metod izolacji materiału genetycznego stosowanych w laboratoriach specjalistycznych.
W drugim omówimy typy jednonukleotydowych mutacji punktowych na podstawie praktycznego zadania, w którym zidentyfikujemy mutacje na podstawie podanej sekwencji kodującej DNA wykorzystując zasadę komplementarności zasad w DNA i RNA, kod genetyczny i omówione w trakcie spotkania typy mutacji.
Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:00-16:00 |
Laboratorium |
|
Wyizoluj i zmodyfikuj DNA!
Celem jest przybliżenie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu medycyny spersonalizowanej. W pierwszej części zapoznamy uczestników z metodami izolacji materiału genetycznego, a w drugiej poznamy typy mutacji powodujących większość schorzeń genetycznych wykorzystując do tego centralny dogmat biologii molekularnej, czyli hipotezę dotyczącą przepływu informacji genetycznej sformułowaną przez Francisa Cricka w 1957 roku.
PRZEBIEG: Zaproponowany temat składać się będzie z dwóch etapów.
W pierwszym wyizolujemy DNA z materiału roślinnego, rozpuścimy go w najpowszechniejszym rozpuszczalniku: w WODZIE. Porównamy zastosowaną metodę do standardowych metod izolacji materiału genetycznego stosowanych w laboratoriach specjalistycznych.
W drugim omówimy typy jednonukleotydowych mutacji punktowych na podstawie praktycznego zadania, w którym zidentyfikujemy mutacje na podstawie podanej sekwencji kodującej DNA wykorzystując zasadę komplementarności zasad w DNA i RNA, kod genetyczny i omówione w trakcie spotkania typy mutacji.
Wiek/poziom: > 15 lat Miejsc: 10 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:15-17:15 |
Laboratorium |
|
Woda jako środowisko życia płazów
Płazy są globalnie jedną z najbardziej zagrożonych wyginięciem grup kręgowców. Wykład przedstawi znaczenie wody w ich rozwoju i dorosłym życiu. Ponadto, opowiemy o retencji oraz poruszymy problem wysychania zbiorników wodnych. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się o przystosowaniach płazów do wodnego trybu życia. Wiek/poziom: > 14 lat Miejsc: 20 Zarezerwowano: 20 Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:00-11:45 |
Wykład |
|
Woda jako środowisko życia płazów
Płazy są globalnie jedną z najbardziej zagrożonych wyginięciem grup kręgowców. Wykład przedstawi znaczenie wody w ich rozwoju i dorosłym życiu. Ponadto, opowiemy o retencji oraz poruszymy problem wysychania zbiorników wodnych. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się o przystosowaniach płazów do wodnego trybu życia. Wiek/poziom: > 14 lat Miejsc: 20 Zarezerwowano: 13 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:00-15:45 |
Wykład |
Zielona Góra: , Centrum Nauki Keplera – Centrum Przyrodnicze
|
Magiczna woda
Woda to najbardziej niezwykła substancja chemiczna na Ziemi i pokrywa ponad 70% jej powierzchni. Powstanie życia miało miejsce w wodzie i wszystkie organizmy żyjące na naszej planecie potrzebują wody. Warto poznać właściwości tej zwykłej, a zarazem niezwykłej substancji towarzyszącej nam w życiu codziennym. Będzie to możliwe dzięki eksperymentom, które samodzielnie wykonają uczestnicy proponowanych zajęć.
Warunkiem uczestnictwa jest wykupienie biletu przez naszą stronę internetową http://bilety.centrumnaukikeplera.pl lub w kasie Centrum Przyrodniczego.
Cena wstępu zgodna z naszym cennikiem biletów.
Ze względu na limit miejsc obowiązuje pobranie wejściówki w kasie Centrum Przyrodniczego.
Wiek/poziom: > 5 lat Miejsc: 25 Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:15-17:00 |
Laboratorium |
|
Wodny świat pod mikroskopem
Fauna środowiska wodnego to ciekawy, bogaty świat. Oprócz ryb zamieszkujących zarówno wody stojące, jak i płynące naszego kraju, istnieje wiele drobnych organizmów, stanowiących ogromną część fauny, reprezentowanej przez dużą liczbę gatunków. Wiele z tych zwierząt zasługuje na uwagę ze względu na ciekawą budowę ciała oraz tryb życia. Dzięki obserwacjom mikroskopowym uczestnicy zajęć poznają wybranych mieszkańców wodnego świata.
