Wyszukaj wydarzenie
Jeśli chcesz użyć dodatkowych opcji wyszukiwania kliknij więcej.
Białystok: Wydział Biologii, Uniwersytet w Białymstoku
|
Czy dla roślin liczy się każda kropla wody?
Jak dostrzec czy roślina potrzebuje wody do życia? Które jej elementy potrzebują wody najbardziej. A gdyby tak zabrakło jej, czy rośliny sobie poradzą?
Wiek/poziom: liceum, technikum Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:30-13:00 |
warsztaty |
|
Czy dla roślin liczy się każda kropla wody?
Jak dostrzec czy roślina potrzebuje wody do życia? Które jej elementy potrzebują wody najbardziej. A gdyby tak zabrakło jej, czy rośliny sobie poradzą?
Wiek/poziom: liceum, technikum Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
13:15-14:45 |
warsztaty |
|
‘’Woda- od molekuły życia do zmian klimatu’’
Omówienie roli wody zarówno w procesach biochemicznych, jak i w kontekście globalnych wyzwań związanych z klimatem. Zaczynając od podstawowych właściwości chemicznych wody po wpływ zmieniającego się klimatu na zasoby wodne.
Wiek/poziom: 12+ Miejsc: 90 Zarezerwowano: 5 Rezerwacja: Tak zobacz
|
13:00-13:45 |
wykład |
Bydgoszcz : Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
|
Eko-oczyszczalnia skutków zmian klimatycznych
Zajęcia mają na celu wprowadzenie dzieci szkół podstawowych w zjawisko eko – oczyszczania wody. Człowiek korzysta z różnych wód. Czerpie ją z rzek i jezior, która podczas wykorzystania przez ludzi w domach, fabrykach ulega zabrudzeniu i zanieczyszczeniu różnymi substancjami. Przyczyną zanieczyszczenia wód mogą być także zmiany klimatyczne wywołane chociażby dużą emisja dwutlenku węgla. Naturalny system jednak broni się przed niekorzystnymi skutkami zmian klimatu poprzez zjawisko samooczyszczania. Uczniowie na zajęciach będą mieli okazję zaobserwować samooczyszczanie wody, którego dokładność zależy od rodzaju warstw gleby. Wiek/poziom: Szkoła Podstawowa Miejsc: 8 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
warsztaty |
|
Woda i pogoda
Zajęcia mają na celu przedstawienie dzieciom podstawowych właściwości wody oraz pokazać procesy atmosferyczne, które wpływają na pogodę. Dzieci będą odkrywać, jak woda krąży w przyrodzie i jak jej stany skupienia oraz przemiany wpływają na zjawiska pogodowe, takie jak deszcz, śnieg czy tornado. Wiek/poziom: Młodzież licealna Miejsc: 10 Zarezerwowano: 4 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:00-15:00 |
warsztaty |
Gdańsk: Wydział Biologii, Uniwersytet Gdański
|
Projektowanie ogrodów i retencja wody
Uczestnicy poznają podstawy projektowania ogrodów oraz zobaczą, w jaki sposób można zbierać wodę w ogrodzie. Na stanowisku będzie można dowiedzieć się również, jak założyć własną uprawę hydroponiczną domowymi sposobami. Wiek/poziom: 7+ Rezerwacja: nie zobacz
|
15:00-19:00 |
pokazy i warsztaty |
|
Wielkie Wody, Wielkie Wyzwania
Studenckie Koło Naukowe Oceanografów przedstawi jak zmiany klimatu wpływają na ekosystemy morskie (od rejonów polarnych po tropiki) oraz na codzienne życie organizmów morskich. Wiek/poziom: b.o. Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-19:00 |
pokazy i warsztaty |
|
Zanieczyszczenie środowiska, czy globalne ocieplenie - czego powinniśmy się bać i na co mamy wpływ
Media informują prawie codziennie o katastrofie klimatycznej, śladzie węglowym, podgrzaniu oceanów. Tymczasem żyjemy w coraz bardziej zanieczyszczonym środowisku i pomimo podejmowanych różnych działań hałdy odpadów rosną, a zasoby czystej wody się kurczą. Czy te dwa zagadnienia mają ze sobą związek? Jaki mamy wpływ na świat który nas otacza, a jaki na globalne zmiany? Warto się nad tym zastanowić. Wiek/poziom: 15+ Miejsc: 120 Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-15:45 |
wykłady |
|
Bagna, a klimat - dlaczego należy ratować mokradła?
