Ul. Konstantynów 1
20-708 Lublin
|
Program szukaj układ godzinowy układ tabelaryczny pokaz
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 10:00-10:45 | Owady - sprzymierzeńcy czy wrogowie? Prowadzą: Magdalena Lis, Waldemar Kazimierczak, Ewa Sajnaga, Marcin Skowronek Przedstawienie świata owadów, cykle rozwojowe, rola w ekosystemach. Możliwe formy ochrony roślin przed owadami wyrządzającymi szkody w rolnictwie i ogrodnictwie. Metody oznaczania gatunków owadów. Owady widziane pod mikroskopem. | dzieci w wieku przedszkolnym, 5-6 lat | ICBN 1.02 | brak miejsc | Tak | 11:00-11:45 | Owady - sprzymierzeńcy czy wrogowie? Prowadzą: Magdalena Lis, Waldemar Kazimierczak, Ewa Sajnaga, Marcin Skowronek Przedstawienie świata owadów, cykle rozwojowe, rola w ekosystemach. Możliwe formy ochrony roślin przed owadami wyrządzającymi szkody w rolnictwie i ogrodnictwie. Metody oznaczania gatunków owadów. Owady widziane pod mikroskopem. | dzieci w wieku przedszkolnym, 5-6 lat | ICBN 1.02 | brak miejsc | Tak | 13:00-14:00 | Kolorowe eksperymenty Prowadzą: mgr inż. Kinga Ożga, mgr Ilona Jonik, mgr Agnieszka Krzyszczak-Turczyn, dr Ilona Sadok Pokaz barwnych eksperymentów z ogniem i mieszaninami dla młodych pasjonatów nauki. W repertuarze m.in. biosfera zamknięta w szkle, wystrzałowa kolorowa piana, płonące molekuły. Ponadto, uczestnicy pokazów będą mogli stworzyć spektakularną tęczę, wymuszanie zaniku i zmiany kolorów roztworów. Pokaz ukierunkowany na integrację z uczestnikami. | dzieci do 10 lat | ICBN 3.12 | 13 z 15 | TAK | 16:00-16:45 | Mikroświat oczami naukowca. Prowadzą: Tomasz Skrzypek, Emil Zięba Zapoznanie z rodzajami i budową różnych typów mikroskopów. Rola mikroskopii w nauce i innych dziedzinach życia człowieka. | bez ograniczeń | ICBN 0.13 | 10 | | 16:00-16:45 | Owady - sprzymierzeńcy czy wrogowie? Prowadzą: Magdalena Lis, Waldemar Kazimierczak, Ewa Sajnaga, Marcin Skowronek Przedstawienie świata owadów, cykle rozwojowe, rola w ekosystemach. Możliwe formy ochrony roślin przed owadami wyrządzającymi szkody w rolnictwie i ogrodnictwie. Metody oznaczania gatunków owadów. Owady widziane pod mikroskopem. | bez ograniczeń | ICBN 1.02 | 10 | | 17:00-17:45 | Mikroświat oczami naukowca. Prowadzą: Tomasz Skrzypek, Emil Zięba Zapoznanie z rodzajami i budową różnych typów mikroskopów. Rola mikroskopii w nauce i innych dziedzinach życia człowieka. | bez ograniczeń | ICBN 0.13 | 10 | | 17:00-17:45 | Owady - sprzymierzeńcy czy wrogowie? Prowadzą: Magdalena Lis, Waldemar Kazimierczak, Ewa Sajnaga, Marcin Skowronek Przedstawienie świata owadów, cykle rozwojowe, rola w ekosystemach. Możliwe formy ochrony roślin przed owadami wyrządzającymi szkody w rolnictwie i ogrodnictwie. Metody oznaczania gatunków owadów. Owady widziane pod mikroskopem. | bez ograniczeń | ICBN 1.02 | 10 | |
warsztaty
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 13:00-14:00 | Z nami zaprojektujesz i wykonasz własną reakcję PCR! Prowadzą: dr Agnieszka Kuźniar, mgr Anna Kruczyńska Reakcja PCR na maturze? Łatwizna! Uczestnicy warsztatu nabędą zarówno teoretyczną jak i praktyczną wiedzę dotyczącą łańcuchowej reakcji polimerazy, czyli reakcji powielania materiału genetycznego. Głównym celem warsztatów będzie zwielokrotnianie ilości wybranego fragmentu DNA we wspólnie zaprojektowanej reakcji PCR. Co więcej, jest to jedna z najczęściej stosowanych metod zarówno w badaniach podstawowych jak i aplikacyjnych w wielu laboratoriach badawczych. | szkoła ponadpodstawowa | B 3.13 | 6 z 12 | TAK | 13:30-15:00 | Nieśmiertelne komórki - czyli tajniki pracy z komórkami nowotworowymi Prowadzą: mgr Mateusz Kwaśnik, mgr Kamila Górka Człowiek składa się z bilionów komórek, które stanowią podstawową jednostkę budulcową i funkcjonalną organizmu. W momencie, kiedy komórki nieprawidłowe, zmienione genetycznie zaczynają się niekontrolowanie dzielić, mówimy o procesie nowotworzenia. Komórki nowotworowe mają niezwykłe właściwości do nieustannych i nieograniczonych podziałów. Rozwój medycyny w przeciągu ostatnich dziesięcioleci pozwolił na pobranie określonych komórek z organizmu i ich kontrolowaną hodowlę. Hodowle komórkowe stanowią aktualnie podstawę do wielu badań nad m.in. procesami prowadzącymi do nowotworzenia, mechanizmami oporności na leczenie, a także pozwalają na testowanie nowych metod terapeutycznych i obserwowanie ich skutków na poziomie komórkowym. Na warsztatach będzie można zobaczyć jak wygląda praca w Pracowni Hodowli Komókowych, jak wyglądają różnego typu komórki nowotworowe pod mikroskopem, a także jak są przechowywane najcenniejsze linie komórkowe. | szkoła średnia, dorośli | B 3.07 | 3 z 10 | TAK | 14:10-15:00 | Spróbuj doświadczyć starości na własnej skórze. Wspólnie odkryjemy jedną z tajemnic życia jaką jest starzenie się człowieka. Prowadzą: dr Anna Irzmańska-Hudziak, dr Marzena Szuster i studenci: Kacper Chmiel, Dominika Nowosielski, Sylwia Misiak, Klaudia Krasuska Przekazywanie treści które mają na celu przybliżenie uczniom procesu starzenia się niektórych układów człowieka. Uczestnicy zajęć poprzez założenie specjalnego kombinezonu będą mogli doświadczyć niektórych aspektów życia seniorów. Częścią końcową będą przemyślenia uczniów o możliwych trudnościach funkcjonowania starszego człowieka oraz o zaletach obcowania ze starszymi osobami. | 