Warunkiem uczestnictwa jest wykupienie biletu przez naszą stronę internetową http://bilety.centrumnaukikeplera.pl lub w kasie Centrum Przyrodniczego.
Cena wstępu zgodna z naszym cennikiem biletów.
Ze względu na limit miejsc obowiązuje pobranie wejściówki w kasie Centrum Przyrodniczego. Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 25 Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:15-17:00 |
Laboratorium |
|
Pij wodę z kranu
Tytuł pokazu to jednocześnie hasło akcji Zielonogórskich Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
Woda z kranu jest bezpieczna, zdrowa, bardzo dobrej jakości, a jej parametry są na bieżąco monitorowane.
Jest powszechnie dostępna, przyjazna dla środowiska oraz znacznie tańsza od wody butelkowanej. Dostarcza wielu niezbędnych składników mineralnych np. magnez i wapń. Woda prosto z kranu jest ok. 250 razy tańsza niż woda kupowana w sklepach w butelkach PET, a dodatkowo chroni nasze środowisko przez ograniczenie liczby plastiku.
Woda z zielonogórskich wodociągów jest wodą czystą, zdrową i smaczną, posiada też większe walory zdrowotne od wody butelkowanej.
Specjalne stanowisko z pewnością zachęci uczestników do bycia eko i jednocześnie pozwoli na promowanie zdrowego stylu życia.
Warunkiem uczestnictwa jest wykupienie biletu przez naszą stronę internetową http://bilety.centrumnaukikeplera.pl lub w kasie Centrum Przyrodniczego.
Cena wstępu zgodna z naszym cennikiem biletów.
Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 100 Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-19:00 |
Pokaz |
|
Budujemy prosty filtr do wody
Woda jest niezbędna do życia każdego człowieka. Brak dostępu do czystej wody pitnej może być poważnym problemem. Nie wszędzie na świecie mamy do niej szybki i łatwy dostęp. W Polsce nie mamy tego problemy, warto jednak poznać sposób oczyszczenia wody w sytuacji kryzysowej. Podczas pokazu jego uczestnicy poznają tajniki wykonania prostego filtru do wody.
Warunkiem uczestnictwa jest wykupienie biletu przez naszą stronę internetową http://bilety.centrumnaukikeplera.pl lub w kasie Centrum Przyrodniczego.
Cena wstępu zgodna z naszym cennikiem biletów. Wiek/poziom: > 5 lat Miejsc: 100 Rezerwacja: Nie zobacz
|
18:15-18:35 |
Pokaz |
|
„Wodne” koło fortuny z nagrodami
Czy znasz polskie rzeki? Czy potrafisz wymienić gatunki ryb bałtyckich? Czy znasz wzór chemiczny wody? To tylko wybrane pytania z naszego koła fortuny. Każdy uczestnik ma szansę wygrać atrakcyjny gadżet.
Warunkiem uczestnictwa jest wykupienie biletu przez naszą stronę internetową http://bilety.centrumnaukikeplera.pl/ lub w kasie Centrum Przyrodniczego.
Cena wstępu zgodna z naszym cennikiem biletów. Wiek/poziom: Bez ograniczeń Miejsc: 100 Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-19:00 |
Quiz |
|
Wokół rzeki
Rzeki dzisiaj wydają się mieć nie najlepszą "prasę". Ostatnio najczęściej mówi się o nich w kontekście zanieczyszczenia lub powodzi. Jednak na pewno wielu z nas ma też pozytywne skojarzenia, choćby wspominając wypoczynek nad rzeką i spotkania ze zwierzęta, które żyją w rzece lub wokół niej.
Z prezentacji dowiemy się czym jest rzeka, jak zmienia się jej charakter i koryto i jak na przestrzeni lat wykorzystywano jej potencjał. Poznamy wybrane aspekty zależności między organizmami zasiedlającymi ekosystem rzeczny, np. jaki wpływ na rzekę może mieć wataha wilków.
Warunkiem uczestnictwa jest wykupienie biletu przez naszą stronę internetową http://bilety.centrumnaukikeplera.pl lub w kasie Centrum Przyrodniczego.
Cena wstępu zgodna z naszym cennikiem biletów. Wiek/poziom: > 10 lat Miejsc: 60 Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:30-18:15 |
Wykład |