Mokradła to tajemniczy i często nieznany nam świat. Są domem dla niesamowitych organizmów, rezerwuarami wody, oraz magazynami węgla chroniącymi nas przed zmianami klimatu. Niestety obecnie są one ginącym elementem naszego krajobrazu. Dołącz do nas i dowiedź się, jaka jest ich rola w regulacji klimatu, jak ich degradacja wpływa na zmiany klimatyczne na ziemi i jak możemy chronić te cenny ekosystemy! Wiek/poziom: b.o. Miejsc: 120 Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:00-16:45 |
wykłady |
Katowice: Wydział Nauk Przyrodniczych, Instytut Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Śląski w Katowicach
|
Ciepło, Cieplej, Bakterie - Jak mikroorganizmy radzą sobie w wysokiej temperaturze? [1]
Mikroorganizmy potrafią przetrwać w prawie każdym środowisku. Nie straszne im zmiany temperatury, zasolenia czy brak wody. W jaki sposób bakterie mogą się chronić i w jakiej formie przeżywają w wysokiej temperaturze dowiedzą się uczestnicy zajęć. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 12 Zarezerwowano: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-18:30 |
Laboratoria |
|
Przygotowania na stresujące czasy - jak rośliny oszczędzają wodę? [1]
W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak susza i niedobór wody wpływają na rośliny. Będą mieli okazję rozważyć, jakie elementy w budowie anatomicznej pozwalają roślinom na oszczędzanie wody i zapobiegają jej utracie w niesprzyjających warunkach. Podczas części praktycznej uczestnicy przeprowadzą obserwacje wybranych organów roślinnych na samodzielnie sporządzonych preparatach mikroskopowych. Wiek/poziom: 15+ Miejsc: 8 Zarezerwowano: 7 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-18:30 |
Laboratoria |
|
Ciepło, Cieplej, Bakterie - Jak mikroorganizmy radzą sobie w wysokiej temperaturze? [2]
Mikroorganizmy potrafią przetrwać w prawie każdym środowisku. Nie straszne im zmiany temperatury, zasolenia czy brak wody. W jaki sposób bakterie mogą się chronić i w jakiej formie przeżywają w wysokiej temperaturze dowiedzą się uczestnicy zajęć. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:30-19:30 |
Laboratoria |
|
Przygotowania na stresujące czasy - jak rośliny oszczędzają wodę? [2]
W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak susza i niedobór wody wpływają na rośliny. Będą mieli okazję rozważyć, jakie elementy w budowie anatomicznej pozwalają roślinom na oszczędzanie wody i zapobiegają jej utracie w niesprzyjających warunkach. Podczas części praktycznej uczestnicy przeprowadzą obserwacje wybranych organów roślinnych na samodzielnie sporządzonych preparatach mikroskopowych. Wiek/poziom: 15+ Miejsc: 8 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:30-19:30 |
Laboratoria |
|
Ciepło, Cieplej, Bakterie - Jak mikroorganizmy radzą sobie w wysokiej temperaturze? [3]
Mikroorganizmy potrafią przetrwać w prawie każdym środowisku. Nie straszne im zmiany temperatury, zasolenia czy brak wody. W jaki sposób bakterie mogą się chronić i w jakiej formie przeżywają w wysokiej temperaturze dowiedzą się uczestnicy zajęć. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:30-20:30 |
Laboratoria |
|
Obcy kontra Predator - autochtoni i inwazyjne gatunki obce w wodach naszego regionu w świetle zmian klimatycznych
Zanieczyszczenia przemysłowe i komunalne rzek naszego regionu oraz zmiany klimatyczne sprzyjają rozprzestrzenianiu się inwazyjnych gatunków obcych. Są one lepiej przystosowane do tych warunków niż nasze gatunki rodzime, z którymi konkurują o zasoby pokarmowe i siedlisko. Kiełż tygrysi, to przykład inwazyjnego gatunku obcego, który doskonale zaadoptował się do wyższych temperatur wody, jest wszystkożerny, poluje na inne organizmy, może być nawet kanibalem i wypiera nasze rodzime kiełże z ich siedlisk. Na naszym hydrobiologicznym stanowisku pokazowym będzie można przeprowadzić obserwacje mikroskopowe żywych organizmów rodzimych, jaki i inwazyjnych gatunków obcych. Wszystkich chętnych serdecznie zapraszamy! Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:30-21:00 |
Pokazy i prezentacje |
|
Piękno orchidei makroskopowo i w okularze mikroskopu
W trakcie pokazu Uczestnicy przekonają się, że storczyki to nie tylko Phalaenopsis - będą mieli okazję poznać dużo więcej okazów należących do tej licznej i zróżnicowanej grupy roślin. Zgłębią też tajniki prawidłowej uprawy storczyków - od doboru odpowiedniego podłoża, poprzez podlewanie i nawożenie, aż po przesadzanie. Poznają również nietypowe metody ich hodowli. W trakcie pokazu odwiedzający stoisko zobaczą również to co niewidoczne dla oka - na przekroju poprzecznym obejrzą budowę korzeni powietrznych i dowiedzą się jak storczyki radzą sobie z transportem wody. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 200 Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:30-21:30 |
Pokazy i prezentacje |
|
Ekosystem w Kryzysie
Przyjdź i spróbuj swoich sił w „Ekosystemie w Kryzysie”, gdzie za pomocą klocków Jenga zbudujemy ekosystem Ziemi - delikatną konstrukcję zależnych od siebie elementów, takich jak lasy deszczowe, bioróżnorodność czy zagrożone gatunki. Na czym to polega? W każdej rundzie losujesz kategorię odpowiadającą konkretnemu elementowi naszego ekosystemu i musisz usunąć z wieży odpowiadający im klocek. Uważaj! Każdy element ma znaczenie, a zbyt wiele wyciągniętych klocków może doprowadzić do katastrofy ekologicznej! Aby uniknąć usunięcia klocka, możesz podjąć wyzwanie lub odpowiedzieć na pytanie o przyrodzie i zmianach klimatu. Czego się dowiesz? Jak lodowce wpływają na globalny klimat? Co się dzieje, gdy zanieczyszczamy wody? Dlaczego bioróżnorodność jest kluczowa dla przetrwania naszej planety? Na zwycięzców czekają drobne upominki oraz tytuł „Strażnika Ekosystemu”. Ale tak naprawdę wygrywamy wszyscy, zdobywając cenną wiedzę o naszej planecie. Przeżyj fascynującą podróż po świecie przyrody i odkryj, jak Twoje decyzje mogą zmienić przyszłość planety. Razem możemy działać dla Ziemi! Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 200 Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:30-21:30 |
Quizy i konkursy |
|
Positive vibes - Rośliny, Bakterie i Klimat
Mikroorganizmy i rośliny pomagają w walce ze zmianami klimatycznymi, co więcej współpracują! Słuchacze wykładu dowiedzą się jaką rolę pełnią mikroorganizmy w utrzymaniu równowagi w środowisku, poprawiając jakość powietrza, gleby i wody. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 25 Zarezerwowano: 25 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:20 |
Wykłady |
Kielce: Instytut Biologii, Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Uniwersytet Jana Kochanowskiego
|
Woda w obliczu zmian klimatu
Zajęcia rozpoczną się krótką pogadanką w formie prezentacji multimedialnej na temat wody, zanieczyszczeń, fauny i flory związanej ze środowiskiem wodnym w kontekście projektu LIFE4DELTA. Druga część warsztatu (praktyczna), polegać będzie na wykonaniu przez uczestników doświadczeń oraz eksperymentów.
ZAPISY OD 16 GRUDNIA 2024 r.
e-mail: bbetkowska@pk.kielce.pl
Grupy do 20 osób.