7 klasa szkoły podstawowej i wyż | CSM 119 | 3 z 20 | Tak | 15:00-16:00 | Mikroorganizmy - nasi pasażerowie na gapę Prowadzi: Weronika Goraj Warsztaty będą doskonałą okazją do bliższego poznania świata mikroorganizmów. Na zajęciach uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wykonać posiewy mikroorganizmów towarzyszących nam w życiu codziennym oraz wykonać charakterystykę wzrostu mikroorganizmów na różnych podłożach. | uczniowe szkół średnich | Biotechnologia 1.05 | 9 z 10 | Tak | 16:00-16:45 | Nie ma życia bez serca bicia. BLS - Basic Life Support (podstawowe zabiegi ratujące życie). Prowadzą: mgr Anna Grządziel, mgr Piotr Jarmoluk, mgr Katarzyna Hać, mgr Marcin Płoński, dr Chilimoniuk Beata Nie wszystkie sytuacje jesteśmy w stanie przewidzieć. Każdy może być świadkiem wypadku, a wiedza dotycząca sposobu postępowania i udzielania pomocy może uratować czyjeś życie. Natychmiastowe udzielenie pomocy zwiększa szanse na przeżycie nawet trzykrotnie. Dlatego tak ważne jest, by każdy znał zasady BLS, aby w stosownym momencie wiedzieć: co, jak i w jakiej kolejności należy zrobić. Algorytm BLS został stworzony dla osób, które nie mają wykształcenia medycznego. Pokazy i ćwiczenia mają za zadanie ukazać na czym dokładnie polega oraz jakie czynności należy wykonać, by poprawnie udzielić pierwszej pomocy. Dodatkowo Europejska Rada Resuscytacji (ERC) wydała wytyczne resuscytacji 2021 r. w ramach, których zaleca zmiany w podstawowych zabiegach resuscytacyjnych (BLS). Dlatego też podczas pokazu zostaną przedstawione najnowsze rekomendacje ERC w ramach następujących zagadnień: 1. zachowanie bezpieczeństwa (własnego i poszkodowanego) 2. rozpoznawanie nagłego zatrzymania krążenia (NZK) 3. powiadamianie służb ratunkowych 4. zapewnienie wysokiej jakości uciśnięć klatki piersiowej 5. pomiar jakości resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) 6. automatyczna defibrylacja zewnętrzna (AED) 7. wykorzystanie nowych technologii Pokazy i ćwiczenia zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem najnowszego sprzętu tj. wersji fantomów RKO osoby dorosłej. Fantomy o wysokiej wiarygodności klinicznej z funkcją uzyskania informacji zwrotnej podczas prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej (RKO). Pozwoli to na bieżącą ocenę głębokości, tempa, ilości uciśnięć, a także monitorowanie relaksacji ucisku klatki piersiowej. Dodatkowo scenariusz szkoleniowy zostanie rozszerzony o element automatycznej defibrylacji zewnętrznej (AED). | brak (wskazana zbieżność wieku u | CSM 119 | 4 z 6 | Tak | 16:15-17:00 | Kosmetyki naturalne Prowadzi: Aleksandra Seta-Koselska Kosmetyki dostępne w drogeriach bardzo często zawierają substancje konserwujące, syntetyczne barwniki i zapachy, które mogą powodować podrażnienia skóry lub alergie. Własnoręczne przygotowanie kremu, maści czy balsamu pozwala na pełną kontrolę składu kosmetyku i jakości surowców, a także umożliwia indywidualizację produktu do potrzeb użytkownika. Tworzenie własnych kosmetyków nie jest trudne, na początek wystarczy kilka składników z apteki lub sklepu zielarskiego oraz sprzęt dostępny w niemal każdej kuchni. Jeśli chcesz zobaczyć jak zrobić krem, maść czy musujące kule do kąpieli, zapraszamy na nasze warsztaty. Robienie własnych naturalnych kosmetyków to pasjonujące hobby oraz dobry sposób na skuteczną pielęgnację skóry. | szkoła ponadpodstawowa | B 2.14 | brak miejsc | TAK | 17:00-18:00 | Laboratorium maturzysty - biologia Prowadzą: Radosław Mencfel, Ewa Lenarczyk, Michał Machoń Matura z biologii to dzisiaj nie tylko sprawdzanie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim sprawdzian rozumienia podstawowych procesów biologicznych, dlatego w testach coraz więcej pytań dotyczy doświadczeń. Każde z takich doświadczeń składa się z podstawowych określonych przez metodologię nauk etapów. Dla udzielenie prawidłowej odpowiedzi na tego typu pytania ważne są umiejętności obserwacji i wyciągania właściwych wniosków i co równie istotne umiejętnego ich formułowania. Dlatego zapraszamy tegorocznych maturzystów do naszego laboratorium, gdzie będą mogli samodzielnie wykonać kilka wybranych doświadczeń typowych dla testu maturalnego od etapu problemu badawczego (a może hipotezy - rozumiecie różnicę) do końcowego wniosku (a może tezy? :) ). | szkoła średnia, dorośli | CSM-114 | 2 z 10 | Tak | 17:00-17:45 | Nie ma życia bez serca bicia. BLS - Basic Life Support (podstawowe zabiegi ratujące życie). Prowadzą: mgr Anna Grządziel, mgr Piotr Jarmoluk, mgr Katarzyna Hać, mgr Marcin Płoński, dr Chilimoniuk Beata Nie wszystkie sytuacje jesteśmy w stanie przewidzieć. Każdy może być świadkiem wypadku, a wiedza dotycząca sposobu postępowania i udzielania pomocy może uratować czyjeś życie. Natychmiastowe udzielenie pomocy zwiększa szanse na przeżycie nawet trzykrotnie. Dlatego tak ważne jest, by każdy znał zasady BLS, aby w stosownym momencie wiedzieć: co, jak i w jakiej kolejności należy zrobić. Algorytm BLS został stworzony dla osób, które nie mają wykształcenia medycznego. Pokazy i ćwiczenia mają za zadanie ukazać na czym dokładnie polega oraz jakie czynności należy wykonać, by poprawnie udzielić pierwszej pomocy. Dodatkowo Europejska Rada Resuscytacji (ERC) wydała wytyczne resuscytacji 2021 r. w ramach, których zaleca zmiany w podstawowych