|
Z kwiatka na kwiatek -warsztaty palinologiczne
Palinologia to nauka zajmująca się badaniem pyłków kwiatów znajdująca zastosowanie w tak odległych dziedzinach jak paleontologia, pszczelarstwo czy nawet kryminalistyka. Zapraszamy do przyjrzenia się pyłkom pod mikroskopem. Czy odgadniesz, z jakiej rośliny pochodzą prezentowane ziarna pyłku: z sosny, leszczyny, lilii a może tulipana? Przyjdź i przekonaj się sam, czym się od siebie różnią.
Rezerwacja miejsc e-mail katarzyna.krawczyk@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:00-11:00 |
warsztaty |
|
Z kwiatka na kwiatek -warsztaty palinologiczne
Palinologia to nauka zajmująca się badaniem pyłków kwiatów znajdująca zastosowanie w tak odległych dziedzinach jak paleontologia, pszczelarstwo czy nawet kryminalistyka. Zapraszamy do przyjrzenia się pyłkom pod mikroskopem. Czy odgadniesz, z jakiej rośliny pochodzą prezentowane ziarna pyłku: z sosny, leszczyny, lilii a może tulipana? Przyjdź i przekonaj się sam, czym się od siebie różnią.
Rezerwacja miejsc e-mail katarzyna.krawczyk@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
18:00-19:00 |
warsztaty |
|
Ziele na kraterze – wulkany Kostaryki
W czasie wykładu wybierzemy się na spacer w okolice 3 wulkanów położonych w Kostaryce. Będzie to okazja do poznania okolicznej przyrody; obserwacji roślin znanych u nas z uprawy doniczkowej, a rosnących w Kostaryce w naturze. Odbędziemy również „spacer” w koronach drzew.
Uwaga wykład w dniu 18.01.2024r.
Wiek/poziom: od 60 roku życia Miejsc: 30 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:30-11:30 |
wykład |
|
Wynalazki inspirowane naturą
Natura od zawsze była źródłem inspiracji dla badaczy. Naśladowanie natury w inżynierii ma nawet swoją nazwę „biomimikra” lub „biomimetyka”. Obserwacja świata zwierząt i roślin od lat przynosi ludzkości wspaniałe efekty. To zadziwiające jak wiele powszechnie wykorzystywanych rozwiązań technologicznych zawdzięczamy bacznemu podglądaniu natury. Podczas wykładu zaprezentujemy jedne z najciekawszych i najbardziej efektownych wynalazków inspirowanych naturą. Wiek/poziom: 6-12 lat Miejsc: 200 Rezerwacja: Nie zobacz
|
15:30-16:15 |
wykład |
|
Po co komórce jądro?
Komórki roślinne i zwierzęce bardzo się od siebie różnią – spełniają inne funkcje, budują różne organizmy. Ale wszystkie komórki do życia potrzebują jądra. Co takiego znajduje się w jądrze i dlaczego jest ono takie ważne? W trakcie cyklu studenci zapoznają się z budową różnych komórek i organizacją jądra komórkowego. Dowiedzą się w jaki sposób „tajemnica” którą skrywa jądro przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, czyli poznają podstawę dziedziczenia.
rezerwacja miejsc: e-mail sylwia.swigonska@uwm.edu.pl Wiek/poziom: 11-14 lat Miejsc: 25 Rezerwacja: Tak zobacz
|
08:30-10:00 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Czy to kwaśne, czy to zasadowe?
Czy to kwaśne, czy to zasadowe? 13+ W gospodarstwie domowym często spotykamy się z określeniem „pH” lub pojęciami „odczyn kwaśny” „obojętny” czy „zasadowy”. Środki czystości o wysokim pH, czyli o właściwościach zasadowych, stosujemy do udrażniania rur kanalizacyjnych. Do codziennej pielęgnacji stosujemy mydła, które bez specjalnych dodatków mają odczyn zasadowy. Częste używanie takich preparatów jest niekorzystne dla skóry, ponieważ niszczą one lekko kwaśną barierę blokującą mikroorganizmom chorobotwórczym dostęp do naszego organizmu, co w konsekwencji może powodować choroby skóry. Również w rolnictwie i ogrodnictwie, aby uzyskać lepsze plony, konieczne jest określanie odczynu gleby, gdyż część roślin wymaga gleby kwaśnej, a część neutralnej lub zasadowej. W laboratorium do precyzyjnego określania wartości pH stosujemy pH-metry. Mniej precyzyjne, ale również użyteczne mogą być niektóre barwniki roślinne, które mają właściwości zmieniania koloru w zależności od wartości pH. Soki lub napary pozyskane z takich roślin jak kapusta, burak czy czarna porzeczka, można wykorzystywać jako indykatory (wskaźniki) właściwości kwasowo-zasadowych badanych substancji. W obecności substancji kwaśnych przyjmują one zabarwienie od różowego aż do czerwonego, zaś w obecności zasad od niebieskiego, poprzez zielony aż do żółtego. Takiej zmiany koloru nie powodują natomiast żadne substancje o charakterze obojętnym (np. woda). Przyjdź i przetestuj odczyn substancji powszechnie występujących w Twojej kuchni czy w łazience.