Grupa 1 – 16:25-17:05 [BRAK MIEJSC]
Grupa 2 – 17:15-17:55 [BRAK MIEJSC]
Grupa 3 – 18:05-18:45 [BRAK MIEJSC]
Grupa 4 – 18:55-19:40 [BRAK MIEJSC]
Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 80 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:25-19:40 |
warsztaty |
|
Mała ekologia dla globalnych zmian
To niezwykła okazja, aby w interaktywny sposób zgłębić tajniki ekologii i odkryć, jak nasze codzienne wybory wpływają na naszą planetę.
Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli szansę na wykonanie fascynujących doświadczeń naukowych, które pomogą zobrazować konsekwencje zanieczyszczeń gleby, wody i powietrza. Przygotowane eksperymenty posłużą jako praktyczna lekcja, jak dbać o ekosystemy wokół nas. Wspólnie dowiemy się, jakie działania możemy podjąć, aby zmniejszyć nasz ślad węglowy i wprowadzić pozytywne zmiany w zachowaniu, które mogą mieć globalny wpływ.
Energetyczne Centrum Nauki Industria
ul. Olszewskiego 6, 25-663 Kielce
ZAPISY OD 2 STYCZNIA 2025 r.
forma zapisu – rejestracja on-line na stronie
https://bilety.ecn.kielce.pl
Grupa 1: 16:30 - 17:15 [2 WOLNE MIEJSCA]
Grupa 2: 17:30 - 18:15 [BRAK MIEJSC]
Grupa 3: 18:30 - 19:15 [11 WOLNYCH MIEJSC]
Grupa 4: 19:30 - 20:15 [11 WOLNYCH MIEJSC]
Wiek/poziom: od 6 lat Miejsc: 80 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:30-20:15 |
warsztaty |
|
Rośliny w gorącej wodzie kąpane – jak rośliny radzą sobie z wyzwaniami klimatycznymi?
Warsztaty skierowane są do uczniów liceum ogólnokształcącego, zainteresowanych wpływem zmian klimatu na świat roślin. Podczas zajęć uczniowie przyjrzą się reakcjom fizjologicznym roślin na stresy środowiskowe, takie jak wzrost temperatury i niedobór wody – skutki postępujących zmian klimatycznych. Dzięki eksperymentom w formie laboratoriów będą mogli zbadać wpływ stresu cieplnego i suszy na procesy takie jak transpiracja, fotosynteza i wzrost roślin.
Zajęcia obejmują badanie roślin pod mikroskopem, pomiar intensywności transpiracji oraz obserwację zmian w barwie i kondycji liści narażonych na różne warunki klimatyczne. Warsztaty mają na celu ukazanie uczniom, jak rośliny adaptują się do nowych wyzwań środowiskowych i jakie procesy fizjologiczne ulegają zmianom w odpowiedzi na stresy abiotyczne.
ZAPISY OD 16 GRUDNIA 2024 r.
e-mail: julia.szymkiewicz@ujk.edu.pl
Grupy do 8 osób
Grupa 1 – 16:30-17:15
Grupa 2 – 17:30-18:15
Grupa 3 – 18:30-19:15 [BRAK MIEJSC]
Grupa 4 – 19:30-20:15 Wiek/poziom: od lat 14 Miejsc: 24 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:30-20:15 |
warsztaty |
|
W klimacie 4 żywiołów i ratunkowych bomb kwietnych
Warsztaty składające się z dwóch części:
1. „W KLIMACIE 4 ŻYWIOŁÓW”
Warsztaty poświęcone będą 4 żywiołom natury: POWIETRZA, WODY, OGNIA i ZIEMI. Poznamy z czego składa się powietrze, jakie ma właściwości i co wpływa na jego jakość. Dowiemy się czym jest gleba, w jakich warunkach się tworzy i co wpływa na jej urodzajność. Zbadamy cechy wody, a także spróbujemy odpowiedzieć na pytanie skąd wzięła się na naszej planecie. Odkryjemy tajemnice ognia i zapoznamy się z produktami erupcji wulkanicznej.
2. „KWIETNA BOMBA RATUNKOWA”
Warsztaty poświęcone roli dzikich zapylaczy w przyrodzie i biologii kiełkowania nasion roślin. Wykonywanie tzw. bomb kwiatowych, wspierających różnorodność biologiczną, zagrożoną zmianami klimatycznymi.
W przerwie warsztatowej - zwiedzanie wystawy paleontologicznej CHRONOS połączone z seansem w kinie-kapsule czasu.
Centrum Geoedukacji, KIELCE, ul. Daleszycka 21
sala warsztatowa, sala dydaktyczna, wystawa CHRONOS
(dla grupy szkolnej)
ZAPISY OD 2 STYCZNIA 2025 r.
[BRAK MIEJSC]
tel. 41 36 76 800
Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 50 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-19:00 |
warsztaty |
|
W klimacie 4 żywiołów
Warsztaty poświęcone będą 4 żywiołom natury: POWIETRZA, WODY, OGNIA i ZIEMI. Poznamy z czego składa się powietrze, jakie ma właściwości i co wpływa na jego jakość. Dowiemy się czym jest gleba, w jakich warunkach się tworzy i co wpływa na jej urodzajność. Zbadamy cechy wody, a także spróbujemy odpowiedzieć na pytanie skąd wzięła się na naszej planecie. Odkryjemy tajemnice ognia i zapoznamy się z produktami erupcji wulkanicznej.