zabiegach resuscytacyjnych (BLS). Dlatego też podczas pokazu zostaną przedstawione najnowsze rekomendacje ERC w ramach następujących zagadnień: 1. zachowanie bezpieczeństwa (własnego i poszkodowanego) 2. rozpoznawanie nagłego zatrzymania krążenia (NZK) 3. powiadamianie służb ratunkowych 4. zapewnienie wysokiej jakości uciśnięć klatki piersiowej 5. pomiar jakości resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) 6. automatyczna defibrylacja zewnętrzna (AED) 7. wykorzystanie nowych technologii Pokazy i ćwiczenia zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem najnowszego sprzętu tj. wersji fantomów RKO osoby dorosłej. Fantomy o wysokiej wiarygodności klinicznej z funkcją uzyskania informacji zwrotnej podczas prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej (RKO). Pozwoli to na bieżącą ocenę głębokości, tempa, ilości uciśnięć, a także monitorowanie relaksacji ucisku klatki piersiowej. Dodatkowo scenariusz szkoleniowy zostanie rozszerzony o element automatycznej defibrylacji zewnętrznej (AED). | brak (wskazana zbieżność wieku u | CSM 119 | 1 z 6 | Tak | 18:00-19:00 | Laboratorium maturzysty - biologia Prowadzą: Radosław Mencfel, Ewa Lenarczyk, Michał Machoń Matura z biologii to dzisiaj nie tylko sprawdzanie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim sprawdzian rozumienia podstawowych procesów biologicznych, dlatego w testach coraz więcej pytań dotyczy doświadczeń. Każde z takich doświadczeń składa się z podstawowych określonych przez metodologię nauk etapów. Dla udzielenie prawidłowej odpowiedzi na tego typu pytania ważne są umiejętności obserwacji i wyciągania właściwych wniosków i co równie istotne umiejętnego ich formułowania. Dlatego zapraszamy tegorocznych maturzystów do naszego laboratorium, gdzie będą mogli samodzielnie wykonać kilka wybranych doświadczeń typowych dla testu maturalnego od etapu problemu badawczego (a może hipotezy - rozumiecie różnicę) do końcowego wniosku (a może tezy? :) ). | szkoła średnia, dorośli | CSM-114 | 1 z 10 | Tak | 18:00-18:45 | Nie ma życia bez serca bicia. BLS - Basic Life Support (podstawowe zabiegi ratujące życie). Prowadzą: mgr Anna Grządziel, mgr Piotr Jarmoluk, mgr Katarzyna Hać, mgr Marcin Płoński, dr Chilimoniuk Beata Nie wszystkie sytuacje jesteśmy w stanie przewidzieć. Każdy może być świadkiem wypadku, a wiedza dotycząca sposobu postępowania i udzielania pomocy może uratować czyjeś życie. Natychmiastowe udzielenie pomocy zwiększa szanse na przeżycie nawet trzykrotnie. Dlatego tak ważne jest, by każdy znał zasady BLS, aby w stosownym momencie wiedzieć: co, jak i w jakiej kolejności należy zrobić. Algorytm BLS został stworzony dla osób, które nie mają wykształcenia medycznego. Pokazy i ćwiczenia mają za zadanie ukazać na czym dokładnie polega oraz jakie czynności należy wykonać, by poprawnie udzielić pierwszej pomocy. Dodatkowo Europejska Rada Resuscytacji (ERC) wydała wytyczne resuscytacji 2021 r. w ramach, których zaleca zmiany w podstawowych zabiegach resuscytacyjnych (BLS). Dlatego też podczas pokazu zostaną przedstawione najnowsze rekomendacje ERC w ramach następujących zagadnień: 1. zachowanie bezpieczeństwa (własnego i poszkodowanego) 2. rozpoznawanie nagłego zatrzymania krążenia (NZK) 3. powiadamianie służb ratunkowych 4. zapewnienie wysokiej jakości uciśnięć klatki piersiowej 5. pomiar jakości resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) 6. automatyczna defibrylacja zewnętrzna (AED) 7. wykorzystanie nowych technologii Pokazy i ćwiczenia zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem najnowszego sprzętu tj. wersji fantomów RKO osoby dorosłej. Fantomy o wysokiej wiarygodności klinicznej z funkcją uzyskania informacji zwrotnej podczas prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej (RKO). Pozwoli to na bieżącą ocenę głębokości, tempa, ilości uciśnięć, a także monitorowanie relaksacji ucisku klatki piersiowej. Dodatkowo scenariusz szkoleniowy zostanie rozszerzony o element automatycznej defibrylacji zewnętrznej (AED).
| brak (wskazana zbieżność wieku u | CSM 119 | 2 z 6 | Tak | 18:30-19:10 | Korzyści zdrowotne oraz możliwe zagrożenia podczas zwiedzania przykładowych środowisk przyrodniczych Polski, od Wyżyny Lubelskiej do Niziny Szczecińskiej Prowadzi: dr n. med. Michał Skoczylas Zajęcia doskonalące umiejętność planowania bezpiecznych podróży z naprzemiennymi częściami prowadzonymi metodami podającymi oraz z ćwiczeniami i dyskusją w każdym takim cyklu, np. zagadnienie pt. „Zwiedzanie lasów Opolszczyzny” omawiane według schematu: przedstawienie ogólnych warunków środowiskowych miejsca wybranego przez prowadzącego, pytanie o typowe dla tego regionu zagrożenia zdrowotne skierowane do uczestników, dyskusja poglądowa, np. na temat występowania kleszczy i drobnoustrojów chorobotwórczych przez nie przenoszonych oraz zapobiegania chorobom przenoszonym przez kleszcze. Zagadnienia: 1) wodolecznictwo na przykładach uzdrowisk polskich (m.in. Iwonicz-Zdrój, Krynica-Zdrój, Busko-Zdrój, Nałęczów, Ciechocinek, Kołobrzeg), 2) kopalnie soli (Bochnia i Wieliczka), 3) wędrówki po Górach Świętokrzyskich i Wyżynie Przedborskiej, 4) jazda rowerem (np. Beskid Niski, Wzniesienia Szczecińskie, góra Kamieńsk, szlak Green Velo), 5) zwiedzanie lasów Opolszczyzny, 6) kąpiele w jeziorach (m.in. Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie, Pojezierze Pomorskie, jezioro Gopło, jezioro Jeziorak, jezioro Sulejowskie), 7) wycieczki kajakowe (m.in. Pilica, Biebrza, Bzura, Drawa, Płonia), 8) obserwacja roślin i zwierząt na terenie ruin hitlerowskiej fabryki benzyny syntetycznej w Policach. | bez ograniczeń | CSM 118 | 19 z 20 | Tak | 19:00-19:30 | Daj się podpiąć! Odkryj tajemnice monitorowania podstawowych parametrów życiowych człowieka. Prowadzą: mgr Piotr Jarmoluk, mgr Anna Grządziel, dr Beata Chilimoniuk Zajęcia przeprowadzone zostaną z wykorzystaniem kardiomonitora umożliwiającego zamonitorowanie RR, EKG i SpO2. Głównym celem wydarzenia będzie oswojenie uczestników z aparaturą medyczną. Dodatkowo wydarzenie ma na celu przybliżenie uczestnikom pojęcie oraz sposób wizualizacji podstawowych parametrów życiowych człowieka (RR, SpO2, zapisu EKG). W swojej formule obejmować będzie pokaz monitorowania wraz z omówieniem, a także warsztaty polegające na możliwości podłączenia do kardiomonitora (pulsoksymetr - SpO2, mankiet do pomiaru RR oraz elektrody EKG - odprowadzenia kończynowe) uczestników wyrażających na to aprobatę. | 5 - 10 lat | CSM 119 | 3 z 6 | Tak | 19:30-20:00 | Daj się podpiąć! Odkryj tajemnice monitorowania podstawowych parametrów życiowych człowieka. Prowadzą: mgr Piotr Jarmoluk, mgr Anna Grządziel, dr Beata Chilimoniuk Zajęcia przeprowadzone zostaną z wykorzystaniem kardiomonitora umożliwiającego zamonitorowanie RR, EKG i SpO2. Głównym celem wydarzenia będzie oswojenie uczestników z aparaturą medyczną. Dodatkowo wydarzenie ma na celu przybliżenie uczestnikom pojęcie oraz sposób wizualizacji podstawowych parametrów życiowych człowieka (RR, SpO2, zapisu EKG). W swojej formule obejmować będzie pokaz monitorowania wraz z omówieniem, a także warsztaty polegające na możliwości podłączenia do kardiomonitora (pulsoksymetr - SpO2, mankiet do pomiaru RR oraz elektrody EKG - odprowadzenia kończynowe) uczestników wyrażających na to aprobatę. | 5 - 10 lat | CSM 119 | 4 z 6 | Tak | 20:00-20:30 | Daj się podpiąć! Odkryj tajemnice monitorowania podstawowych parametrów życiowych człowieka. Prowadzą: mgr Piotr Jarmoluk, mgr Anna Grządziel, dr Beata Chilimoniuk Zajęcia przeprowadzone zostaną z wykorzystaniem kardiomonitora umożliwiającego zamonitorowanie RR, EKG i SpO2. Głównym celem wydarzenia będzie oswojenie uczestników z aparaturą medyczną. Dodatkowo wydarzenie ma na celu przybliżenie uczestnikom pojęcie oraz sposób wizualizacji podstawowych parametrów życiowych człowieka (RR, SpO2, zapisu EKG). W swojej formule obejmować będzie pokaz monitorowania wraz z omówieniem, a także warsztaty polegające na możliwości podłączenia do kardiomonitora (pulsoksymetr - SpO2, mankiet do pomiaru RR oraz elektrody EKG - odprowadzenia kończynowe) uczestników wyrażających na to aprobatę. | 5 - 10 lat | CSM 119 | 6 z 6 | Tak | 20:30-21:00 | Daj się podpiąć! Odkryj tajemnice monitorowania podstawowych parametrów życiowych człowieka. Prowadzą: mgr Piotr Jarmoluk, mgr Anna Grządziel, dr Beata Chilimoniuk Zajęcia przeprowadzone zostaną z wykorzystaniem kardiomonitora umożliwiającego zamonitorowanie RR, EKG i SpO2. Głównym celem wydarzenia będzie oswojenie uczestników z aparaturą medyczną. Dodatkowo wydarzenie ma na celu przybliżenie uczestnikom pojęcie oraz sposób wizualizacji podstawowych parametrów życiowych człowieka (RR, SpO2, zapisu EKG). W swojej formule obejmować będzie pokaz monitorowania wraz z omówieniem, a także warsztaty polegające na możliwości podłączenia do kardiomonitora (pulsoksymetr - SpO2, mankiet do pomiaru RR oraz elektrody EKG - odprowadzenia kończynowe) uczestników wyrażających na to aprobatę. | 5 - 10 lat | CSM 119 | 6 z 6 | Tak | 21:00-21:30 | Daj się podpiąć! Odkryj tajemnice monitorowania podstawowych parametrów życiowych człowieka. Prowadzą: mgr Piotr Jarmoluk, mgr Anna Grządziel, dr Beata Chilimoniuk Zajęcia przeprowadzone zostaną z wykorzystaniem kardiomonitora umożliwiającego zamonitorowanie RR, EKG i SpO2. Głównym celem wydarzenia będzie oswojenie uczestników z aparaturą medyczną. Dodatkowo wydarzenie ma na celu przybliżenie uczestnikom pojęcie oraz sposób wizualizacji podstawowych parametrów życiowych człowieka (RR, SpO2, zapisu EKG). W swojej formule obejmować będzie pokaz monitorowania wraz z omówieniem, a także warsztaty polegające na możliwości podłączenia do kardiomonitora (pulsoksymetr - SpO2, mankiet do pomiaru RR oraz elektrody EKG - odprowadzenia kończynowe) uczestników wyrażających na to aprobatę. | 5-10 lat | CSM 119 | 6 z 6 | Tak |
wykład
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 15:00-15:40 | Tajniki ludzkiego umysłu Prowadzą: mgr Magdalena Greszta, Studenci: Barbara Ciesielska, Deborah Basso, Liliana Caban, Marta Milczach, Paulina Chmielewska Od sprawnego funkcjonowania mózgu zależy aktywność naszego ciała i umysłu. Na wykładzie skupimy się na wyjątkowości umysłu człowieka, tym co odróżnia nas zarówno od innych gatunków jak i od siebie nawzajem w zakresie myślenia. Pokażemy co wpływa na proces myślowy człowieka, co na niego wpływa. Ukażemy tajniki mózgu jednej z najwybitniejszych jednostek w dziedzinie nauki – Alberta Einsteina. Przedstawimy również różnice w funkcjonowaniu mózgu psychopaty oraz wiele innych ciekawostek dotyczących ludzkiego umysłu.