Rezerwacje: e-mail edyta.sienkiewicz@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:00-12:00 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Wygląd i procesy życiowe roślin w zależności od warunków środowiskowych
Rośliny żyjące na Ziemi nie zawsze mają idealne warunki do wzrostu i rozwoju. Posiadają jednak cechy przystosowawcze do warunków życia na poziomie wewnętrznym-procesów życiowych oraz zewnętrznym-budowy i wyglądu. Zapoznamy się z wybranymi przedstawicielami Świata Roślin i rozpoznamy cechy, które sugerują w jakim środowisku żyją.
REZERWACJA e-mail: teresa.jagielska@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od lat 8 Miejsc: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:00-10:45 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Po co komórce jądro?
Komórki roślinne i zwierzęce bardzo się od siebie różnią – spełniają inne funkcje, budują różne organizmy. Ale wszystkie komórki do życia potrzebują jądra. Co takiego znajduje się w jądrze i dlaczego jest ono takie ważne? W trakcie cyklu studenci zapoznają się z budową różnych komórek i organizacją jądra komórkowego. Dowiedzą się w jaki sposób „tajemnica” którą skrywa jądro przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, czyli poznają podstawę dziedziczenia.
rezerwacja miejsc: e-mail sylwia.swigonska@uwm.edu.pl Wiek/poziom: 11-14 lat Miejsc: 25 Rezerwacja: Tak zobacz
|
10:30-12:00 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Wygląd i procesy życiowe roślin w zależności od warunków środowiskowych
Rośliny żyjące na Ziemi nie zawsze mają idealne warunki do wzrostu i rozwoju. Posiadają jednak cechy przystosowawcze do warunków życia na poziomie wewnętrznym-procesów życiowych oraz zewnętrznym-budowy i wyglądu. Zapoznamy się z wybranymi przedstawicielami Świata Roślin i rozpoznamy cechy, które sugerują w jakim środowisku żyją.
REZERWACJA e-mail: teresa.jagielska@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od lat 8 Miejsc: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:00-11:45 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Roślinne dowody zbrodni
Jeśli próbujemy połączyć temat botaniki z przestępstwami, najpewniej pomyślimy o użyciu rośliny jako narzędzia zbrodni, w postaci proszku wymieszanego z jedzeniem lub wywaru. Świadomość, że rośliny mogą być zarówno dowodami, jak i motywami popełnienia zbrodni nie jest jeszcze powszechna. Członkowie KN Botaników przybliżą uczestnikom warsztatów pojęcie ,,dowodu botanicznego'', a także krótko opowiedzą o botanice sądowej.
W trakcie spotkania czeka na uczestników przede wszystkim rozbudowana część praktyczna, w której będzie można spróbować swoich sił w rozwiązywaniu zagadek kryminalnych z pomocą własnoręcznie przygotowanych preparatów, jednocześnie nabywając specjalistyczną wiedzę na temat roślin, poprzedzone krótką prezentacją oraz z licznymi wstawkami, które pomogą rozwiać wątpliwości i uatrakcyjnić pracę.
rezerwacje e-mail krlsarnecki@gmail.com Wiek/poziom: 15-18 lat Miejsc: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
11:30-13:00 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Wygląd i procesy życiowe roślin w zależności od warunków środowiskowych
Rośliny żyjące na Ziemi nie zawsze mają idealne warunki do wzrostu i rozwoju. Posiadają jednak cechy przystosowawcze do warunków życia na poziomie wewnętrznym-procesów życiowych oraz zewnętrznym-budowy i wyglądu. Zapoznamy się z wybranymi przedstawicielami Świata Roślin i rozpoznamy cechy, które sugerują w jakim środowisku żyją.
REZERWACJA e-mail: teresa.jagielska@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od lat 8 Miejsc: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
12:00-12:45 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Roślinne dowody zbrodni
Jeśli próbujemy połączyć temat botaniki z przestępstwami, najpewniej pomyślimy o użyciu rośliny jako narzędzia zbrodni, w postaci proszku wymieszanego z jedzeniem lub wywaru. Świadomość, że rośliny mogą być zarówno dowodami, jak i motywami popełnienia zbrodni nie jest jeszcze powszechna. Członkowie KN Botaników przybliżą uczestnikom warsztatów pojęcie ,,dowodu botanicznego'', a także krótko opowiedzą o botanice sądowej.