Centrum Geoedukacji, KIELCE, ul. Daleszycka 21
sala dydaktyczna
(dla osób indywidualnych)
ZAPISY OD 2 STYCZNIA 2025 r.
strona internetowa: https://bilety.geonatura-kielce.pl
Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:30-20:15 |
warsztaty |
Kraków: Wydział Biologii , Uniwersytet Jagielloński
|
Fizjologii roślin
Zapraszamy na fascynujące spotkanie z fizjologią roślin – dziedziną, która wyjaśnia, jak rośliny dostosowują swoje procesy życiowe do różnych warunków klimatycznych i zmieniającego się środowiska. Dowiecie się, jakie mechanizmy pozwalają im przetrwać susze, mróz czy ekstremalne temperatury, jak reagują na zmiany dostępności wody i składników odżywczych oraz jak różne typy fotosyntezy wspierają ich rozwój w różnych strefach klimatycznych. Porozmawiamy również o tym, jak rośliny dostosowują się do współczesnych zmian klimatu, przesuwając swoje zasięgi, zmieniając czas kwitnienia czy rozwijając mechanizmy obronne przed stresem środowiskowym. Odkryjcie, jak rośliny odpowiadają na wyzwania, jakie stawia przed nimi natura. Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-20:00 |
pokazy |
|
Histologia roślin
Zapraszamy do poznania świata roślin od środka! Na naszym stoisku dowiesz się, jak zróżnicowana budowa tkanek roślinnych wspiera ich przystosowanie do warunków środowiskowych. Zajrzymy pod mikroskop, by odkryć tkanki odpowiedzialne za transport wody, magazynowanie składników odżywczych oraz ochronę przed stresem środowiskowym. Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-20:00 |
pokazy |
|
Hodowla ziół leczniczych w kulturach in vitro ratunkiem dla gatunków zagrożonych zanikaniem siedlisk
Postępujący rozwój przemysłu i infrastruktury komunikacyjno-budowlanej stanowi coraz większe zagrożenie dla rzadkich gatunków i cennych siedlisk. Ponadto, wiele obszarów charakteryzuje się znaczącym zubożeniem gatunkowym. Wśród zagrożonych gatunków są również zioła, zbierane nie tylko z poletek uprawnych, ale i z naturalnego środowiska. Zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby, stanowią zaś zagrożenie dla jakości surowców zielarskich, a tym samym dla jakości pozyskiwanych z nich leków i suplementów. Rozwiązaniem tego problemu może być hodowla roślin w kulturach in vitro, która zyskuje popularność wśród wielu grup badawczych i zakładów farmaceutycznych. Na niniejszym wykładzie zostanie omówiona zasada hodowli roślin leczniczych w laboratoriach badawczych, ze szczególnym uwzględnieniem porównania warunków środowiskowych oraz warunków kultur in vitro. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 100 Zarezerwowano: 98 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-16:45 |
wykład |
|
Małże słodkowodne w obliczu antropopresji
Zespół Ewolucji Strategii Życiowych
Specjalistka w temacie małży słodkowodnych, dr Anna Maria Łabęcka przybliży nam temat małży, które uznawane są za kluczowe organizmy wodne i dostarczają nam usług ekosystemowych. Zwierzęta te są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia, przez co są często wykorzystane w stacjach uzdatniania wody do kontroli jej jakości. W przeszłości z niektórych gatunków pozyskiwano perły. Obecnie jest to jedna z najbardziej zagrożonych wyginięciem grup bezkręgowców. Małże chorują, a ich kondycja jest zbyt słaba, aby mogły poradzić sobie z szybko następującymi zmianami dokonywanymi w środowisku przez człowieka. Wiek/poziom: od lat 14 Miejsc: 80 Zarezerwowano: 74 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-16:45 |
wykład |
|
Od sinic w oceanach do drzew na lądach – Jak fotosynteza kształtowała i kształtuje klimat i ekosystemy na Ziemi?
Pojawienie się organizmów fotosyntetyzujących 3,8 mld lat temu doprowadziło do wysycenia oceanów tlenem i powstania atmosfery tlenowej. Tlen, będący silnym utleniaczem, wymusił adaptacje pierwotnych organizmów beztlenowych do środowiska tlenowego. Wzrost poziomu tlenu i utworzenie warstwy ozonowej zmniejszyło ekspozycję na promieniowanie UV, umożliwiając roślinom i zwierzętom kolonizację lądów. Ukształtowanie ekosystemów w dewonie oraz działalność organizmów fotosyntetyzujących nadal wpływają na klimat. Fitoplankton kształtuje globalny obieg węgla i azotu, co jest kluczowe dla planowania aktywności człowieka na oceanach. Roślinność lądowa od syluru warunkuje obieg materii i cykl hydrologiczny, wpływając na klimat przez zmniejszenie temperatury podłoża, transpirację i retencję wody. W miastach, jak Kraków, zieleń łagodzi efekt miejskiej wyspy ciepła i poprawia dobrostan mieszkańców, co jest szczególnie ważne w obliczu utraty bioróżnorodności i degradacji ekosystemów leśnych. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 100 Zarezerwowano: 82 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:45 |
wykład |
Łódź: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Łódzki
|
Życie w cieniu zmian: odpowiedź glonów na globalne ocieplenie
Odkryj z nami fascynujący świat glonów i poznaj ich strategie na przetrwanie w dobie kryzysu klimatycznego. W trakcie pokazów zobaczysz co okrzemki mówią o jakości wody oraz sprawdzisz, jak glony reagują na zmiany warunków środowiskowych. Rezerwacja: Nie zobacz
|
17:00-21:00 |
pokazy |
|
Jądro komórkowe – zmiany w odpowiedzi na skażenie środowiska
Działalność człowieka, w tym intensywny rozwój przemysłu, spalanie paliw kopalnych czy nadmierna konsumpcja prowadząca do niezrównoważonego rolnictwa, niezaprzeczalnie związana jest ze zmianą klimatu. Zanieczyszczenie środowiska towarzyszące tym procesom, oddziałuje także na organizmy żywe na wielu płaszczyznach. Konsekwencje skażenia gleby, wody i powietrza można obserwować na poziomie jądra komórkowego. Zmiany intensywności podziałów komórkowych czy uszkodzenia chromosomów wykorzystywane są przez naukowców w biomonitoringu skażenia środowiska. Jeśli chcesz samodzielnie wykonać preparat mikroskopowy chromosomów roślinnych oraz zobaczyć na własne oczy, jakie rodzaje uszkodzeń można obserwować na poziomie jądra komórkowego, zapraszamy na nasze warsztaty! Wiek/poziom: od 14 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:45 |
warsztaty |
|
Klimat w kryzysie, czyli kwaśne deszcze i zanieczyszczenia wody
Zapraszamy na warsztaty, podczas których dowiecie się czym są kwaśne deszcze, jak powstają i jak oddziałują na środowisko. Sprawdzimy czy zanieczyszczenie wody wpływa na żyjące na jej powierzchni zwierzęta. Razem z nami stworzycie oczyszczalnię wody w butelce, którą zabierzecie ze sobą do domu. Wiek/poziom: 10-13 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 6 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-17:45 |
warsztaty |
|
Supermoce drobnoustrojów - jak przetrwać w środowisku?