wykład z zagadkami dla słuchaczy | Młodzież 16+ i dorośli | CSM 119 | 17 z 20 | Tak | 16:15-17:00 | Niezbadany mózg - biologiczne mechanizmy zachowania się komórek układu nerwowego Prowadzą: dr n. med. Anna Mełges; dr n.med. Michał Mełges Mózg to najbardziej skomplikowany i wciąż nie do końca poznany fenomen natury. W trakcie warsztatu skupimy się wokół szeroko pojętego mózgu człowieka. Przez określenie - mózg, będziemy rozumieć zarówno mózgowie - najbardziej złożony narząd człowieka, jak i umysł - termin oznaczający ogół aktywności ludzkiego mózgu. W zakresie spektrum tematów, spośród których część prezentuje tematykę z zakresu funkcjonowania mózgu w aspekcie psychologicznym i fizjologicznym, a kolejne dotyczą wyzwań, jakie stawia sobie człowiek w swoistym dążeniu do doskonałości. Jako autorzy przyjrzymy się anatomii tego skomplikowanego organu i jego możliwościom, nie pomijając przy tym czynników, które wpływają na jego funkcjonowanie. Z dociekliwością zaprezentujemy potencjał technologii, które mogą zrewolucjonizować świat. Zastanowimy się ponadto nad możliwościami umysłu, nad tym, jak daleko człowiek jest od poznania ostatniej zagadki z nim związanej. | od 12 lat | CSM 10 | 5 | Nie | 17:00-17:45 | Niezbadany mózg - biologiczne mechanizmy zachowania się komórek układu nerwowego Prowadzą: dr n. med. Anna Mełges; dr n.med. Michał Mełges Mózg to najbardziej skomplikowany i wciąż nie do końca poznany fenomen natury. W trakcie warsztatu skupimy się wokół szeroko pojętego mózgu człowieka. Przez określenie - mózg, będziemy rozumieć zarówno mózgowie - najbardziej złożony narząd człowieka, jak i umysł - termin oznaczający ogół aktywności ludzkiego mózgu. W zakresie spektrum tematów, spośród których część prezentuje tematykę z zakresu funkcjonowania mózgu w aspekcie psychologicznym i fizjologicznym, a kolejne dotyczą wyzwań, jakie stawia sobie człowiek w swoistym dążeniu do doskonałości. Jako autorzy przyjrzymy się anatomii tego skomplikowanego organu i jego możliwościom, nie pomijając przy tym czynników, które wpływają na jego funkcjonowanie. Z dociekliwością zaprezentujemy potencjał technologii, które mogą zrewolucjonizować świat. Zastanowimy się ponadto nad możliwościami umysłu, nad tym, jak daleko człowiek jest od poznania ostatniej zagadki z nim związanej. | od 12 lat | CSM 10 | 5 | Nie | 18:00-18:45 | Cukrzyca pozwala poznać słodki smak życia. Prowadzą: Dr Aneta Filipek-Czerska, Mgr Małgorzata Cybula-Misiurek, Mgr Elżbieta Litkowiec Cukrzyca jest przewlekłą chorobą metaboliczną, spowodowaną nieprawidłową produkcją insuliny w komórkach trzustki lub nieprawidłowym działaniem insuliny. To choroba charakteryzująca się m.in. podwyższonym stężeniem glukozy (cukru) we krwi. Jej objawy mogą pojawić się nagle lub ukazać się dopiero po kilku latach. To nieuleczalna choroba, która wymaga stałego leczenia. Przyczyną jest błędne działanie układu odpornościowego. Zamiast chronić ciało daje on sygnał do działania przeciw zdrowym komórkom trzustki, które w efekcie ulegają zniszczeniu. Przez to trzustka produkuje zbyt małe ilości insuliny lub nie produkuje jej wcale. Insulina to hormon wytwarzany przez trzustkę, niezbędny do metabolizmu węglowodanów, w mniejszym stopniu także tłuszczów. Dzięki insulinie energia (glukoza) z pokarmów transportowana jest z krwi do wnętrza komórek. W ten sposób poziom cukru we krwi obniża sią, a komórki są odżywione. Cel spotkania: - zapoznanie z istotą i mechanizmem cukrzycy typu 1; - ukazanie co to za choroba; - poznanie objawów cukrzycy; - ukazanie wykonania pomiaru cukru; dzieci z pomocą prowadzącej wykonują pomiar cukru we krwi za pomocą glukometru; - poznanie funkcjonowania dziecka z cukrzycą. Środki pomocnicze: - prezentacja z informacjami na temat cukrzycy; - film z ukazaniem wykonywania pomiaru glukozy; - materiały: komputer, rzutnik; - sprzęt medyczny (glukometr, pen, insulina, jednorazowe nakłuwacze, dzienniczek samokontroli), plakaty, ulotki, test wiedzy na temat cukrzycy typu 1
| 14-18 | CSM 9 | 5 z 8 | Tak | 18:00-18:45 | Jak mieć piękny i zdrowy uśmiech? Prowadzą: dr n.med. Michał Mełges, dr n.med. Anna Mełges Wada zgryzu to nieprawidłowa budowa szczęk, która zaburza czynności jamy ustnej - może np. powodować zniekształcenie mowy, trudności w oddychaniu, czy jedzeniu. Okres przedszkolny i wczesnoszkolny jest najlepszym momentem na korygowanie występujących w tym względzie nieprawidłowości. Bardzo istotne jest również to, że do leczenia należy podejść interdyscyplinarnie, a więc nie tylko poprzez leczenie stomatologiczne, ale również eliminując inne czynniki środowiskowe i ćwicząc odpowiedni tor oddychania oraz postawę jamy ustnej. Dzięki temu w przyszłości młody człowiek będzie miał nie tylko prawidłowy zgryz i proste zęby, ale również ładne rysy twarzy oraz będzie cieszył się w dużym stopniu dobrym zdrowiem i kondycją psycho-fizyczną. W trakcie warsztatu wskażemy, aby terapia była naprawdę skuteczna, przynosiła trwałe efekty, trzeba dziecko nauczyć jak prawidłowo oddychać i utrzymywać zamkniętą postawę jamy ustnej z językiem spoczywającym na podniebieniu. Wtedy na stałe przyjmie ono pozycję, która nie tylko przyczyni się do poprawy istniejącego stanu, ale zawsze będzie sprzyjała jego wyglądowi i zdrowiu. | od 10 lat | CSM 10 | 6 | Nie | 19:00-19:45 | Cukrzyca pozwala poznać słodki smak życia. Prowadzą: Dr Aneta Filipek-Czerska, Mgr Małgorzata Cybula-Misiurek, Mgr Elżbieta Litkowiec Cukrzyca jest przewlekłą chorobą metaboliczną, spowodowaną nieprawidłową produkcją insuliny w komórkach trzustki lub nieprawidłowym działaniem insuliny. To choroba charakteryzująca się m.in. podwyższonym stężeniem glukozy (cukru) we krwi. Jej objawy