W trakcie spotkania czeka na uczestników przede wszystkim rozbudowana część praktyczna, w której będzie można spróbować swoich sił w rozwiązywaniu zagadek kryminalnych z pomocą własnoręcznie przygotowanych preparatów, jednocześnie nabywając specjalistyczną wiedzę na temat roślin, poprzedzone krótką prezentacją oraz z licznymi wstawkami, które pomogą rozwiać wątpliwości i uatrakcyjnić pracę.
rezerwacje e-mail krlsarnecki@gmail.com Wiek/poziom: 15-18 lat Miejsc: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
13:00-15:00 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Komórki pod mikroskopem świetlnym
Uczestnicy zajęć będą mogli obserwować komórki zarówno roślinne jak i zwierzęce pod mikroskopem świetlnym.
rezerwacja miejsc e-mail Katarzyna.glowacka@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 12 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:15-16:15 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Czy to kwaśne, czy to zasadowe?
Czy to kwaśne, czy to zasadowe? 13+ W gospodarstwie domowym często spotykamy się z określeniem „pH” lub pojęciami „odczyn kwaśny” „obojętny” czy „zasadowy”. Środki czystości o wysokim pH, czyli o właściwościach zasadowych, stosujemy do udrażniania rur kanalizacyjnych. Do codziennej pielęgnacji stosujemy mydła, które bez specjalnych dodatków mają odczyn zasadowy. Częste używanie takich preparatów jest niekorzystne dla skóry, ponieważ niszczą one lekko kwaśną barierę blokującą mikroorganizmom chorobotwórczym dostęp do naszego organizmu, co w konsekwencji może powodować choroby skóry. Również w rolnictwie i ogrodnictwie, aby uzyskać lepsze plony, konieczne jest określanie odczynu gleby, gdyż część roślin wymaga gleby kwaśnej, a część neutralnej lub zasadowej. W laboratorium do precyzyjnego określania wartości pH stosujemy pH-metry. Mniej precyzyjne, ale również użyteczne mogą być niektóre barwniki roślinne, które mają właściwości zmieniania koloru w zależności od wartości pH. Soki lub napary pozyskane z takich roślin jak kapusta, burak czy czarna porzeczka, można wykorzystywać jako indykatory (wskaźniki) właściwości kwasowo-zasadowych badanych substancji. W obecności substancji kwaśnych przyjmują one zabarwienie od różowego aż do czerwonego, zaś w obecności zasad od niebieskiego, poprzez zielony aż do żółtego. Takiej zmiany koloru nie powodują natomiast żadne substancje o charakterze obojętnym (np. woda). Przyjdź i przetestuj odczyn substancji powszechnie występujących w Twojej kuchni czy w łazience.
Rezerwacje: e-mail edyta.sienkiewicz@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
15:30-17:30 |
zajęcia laboratoryjne |
|
Czy to kwaśne, czy to zasadowe?
Czy to kwaśne, czy to zasadowe? 13+ W gospodarstwie domowym często spotykamy się z określeniem „pH” lub pojęciami „odczyn kwaśny” „obojętny” czy „zasadowy”. Środki czystości o wysokim pH, czyli o właściwościach zasadowych, stosujemy do udrażniania rur kanalizacyjnych. Do codziennej pielęgnacji stosujemy mydła, które bez specjalnych dodatków mają odczyn zasadowy. Częste używanie takich preparatów jest niekorzystne dla skóry, ponieważ niszczą one lekko kwaśną barierę blokującą mikroorganizmom chorobotwórczym dostęp do naszego organizmu, co w konsekwencji może powodować choroby skóry. Również w rolnictwie i ogrodnictwie, aby uzyskać lepsze plony, konieczne jest określanie odczynu gleby, gdyż część roślin wymaga gleby kwaśnej, a część neutralnej lub zasadowej. W laboratorium do precyzyjnego określania wartości pH stosujemy pH-metry. Mniej precyzyjne, ale również użyteczne mogą być niektóre barwniki roślinne, które mają właściwości zmieniania koloru w zależności od wartości pH. Soki lub napary pozyskane z takich roślin jak kapusta, burak czy czarna porzeczka, można wykorzystywać jako indykatory (wskaźniki) właściwości kwasowo-zasadowych badanych substancji. W obecności substancji kwaśnych przyjmują one zabarwienie od różowego aż do czerwonego, zaś w obecności zasad od niebieskiego, poprzez zielony aż do żółtego. Takiej zmiany koloru nie powodują natomiast żadne substancje o charakterze obojętnym (np. woda). Przyjdź i przetestuj odczyn substancji powszechnie występujących w Twojej kuchni czy w łazience.
Rezerwacje: e-mail edyta.sienkiewicz@uwm.edu.pl Wiek/poziom: od 12 lat Miejsc: 10 Rezerwacja: Tak zobacz
|
17:45-19:45 |
zajęcia laboratoryjne |