Odkryj fascynujący świat mikroorganizmów! Podczas warsztatów nauczysz się pobierać próbki gleby i wody oraz zajrzysz do mikroskopu, by zobaczyć bakterie, które kryją się wokół nas. Dowiesz się, jak drobnoustroje przystosowują się do życia w różnych środowiskach. Będzie to podróż do świata, którego na co dzień nie widzimy, ale który ma ogromne znaczenie dla naszego życia! Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-18:30 |
warsztaty |
|
Klimat w kryzysie, czyli kwaśne deszcze i zanieczyszczenia wody
Zapraszamy na warsztaty, podczas których dowiecie się czym są kwaśne deszcze, jak powstają i jak oddziałują na środowisko. Sprawdzimy czy zanieczyszczenie wody wpływa na żyjące na jej powierzchni zwierzęta. Razem z nami stworzycie oczyszczalnię wody w butelce, którą zabierzecie ze sobą do domu. Wiek/poziom: 10-13 lat Miejsc: 12 Zarezerwowano: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:45-19:30 |
warsztaty |
|
Supermoce drobnoustrojów - jak przetrwać w środowisku?
Odkryj fascynujący świat mikroorganizmów! Podczas warsztatów nauczysz się pobierać próbki gleby i wody oraz zajrzysz do mikroskopu, by zobaczyć bakterie, które kryją się wokół nas. Dowiesz się, jak drobnoustroje przystosowują się do życia w różnych środowiskach. Będzie to podróż do świata, którego na co dzień nie widzimy, ale który ma ogromne znaczenie dla naszego życia! Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
19:00-20:00 |
warsztaty |
Lublin: Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej
|
Ale jaja! - zachowania rozrodcze ważek i motyli
Kontynuacja prezentacji o zachowaniach rozrodczych ważek i motyli. W zeszłym roku opowiadałam o łączeniu się w pary i kopulacji. W tym roku, chciałabym się skupić na składaniu jaj i momencie przeobrażenia. Motyle składają jaja pojedynczo na roślinach, w złożach po kilkadziesiąt lub kilkaset sztuk lub w ciekawych wzorkach, jak rusałka kratkowiec, w formie koralików. Ważki zrzucają jaja bezpośrednio na lustro wody, do roślin pływających lub zanurzonych, do zbutwiałego drewna i łodyg roślin. Motyle szybko wychodzą z poczwarki, by siłą grawitacji napompować skrzydła i polecieć. Ważki w swoim cyklu rozwojowym nie mą poczwarki, a więc przeobraża się larwa, która po wyjściu z wody, szuka cichego miejsca wśród roślinności brzegowej. Proces ten trwa od ok. 30 min do kilku godzin. Ważka stara się jak najszybciej odlecieć, by uchronić się przed drapieżnikami. Jak ten proces wygląda? - pokażę na zdjęciach i filmach własnego autorstwa. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 80 Zarezerwowano: 27 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-16:45 |
Wykłady |
|
Zmysły roślin
Czy rośliny mają zmysły? Czy mają zdolność odbierania bodźców świetlnych, zapachowych, smakowych, dźwiękowych, reagowania na siłę ciężkości czy na dotyk? Podczas wykładu, przez porównanie do ludzkich zmysłów wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku i równowagi zostaną przedstawione naukowe dowody na to, że rośliny są bardziej wrażliwe na bodźce ze środowiska i dysponują większą liczbą zmysłów niż ludzie. Nie tylko odbierają informacje ze środowiska zewnętrznego, ale również analizują je, zapamiętują i dostosowują swoje zachowania do zmiennych warunków otoczenia. Wykorzystują swoje zmysły do wzajemnej komunikacji, samoobrony, zdobywania pokarmu i rozmnażania.
Link do spotkania Teams https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3acoZRRYMC_A_RdWPVsvgs0Lz6ntj2dGJ1ajyPFFAVLdA1%40thread.tacv2/1735835969927?context=%7b%22Tid%22%3a%2280dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b%22%2c%22Oid%22%3a%222d8c82a6-20ca-4f82-a96a-69b9197eb714%22%7d Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 1000 Rezerwacja: Nie zobacz
|
13:00-14:00 |
Wykłady on-line |
Lublin: Wydział Medyczny, Instytut Nauk Biologicznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
|
Klimatyczne wyzwania - Jak zmiany środowiskowe zagrażają zdrowiu człowieka
Dowody naukowe wskazują, że zagrożenia środowiskowe wplywaja na znaczną liczbe zachorowan na choroby układu krążenia, które są najczęstszą przyczyną zgonów w Europie. Czy można temu zapobiec? Jak dbać o środowisko i o zdrowie? Na te i wiele innych pytań odpowiemy na naszym wykladzie. Zapraszamy Wiek/poziom: Szkoła podstawowa kl. 5 do 8 (10 Miejsc: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:15-17:00 |
wykład |
Lublin: Wydział Biologii Środowiskowej, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
|
Znaczenie zjawisk osmotycznych dla organizmów żywych – od teorii do praktyki.