mogą pojawić się nagle lub ukazać się dopiero po kilku latach. To nieuleczalna choroba, która wymaga stałego leczenia. Przyczyną jest błędne działanie układu odpornościowego. Zamiast chronić ciało daje on sygnał do działania przeciw zdrowym komórkom trzustki, które w efekcie ulegają zniszczeniu. Przez to trzustka produkuje zbyt małe ilości insuliny lub nie produkuje jej wcale. Insulina to hormon wytwarzany przez trzustkę, niezbędny do metabolizmu węglowodanów, w mniejszym stopniu także tłuszczów. Dzięki insulinie energia (glukoza) z pokarmów transportowana jest z krwi do wnętrza komórek. W ten sposób poziom cukru we krwi obniża sią, a komórki są odżywione. Cel spotkania: - zapoznanie z istotą i mechanizmem cukrzycy typu 1; - ukazanie co to za choroba; - poznanie objawów cukrzycy; - ukazanie wykonania pomiaru cukru; dzieci z pomocą prowadzącej wykonują pomiar cukru we krwi za pomocą glukometru; - poznanie funkcjonowania dziecka z cukrzycą. Środki pomocnicze: - prezentacja z informacjami na temat cukrzycy; - film z ukazaniem wykonywania pomiaru glukozy; - materiały: komputer, rzutnik; - sprzęt medyczny (glukometr, pen, insulina, jednorazowe nakłuwacze, dzienniczek samokontroli), plakaty, ulotki, test wiedzy na temat cukrzycy typu 1
| 14-18 | CSM 9 | 8 z 8 | Tak | 19:00-19:45 | Jak mieć piękny i zdrowy uśmiech? Prowadzą: dr n.med. Michał Mełges, dr n.med. Anna Mełges Wada zgryzu to nieprawidłowa budowa szczęk, która zaburza czynności jamy ustnej - może np. powodować zniekształcenie mowy, trudności w oddychaniu, czy jedzeniu. Okres przedszkolny i wczesnoszkolny jest najlepszym momentem na korygowanie występujących w tym względzie nieprawidłowości. Bardzo istotne jest również to, że do leczenia należy podejść interdyscyplinarnie, a więc nie tylko poprzez leczenie stomatologiczne, ale również eliminując inne czynniki środowiskowe i ćwicząc odpowiedni tor oddychania oraz postawę jamy ustnej. Dzięki temu w przyszłości młody człowiek będzie miał nie tylko prawidłowy zgryz i proste zęby, ale również ładne rysy twarzy oraz będzie cieszył się w dużym stopniu dobrym zdrowiem i kondycją psycho-fizyczną. W trakcie warsztatu wskażemy, aby terapia była naprawdę skuteczna, przynosiła trwałe efekty, trzeba dziecko nauczyć jak prawidłowo oddychać i utrzymywać zamkniętą postawę jamy ustnej z językiem spoczywającym na podniebieniu. Wtedy na stałe przyjmie ono pozycję, która nie tylko przyczyni się do poprawy istniejącego stanu, ale zawsze będzie sprzyjała jego wyglądowi i zdrowiu. | od 10 lat | CSM 10 | 6 | Nie | 20:00-20:45 | Jak mieć piękny i zdrowy uśmiech? Prowadzą: dr n.med. Michał Mełges, dr n.med. Anna Mełges Wada zgryzu to nieprawidłowa budowa szczęk, która zaburza czynności jamy ustnej - może np. powodować zniekształcenie mowy, trudności w oddychaniu, czy jedzeniu. Okres przedszkolny i wczesnoszkolny jest najlepszym momentem na korygowanie występujących w tym względzie nieprawidłowości. Bardzo istotne jest również to, że do leczenia należy podejść interdyscyplinarnie, a więc nie tylko poprzez leczenie stomatologiczne, ale również eliminując inne czynniki środowiskowe i ćwicząc odpowiedni tor oddychania oraz postawę jamy ustnej. Dzięki temu w przyszłości młody człowiek będzie miał nie tylko prawidłowy zgryz i proste zęby, ale również ładne rysy twarzy oraz będzie cieszył się w dużym stopniu dobrym zdrowiem i kondycją psycho-fizyczną. W trakcie warsztatu wskażemy, aby terapia była naprawdę skuteczna, przynosiła trwałe efekty, trzeba dziecko nauczyć jak prawidłowo oddychać i utrzymywać zamkniętą postawę jamy ustnej z językiem spoczywającym na podniebieniu. Wtedy na stałe przyjmie ono pozycję, która nie tylko przyczyni się do poprawy istniejącego stanu, ale zawsze będzie sprzyjała jego wyglądowi i zdrowiu. | 0d 10 lat | CSM 10 | 6 | Nie |
wykład i pokaz
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 14:10-15:50 | Jak uchronić się przed ZŁYMI komórkami? Czyli Cytologia - tak ważna ale czy tak straszna? Prowadzi: Olga Bracław Omówienie czynników ryzyka raka szyjki macicy, profilaktyka w tym wyjaśnienie obserwatorom w jakim celu przeprowadzane jest badanie cytologiczne, kiedy należy wykonać pierwsze badanie i co ile powinniśmy je powtarzać. Pokaz prawidłowego pobrania wymazu cytologicznego i przedstawienie uczniom na fantomie nieprawidłowych zmian na szyjce. | 16-18 | CSM 122 | 10 | Nie | 15:00-17:00 | Fazy rozwoju płodu Prowadzą: Malgorzata Kowalczyk, Kinga Syty, Małgorzata Cybula Misiurek Zanim dziecko przyjdzie na świat, musi spędzić dziewięć miesięcy w brzuchu matki. Przez te dziewięć miesięcy będzie się rozwijało i zmieniało, aż pewnego dnia będzie gotowe do wyjścia na świat - i to jest wielka tajemnica życia . | 11-100 | CSM 118 | 10 z 10 | Tak | 17:00-17:45 | Cud narodzin, czyli poród krok po kroku. Prowadzą: mgr Katarzyna Warchoł, mgr Aneta Ruszniak, mgr Lidia Ruta, Julia Kunicka, Agnieszka Bąk, Julia Ryniewska, Klaudia Krasuska, Juliana Siedzieniewska Przedstawienie etapów porodu i fizjologii narodzin. Niefarmakologiczne metody łagodzenia bólu porodowego tj. aromaterapia, muzykoterapia, masaż chustą rebozo. Pozycje wertykalne i oddech w porodzie. Kangurowanie i kontakt skóra do skóry - dlaczego są takie ważne? | uczniowie i studenci | CSM 118 | 18 z 20 | Tak | 20:00-20:50 | Od narodzin do starości Prowadzą: mgr Małgorzata Kowalczyk, dr Kinga Kulczycka, dr Marzena Szuster Trudno uwierzyć, że pierwotnie każdy z nas był tylko jedną komórką powstałą z dwóch komórek rozrodczych. W wyniku ich połączenia rozwinął się zarodek. Od tego momentu rozpoczyna się nasza wielka przygoda - życie. Projekt prezentuje okresy rozwoju człowieka od chwili narodzin aż do starości.
| 10-20 lat | CSM 2 | 10 z 10 | Tak |
zajęcia laboratoryjne
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 10:00-10:45 | „Magia wodnych roztworów”– pokazy chemiczne Prowadzą: mgr Agnieszka Słodkowska, dr Robert Mroczka Zapraszamy do naszego laboratorium. Na własne oczy zobaczycie, że roztwory wodne mogą być magiczne. Mogą zmieniać kolory, iskrzyć, a nawet wybuchać. Razem przywołamy burzę, poszukamy Smerfów i może uda nam się spotkać kameleona. | dzieci w wieku przedszkolnym, 5-6 lat | ICBN 2.09 | brak miejsc | Tak | 11:00-12:00 | Przepis na kombuchę - eliksir długowieczności (edycja I) Prowadzą: mgr Ilona Jonik, mgr inż. Kinga Ożga, mgr Agnieszka Krzyszczak - Turczyn, Anna Bilokinna, Weronika Tomala - Mazur, dr Ilona Sadok Historia przygotowania napoju kombucha sięga prawdopodobie II wieku i związana jest z Chinami. Napój ten nazywany był eliksirem wiecznego życia lub herbatą nieśmiertelności. Kombuchę przygotowuje się prowadząc fermentację słodzonej herbaty wykorzystując grzybka herbacianego, który w istocie nie jest grzybem - tylko rodzajem symbiotycznej kolonii drożdży i bakterii. Wskutek fermentacji, powstaje lekko musujący, kwasowo-orzeźwiający napój o korzystnym działaniu na florę jelit. Kombucha dostarcza cennych witamin, składników mineralnych oraz kwasów organicznych. Podczas zajęć laboratoryjnych uczestnicy zapoznają się z procedurą przygotowania napoju kombucza. | od 12 lat | ICBN 2.13 i 2.14 | 10 z 15 | Tak | 11:00-11:45 | „Magia wodnych roztworów”– pokazy chemiczne Prowadzą: mgr Agnieszka Słodkowska, dr Robert Mroczka Zapraszamy do naszego laboratorium. Na własne oczy zobaczycie, że roztwory wodne mogą być magiczne. Mogą zmieniać kolory, iskrzyć, a nawet wybuchać. Razem przywołamy burzę, poszukamy Smerfów i może uda nam się spotkać kameleona. | dzieci w wieku przedszkolnym, 5-6 lat | ICBN 2.09 | brak miejsc | Tak | 12:30-14:00 | Kolorowy mikroświat: sekrety barwienia bakterii i obserwacje mikroorganizmów pod mikroskopem Prowadzą: dr inż. Magdalena Michalak-Tomczyk, mgr Agnieszka Welman-Styk, Maja Hapon, Aleksandra Niziołek, Bartosz Mickiewicz, Amelia Gruchoła, Amelia Taracha Zapraszamy na pasjonujące warsztaty mikrobiologiczne, podczas których uczestnicy będą mieli okazję bliżej przyjrzeć się fascynującemu światu bakterii. Te niezwykłe mikroorganizmy spotykane są w glebie, wodzie, powietrzu, a nawet wewnątrz naszego ciała. Podczas warsztatów uczestnicy będą mogli samodzielnie przygotować preparaty mikroskopowe, wykonać barwienie i obserwować pod mikroskopem różnorodne kształty bakterii, takie jak np. ziarniaki, pałeczki czy paciorkowce. To niepowtarzalna okazja na zrozumienie jaką rolę pełnią bakterie w różnych środowiskach, a także jak wpływają na nasze zdrowie. To również szansa na rozwinięcie swoich umiejętności laboratoryjnych. Dołączcie do naszych warsztatów i odkryjcie niezwykły świat bakterii! | od 14 lat | Biotechnologia 2.08 | 2 z 10 | TAK | 14:00-14:45 | Podstawy identyfikacji gatunkowej bakterii techniką MALDI-TOF Prowadzą: dr Ilona Sadok, Aleksandra Niziołek, Monika Potyra, dr hab. Rafał Łopucki, dr Marcin Skowronek Technika MALDI TOF (z ang. Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionization Time-of-Flight Mass Spectrometry) umożliwia szybką i wiarygodną identyfikację rodzajową i/lub gatunkową mikroorganizmów. Odpowiednio przygotowana próbka biologiczna jest pokrywana specjalną matrycą, a następnie na nią kierowany jest impuls laserowy, co powoduje odparowanie próbki i jonizację cząsteczek białek. Powstałe jony są następnie analizowane pod kątem stosunku masy cząsteczkowej do ich ładunku z wykorzystaniem analizatora czasu przelotu. Identyfikacja opiera się na porównaniu widma mas zebranego dla badanej próbki (profilu białkowego) z widmem referencyjnym dostępnym w bazie danych. W trakcie zajęć laboratoryjnych uczestnicy poznają podstawy metodyki identyfikacji gatunkowej bakterii techniką MALDI-TOF oraz będą mieli okazję sampodzielnie wykonać analizy. Materiałem badawczym będą izolaty kolonii bakterii wyhodowane z próbek pobranych z różnych elementów wyposażenia publicznych placów zabaw z terenu miasta Lublina. | od 12 lat | ICBN -1.21 (piętro -I) | 3 z 10 | Tak | 14:00-15:30 | Strawmy to razem Prowadzą: mgr Agnieszka Welman-Styk, dr inż. Magdalena Michalak-Tomczyk, mgr Kinga Kędzierska, dr hab. Anna Rymuszka, prof. KUL Podczas tych zajęć zgłębimy tajniki procesu trawienia, odkryjemy rolę enzymów, a także zobaczmy, jak wybrane enzymy proteolityczne wpływają na trawienie różnych substancji. Będziemy obserwować proces trawienia z użyciem trypsyny i podpuszczki. Przeanalizujemy, jak enzymy trawienne są wykorzystywane w produkcji żywności, na przykład w produkcji sera. | od 14 lat | Biotechnologia 2.08 | 8 z 8 | Tak | 14:00-14:50 | Klitoria – magiczna niebieska herbata – mierzymy widma kolorowych roztworów. Prowadzi: Agnieszka Szmagara Klitoria ternateńska – to bardzo ciekawa roślina. Tak naprawdę nie ma nic wspólnego herbatą, to zupełnie inna roślina. Jej kwiaty zawierają szczególne antocyjany, która nadają jej barwę niebieską. Barwa ta utrzymuje się również w roztworach: wodnych i alkoholowych. Pochodzi z krajów o klimacie tropikalnym i subtropikalnym. Klitoria została wybrana do doświadczeń na Noc Biologów z dwóch powodów: • substancje aktywne zawarte w klitorii (antocyjany, flawonoidy, laktony, fitosterole i terpenoidy) mają bardzo szerokie działanie prozdrowotne, w tym również przeciwstresowe, na pamięć i koncentrację, a także na wzrok: wspomaga proces widzenia po zmroku i zdolność adaptacyjną w ciemności Noc Biologów, logo – kot, • ma ciekawą właściwość - niebieski napar z kwiatów klitorii zmienia swoją barwę w zależności od pH. Celem projektu jest przygotowanie błękitnego naparu wodnego z kwiatów klitorii, zbadanie wpływu pH na barwę roztworu, przeprowadzenie pomiarów spektrofotometrycznych, czyli zmierzenie widm UV-Vis uzyskanych roztworów.