Zjawiska osmotyczne odgrywają istotną rolę w adaptacji roślin do stresów środowiskowych, takich jak susza czy zasolenie, a tym samym przetrwania roślin w warunkach zmieniającego się klimatu. Zjawiska te warunkują m.in. przepływ wody z komórki do komórki poprzez błony biologiczne, jak również umożliwiają transport wody w obrębie całych organizmów. Tłumaczą także zachowanie komórek, tkanek i całych organów w roztworach wodnych o zróżnicowanym stężeniu. Celem warsztatów jest demonstracja znaczenia błon biologicznych w utrzymaniu właściwego poziomu wody w organizmie oraz nabycie umiejętności analizy związku pomiędzy stężeniem roztworu, a kierunkiem przepływu wody przez błonę komórkową. Uczestnicy warsztatów samodzielnie stworzą sztuczną błonę półprzepuszczalną oraz zaobserwują zachowanie komórek w roztworach o zróżnicowanym stężeniu (hipertonicznym, izotonicznym lub hipotonicznym). Przekonają się również, które substancje są w stanie generować zjawiska osmotyczne. Wiek/poziom: od 15 lat Miejsc: 25 Zarezerwowano: 4 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:00-18:00 |
laboratorium |
Olsztyn: Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
|
Popraw sobie klimat w domu
Rośliny są bardzo ważne dla stabilności klimatu na Ziemi. Są rezerwuarem wody na planecie, wpływają pośrednio na temperaturę, działając jak bufor chroniący przed gwałtownymi zmianami. Regulują skład powietrza poprzez produkcję tlenu, oczyszczanie z dwutlenku węgla oraz szkodliwych substancji lotnych. Zazielenienie stref przemysłowych oraz miast może pomóc zmniejszyć wpływ globalnego ocieplenia. Utrzymując rośliny w domu, poprawiamy sobie klimat w naszej najbliższej przestrzeni poprzez poprawienie jakości powietrza oraz niwelowanie smogu elektromagnetycznego. Badania naukowe dowodzą również, że rośliny wpływają na nasze samopoczucie, redukują stres, obniżają ciśnienie oraz wyciszają. Warsztaty są zachęceniem do utrzymywania roślin w domu w celach prozdrowotnych. Każdy uczestnik będzie mógł posadzić sobie własną roślinę i pozyskać informację na temat jej pielęgnacji. Wiek/poziom: bez ograniczeń Miejsc: 10 Rezerwacja: Nie zobacz
|
09:00-13:00 |
warsztaty |
|
Zmiany klimatu a zakwaszenie oceanów i mórz
Morza i oceany pochłaniają około jednej czwartej globalnej emisji CO2. Wzrost zawartości tego gazu w wodzie morskiej powoduje powstawanie kwasu węglowego, który w wyniku dysocjacji uwalnia jony wodorowe. W następstwie tego pH mórz i oceanów spadło w ostatnim stuleciu z 8,2 do 8,1, co odpowiada wzrostowi zakwaszenia wody morskiej o ok. 30%. Uczestnicy poznają definicje pH oraz zbadają pH roztworów wody morskiej przy użyciu różnych mierników pH.
Rezerwacja: Kup bilet: https://www.kortosfera.uwm.edu.pl/
"w tym dniu kupicie bilety -50% od regularnej ceny biletu"
Wiek/poziom: liceum i dorośli Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:00-21:20 |
warsztaty |
|
Zrozumieć globalne zmiany klimatyczne Ziemi, czyli jak działa klimat i jak wpływa na zmiany w przyrodzie
Podczas wykładu dowiesz się: jakie mechanizmy odpowiedzialne są za globalne warunki życia na Ziemi; jakie znaczenie ma dla ich utrzymania m.in. efekt cieplarniany, cyrkulacja atmosferyczna i oceaniczna, jak również obieg wody na Ziemi; jakie czynniki powodują zaburzenie tych warunków i zmiany klimatu; jakie są następstwa tych zmian, np. ekstremalne zjawiska pogodowe, przekształcenia środowisk naturalnych i reakcje organizmów, w tym zmiany zasięgów występowania gatunków, zmiany ich biologii, czy zmiany fenologiczne.
Zgłoszenia: e-mail: beata.dulisz@uwm.edu.pl
Wiek/poziom: szkoła średnia, dorośli Miejsc: 60 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:15-11:45 |
wykład |
|
Pole elektromagnetyczne oraz jego wpływ na organizmy żywe - fakty i mity
Czy zastanawialiście się kiedyś, czym tak naprawdę jest pole elektromagnetyczne (PEM) i skąd się bierze w naszym otoczeniu? Na wykładzie przybliżymy zarówno naturalne, jak i sztuczne źródła tego zjawiska oraz wyjaśnimy, dlaczego różnorodne częstotliwości, w tym te o ekstremalnie niskich wartościach, mogą mieć znaczenie. A może, słyszeliście o potencjalnym wpływie PEM na organizmy żywe? Postaramy się oddzielić fakty od mitów i przedstawić naukowe dowody dotyczące biologicznych skutków oddziaływania pola elektromagnetycznego. Zapraszamy wszystkich ciekawych świata i naukowych tajemnic do wspólnego odkrywania odpowiedzi.
Rezerwacja: Kup bilet: https://www.kortosfera.uwm.edu.pl/
"w tym dniu kupicie bilety -50% od regularnej ceny biletu"
Wiek/poziom: liceum i dorośli Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-18:00 |
wykład |
Poznań: Wydział Biologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
|
Znikające lodowce, znikający śnieg – rachunek zysków i strat
Lodowce, śnieg oraz wieczna zmarzlina to wyjątkowe komponenty środowiska na naszej planecie. To właśnie te elementy kształtują zasoby wody słodkiej, wpływają na budżet gazów cieplarnianych oraz są papierkiem lakmusowym obecnych zmian klimatu. W oczach biologa lodowce oraz pola śnieżne to wyjątkowe ekosystemy, w których żyją unikatowe organizmy. Jeśli w najbliższych dziesiątkach lat globalne ocieplenie nie wyhamuje, jaka przyszłość czeka te niesamowite ekosystemy? Zapraszam w podróż na powierzchnię lodowców i śniegu w celu odkrycia ich mieszkańców oraz roli jaką pełnią w systemie globalnym. Wiek/poziom: Liceum, Seniorzy Miejsc: 17 Zarezerwowano: 7 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-18:30 |
wykład na Wydziale Biologii |
|
Tam, gdzie gromadzi się woda: kałuże, okresowe stawy i rozlewiska w dobie zmian klimatu
Na wykładzie opowiem o znaczeniu okresowo wysychających zbiorników wodnych dla przyrody i człowieka. Posługując się przykładami z badań prowadzonych przeze mnie i znajomych w różnych częściach świata pokażę, że siedliska, które często lekceważymy mogą być zaskakująco ważne – zwłaszcza, gdy wody brakuje lub jest jej zbyt dużo. Wiek/poziom: Klasa 7-8, Liceum, Seniorzy Miejsc: 126 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
20:00-20:45 |
wykład na Wydziale Biologii |
Rzeszów: Instytut Biologii, Uniwersytet Rzeszowski
|
Inkluzje jako dowody zmian klimatu
Wiek/poziom: klasy 7-8 szkoły podstawowej, liceum Miejsc: 15 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:15-17:00 |
warsztaty |
|
Inkluzje jako dowody zmian klimatu
Wiek/poziom: klasy 7-8 szkoły podstawowej, liceum Miejsc: 15 Zarezerwowano: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:15-18:00 |
warsztaty |
Szczecin: Instytut Biologii, Uniwersytet Szczeciński
|
Analiza mikrobiologiczna próbek wody. Warsztaty laboratoryjne
Na warsztatach połączonych z prezentacją multimedialną, zostaną zaprezentowane metody wykorzystywane w badaniach laboratoryjnych do analizy mikrobiologicznej wody.
REZERWACJA: TAK
joanna.zietara-wysocka@phd.usz.edu.pl
tel. 506-062-396
Wiek/poziom: uczniowie SP od klasy 7 uczniowie liceum Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:15-18:30 |
warsztaty |
|
Rośliny drzewiaste: rekordy i znaczenie przyrodnicze
Definicje i historia roślin drzewiastych. Najstarsze, najwyższe, najgrubsze drzewa. Udział drzew w biomach kuli ziemskiej. Formacje leśne. Zagrożenia i znaczenie lasów dla bioróżnorodności, klimatu, obiegu wody i materii.
REZERWACJA: TAK
Tel. 91 444 1672
Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:30-17:30 |
wykład |
|
AKWARIUM
Biotop Malawi - kontrast surowego krajobrazu pod powierzchnią wody oraz kolorowych i dynamicznych pielęgnic zwanych pyszczakami.
Wystawa w ramach programu: Mobilne Centrum Edukacji Ekologicznej i Monitoringu Środowiska "PotamON" Wiek/poziom: bez ograniczeń Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:00-18:00 |
wystawa |
Toruń: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
|
Rośliny gotowe na zmiany.
Jednym z przejawów zmian klimatycznych jest wydłużenie się okresów posuchy i suszy, co ma wpływ na możliwość wzrostu roślin. Czy istnieją grupy roślin radzące sobie z okresami niedoboru wody? W jaki sposób się do tego przystosowały? Jeżeli chcesz zobaczyć sukulenty liściowe i pędowe, dotknąć żywych kamieni, poszukać liści u sklerofita, nie dać się oszukać konwergencji lub zajrzeć w okna liściowe, to te zajęcia są dla Ciebie! Wiek/poziom: klasy 1-6 szkoły podstawowej Miejsc: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
14:45-15:30 |
pokazy |
|
Rośliny gotowe na zmiany.
Jednym z przejawów zmian klimatycznych jest wydłużenie się okresów posuchy i suszy, co ma wpływ na możliwość wzrostu roślin. Czy istnieją grupy roślin radzące sobie z okresami niedoboru wody? W jaki sposób się do tego przystosowały? Jeżeli chcesz zobaczyć sukulenty liściowe i pędowe, dotknąć żywych kamieni, poszukać liści u sklerofita, nie dać się oszukać konwergencji lub zajrzeć w okna liściowe, to te zajęcia są dla Ciebie! Wiek/poziom: klasy 7-8 szkoły podstawowej, liceum Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:45-17:15 |
pokazy |
|
Rośliny gotowe na zmiany.
Jednym z przejawów zmian klimatycznych jest wydłużenie się okresów posuchy i suszy, co ma wpływ na możliwość wzrostu roślin. Czy istnieją grupy roślin radzące sobie z okresami niedoboru wody? W jaki sposób się do tego przystosowały? Jeżeli chcesz zobaczyć sukulenty liściowe i pędowe, dotknąć żywych kamieni, poszukać liści u sklerofita, nie dać się oszukać konwergencji lub zajrzeć w okna liściowe, to te zajęcia są dla Ciebie! Wiek/poziom: klasy 7-8 szkoły podstawowej, liceum Miejsc: 15 Zarezerwowano: 15 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:30-19:00 |
pokazy |
Warszawa: Wydział Biologii, Uniwersytet Warszawski
|
Czy rośliny mogą całkowicie zastąpić produkty zwierzęce w naszej diecie?
Analizy sugerują, że wybór pokarmu roślinnego, a nie zwierzęcego, ma pozytywny wpływ na środowisko i klimat. Produkcja mięsa i nabiału wymaga znacznie większego zużycia wody, większego areału upraw przeznaczonych na paszę dla zwierząt hodowlanych, większa jest też emisja gazów cieplarnianych. Czy jednak produkty pochodzenia roślinnego mogą być w pełni dietetyczną alternatywą dla tych zwierzęcych? Czy rzeczywiście wszystkie niezbędne dla naszego zdrowia makro i mikroelementy występują w roślinach? Czy możliwe jest skomponowanie zrównoważonej, bezpiecznej dla zdrowia diety wegańskiej? Na spotkaniu przyjrzymy się produktom roślinnym, przeanalizujemy ich skład i poszukamy odpowiedzi na te pytania. Rezerwacja: Nie zobacz
|
19:15-19:45 |
wykład |
|
Życie w mrozie to wyzwanie – jak zwierzęta radzą sobie zimą, nawet gdy nie zapadają w
sen
Życie w mrozie to wyzwanie dla zwierząt, szczególnie stałocieplnych, o którym musimy wiele nauczyć się, aby lepiej rozumieć, jak radzą sobie ze stresem wywołanym niską temperaturą. Badamy historie życia wielu gatunków ssaków, ale nadal jesteśmy zaskakiwani, jak zachowują się oraz jak są przystosowane do przetrwania zimy. Nasz wykład będzie podzielony na dwie części. W pierwszej omówimy wyniki najnowszych badań, które dotyczą strategii, jakie rozwinęły ssaki, przez miliony lat ewolucji, aby chronić się przed odmrożeniami, a nawet zamarzaniem. Opowiemy o zachowaniu się tych zwierząt w sytuacji, gdy temperatura ich ciał spada do niebezpiecznie niskich wartości – w tym poniżej 0 C. Pokażemy narzędzia, które zbudowaliśmy do stosunkowo łatwego obserwowania zwierząt, szczególnie zimą i które bez wątpienia sprawdzą się w hobbystycznych badaniach, jakie prowadzić może każdy pasjonat i każda pasjonatka biologii. Opowiemy o tym, jak powstają niezmiernie ciekawe obserwacje „przy okazji” tj. podczas badań weryfikujących słuszność hipotez innych od tych, które w danej chwili chcieliśmy zweryfikować. A takim „zaskoczeniem” było odkrycie, że skóra powierzchni narządów peryferycznych ssaków ma temperaturę niższą niż temperatura zamarzania wody i płynów ustrojowych (krwi, limfy i płynów tkankowych). Ten problem omówimy w drugiej części naszego wykładu. Tu przedstawimy strategie fizjologiczne, o podłożu molekularnym, którymi dysponują ssaki, aby chronić się przed odmrożeniami. Naszym nadrzędnym celem będzie wykazanie, że badając przyrodę musimy mieć ciągle otwarty umysł i nie posługiwać się utartymi schematami. Chcemy popularyzować wiedzę i metody badawcze stosowane w etologii, ekologii behawioralnej i ekofizjologii, które intensywnie się rozwijają i coraz częściej goszczą na łamach podręczników zarówno szkolnych, jak i akademickich. Rezerwacja: Nie zobacz
|
21:35-22:35 |
wykład |
|
Pomiędzy suszą a powodzią, czyli o wodzie w klimatycznym chaosie
Podczas naszego spotkania porozmawiamy o wodzie w krajobrazie, o zmianach jakie niesie ocieplenie klimatu i o możliwościach adaptacji do zmian klimatycznych jakie dają nam wody powierzchniowe. Rezerwacja: Nie zobacz
|
23:15-23:45 |
wykład |
Wrocław: Wydział Nauk Biologicznych, Uniwersytet Wrocławski
|
Poznajemy właściwości wody
Zapraszamy do naszego laboratorium, gdzie uczestnicy zmienią się w młodych badaczy zgłębiających chemiczne i fizyczne właściwości wody. Uczestnicy samodzielnie wykonają barwne doświadczenia, które pozwolą oznaczyć pH wody, stopień twardości czy zawartość różnych rozpuszczonych w niej substancji. Zachęcamy do przyniesienia własnych próbek wody np. ze stawu, akwarium, studni, ulubionej kałuży (ok 0,5 litra)! REZERWACJA MIEJSC: ludmila.polechonska@uwr.edu.pl
BRAK WOLNYCH MIEJSC Wiek/poziom: 10-14 lat Miejsc: 8 Rezerwacja: Tak zobacz
|
16:15-17:15 |
laboratorium |
|
Poznajemy właściwości wody
Zapraszamy do naszego laboratorium, gdzie uczestnicy zmienią się w młodych badaczy zgłębiających chemiczne i fizyczne właściwości wody. Uczestnicy samodzielnie wykonają barwne doświadczenia, które pozwolą oznaczyć pH wody, stopień twardości czy zawartość różnych rozpuszczonych w niej substancji. Zachęcamy do przyniesienia własnych próbek wody np. ze stawu, akwarium, studni, ulubionej kałuży (ok 0,5 litra)! REZERWACJA MIEJSC: ludmila.polechonska@uwr.edu.pl Wiek/poziom: 10-14 lat Miejsc: 8 zobacz
|
17:30-18:30 |
laboratorium |
Wrocław: Wydział Biologii i Hodowli Zwierząt, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
|
Bezludna, daleka wyspa czy bliskie sąsiedztwo? czyli jak rośliny planują wakacje?
BRAK MIEJSC
Rośliny postrzegane są jako nie mobilne – spędzające całe życie w jednym miejscu, ale czy na pewno? Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś się W jaki sposób palmy dostały się na bezludną wyspę? Po co dmuchawcom spadochrony? ……. to warsztaty te pozwolą Ci odpowiedzieć na te pytania. Rośliny z pozoru bez możliwości ruchu wykorzystują różne siły przyrody, aby przenieść diaspory (owoce, nasiona, części roślin lub całe rośliny). Siła ich poruszania może pochodzić z wnętrza roślin, jak również z wykorzystaniem siły grawitacji, podmuchów wiatru, nurtu wody czy mobilności zwierząt. W ten sposób mogą się przemieszczać i rozprzestrzeniać, a co za tym idzie zajmować nowe tereny do życia, czyli „wyruszać na wymarzone wakacje”. Proponowany warsztat pozwoli na zrozumienie przystosowań roślin do rozprzestrzeniania się, „podróżowania”. Uczniowie dowiedzą za pomocą jakich sił, w jaki sposób i jak daleko rośliny mogą się przemieszczać. Eksperymenty wykonywane podczas warsztatu pozwolą na przetestowanie diaspor (owoców, nasion) i „udzielą odpowiedzi” w jaki sposób diaspory mogą się przemieszczać i jakie wykształciły do tego mechanizmy w zależności od siły jaka w tym im pomaga.
ZAJĘCIA DLA GRUP ZORGANIZOWANYCH
REZERWACJA MIEJSC: dorota.richter@upwr.edu.pl Wiek/poziom: 10-12 lat Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:00-12:00 |
warsztaty |
Zielona Góra: Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Uniwersytet Zielonogórski
|
Kwaśne deszcze - czym są i czy faktycznie szkodzą?
"Zajęcia obejmują pokaz trzech doświadczeń, które wiążą się z zagadnieniem zanieczyszczeń powietrza i kwaśnych deszczy. Indykatory pH pozwolą na sprawdzanie i określenie odczynu deszczówki. Doświadczenie spalania siarki zobrazuje jak wydzielające się gazy wpływają na odczyn wody. Kolejne doświadczenie, na przykładzie pelargonii, ujawni zabójczy wpływ zakwaszonej wody i papierków po cukierkach na rośliny. "
Wiek/poziom: od 15 lat Rezerwacja: Nie zobacz
|
16:30-19:00 |
warsztaty |