| klasy 7-8 szkoła podstawowa | ICBN 1.10 | 8 z 8 | Tak | 15:00-15:45 | Bakterie na placach zabaw - jak szybko zidentyfikować występujące tam gatunki? Prowadzą: dr Ilona Sadok, Aleksandra Niziołek, Monika Potyra, dr hab. Rafał Łopucki, dr Marcin Skowronek Place zabaw mogą być miejscem, gdzie dzieci narażone są na kontakt z różnymi patogenami, w tym bakteriami chorobotwórczymi. Podczas zajęć laboratoryjnych uczestnicy będą mogli samodzielnie przeprowadzić identyfikację bakterii wyhodowanych z próbek pobranych z różnych elementów wyposażenia publicznych placów zabaw z terenu miasta Lublina. Próbki pobierano m.in. z piaskownicy, elementów metalowych zjeżdżalni, huśtawek, uchwytów bujaków i ławek. Identyfikacja gatunkowa będzie prowadzona technika MALDI TOF (z ang. Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionization Time-of-Flight Mass Spectrometry) w oparciu o analizę profilu białkowego - charakterystycznego dla danego gatunku bakterii (tzw. molekularnego odcisku palca). | od 15 lat | ICBN -1.21 (piętro -I) | 4 z 10 | TAK | 15:00-16:30 | Izolacja DNA z tkanki roślinnej Prowadzi: dr n. med. Paweł Czubak W trakcie izolacji DNA z tkanki roślinnej, przeprowadzamy precyzyjne kroki mające na celu wyodrębnienie tego fundamentalnego materiału genetycznego. Poprzez delikatne rozdrabnianie komórek roślinnych, następnie zastosowanie enzymów degradujących białka i innych zanieczyszczeń, a w końcu dokładne oczyszczenie uzyskanego DNA, tworzymy warunki, które gwarantują izolację czystego materiału genetycznego z tkanki roślinnej. Ten proces stanowi kluczowy krok w dalszych analizach genetycznych, umożliwiając szczegółowe badania struktury i funkcji genów roślinnych. Na zajęciach wykorzystamy kilka pospolitych warzyw i owoców aby w łatwy i przyjemny sposób wyizolować z nich DNA. | od 12 lat | B 4.07 | 2 z 10 | Tak | 15:00-16:00 | Sztuczne nasiona w propagacji roślin Prowadzi: Małgorzata Poniewozik Sztuczne nasiona to sztucznie okapsułowane zarodki somatyczne lub inne części wegetatywne roślin, które mogą być wysiewane jako nasiona i przekształcać się w kompletną roślinę w warunkach in vitro bądź in vivo. Ta technika jest uważana za cenną alternatywę rozmnażania roślin w wielu uprawach i ważną metodę masowego rozmnażania elitarnych genotypów lub roślin, które trudno rozmnaża się z wykorzystaniem tradycyjnych metod. | od 16 lat | B 2.13 | 6 z 8 | Tak | 16:00-17:00 | Przepis na kombuchę - eliksir długowieczności (edycja II) Prowadzą: mgr Ilona Jonik, mgr inż. Kinga Ożga, mgr Agnieszka Krzyszczak - Turczyn, Anna Bilokinna, Weronika Tomala - Mazur, dr Ilona Sadok Historia przygotowania napoju kombucha sięga prawdopodobie II wieku i związana jest z Chinami. Napój ten nazywany był eliksirem wiecznego życia lub herbatą nieśmiertelności. Kombuchę przygotowuje się prowadząc fermentację słodzonej herbaty wykorzystując grzybka herbacianego, który w istocie nie jest grzybem - tylko rodzajem symbiotycznej kolonii drożdży i bakterii. Wskutek fermentacji, powstaje lekko musujący, kwasowo-orzeźwiający napój o korzystnym działaniu na florę jelit. Kombucha dostarcza cennych witamin, składników mineralnych oraz kwasów organicznych. Podczas zajęć laboratoryjnych uczestnicy zapoznają się z procedurą przygotowania napoju kombucza. | od 12 lat | ICBN 2.13 i 2.14 | 10 z 15 | Tak | 16:00-17:30 | Laboratorium maturzysty - CHEMIA Prowadzi: dr Anna Borówka Zbliża się czas egzaminów maturalnych. Aby dobrze się do nich przygotować, trzeba powtórzyć i usystematyzować zdobyte dotąd wiadomości. Uczniowie mający zamiar zdawać na maturze chemię będą mieli podczas warsztatów możliwość przypomnienia sobie niektórych doświadczeń, najczęściej pojawiających się w arkuszach maturalnych. Przećwiczą opisywanie przebiegu eksperymentu, formułowanie obserwacji i wniosków. Część doświadczeń sami zaplanują i wykonają. Taka powtórka przed maturą na pewno się przyda :) | szkoła średnia | Biotechnologia 312 | 3 z 12 | Tak | 18:00-18:30 | Od małej komórki do dużego problemu, czyli wpływ zakażeń dróg rodnych na zdrowie kobiety Prowadzą: Michał Skoczylas, Julia Gajownik, Michał Michoń, Kacper Chmiel, Anna Irzmańska-Hudziak, Aleksandra Jarząbek, Katarzyna Warchoł Dbałość o zdrowie kobiety powinno być wielokierunkowe. Trudno ująć całą problematykę w jednym wykładzie, lecz celem prelegentów jest by przedstawić choć niektóre aspekty, m.in. dobre obyczaje, higienę pracy i rekreację, samoobronę i zapobieganie chorobom. Jako, że prelegenci zajmują się naukami medycznymi i naukami o zdrowiu, głównym zagadnieniem będzie radzenie sobie z problemami zdrowotnymi. W tym dniu szczególnie - zakażeniami dróg rodnych wywoływanymi przez bakterie i grzyby, które są częstym problemem zdrowotnym u kobiet dorosłych. Wczesne rozpoznawanie i leczenie zmniejszają ryzyko powikłań. W wykładzie zostaną omówione objawy zakażeń dróg rodnych (w tym rodzaje upławów), potencjalne problemy wtórne u kobiet nieciężarnych i ciężarnych (m.in. zapalenie przydatków, choroba zapalna miednicy, niepłodność, poród przedwczesny) oraz u noworodków (zakażenie wrodzone). A wszystko to w przyjaznej atmosferze tworzonej przez studentów medycyny, członków Studenckiego Koła Naukowego przy Instytucie Nauk o Zdrowiu KUL, i opiekunów ich prac. | uczniowie szkół średnich klas IV | CSM 118 | 18 z 20 | Tak | 18:30-19:30 | Zdrowie jamy ustnej w Twoich rękach! - czyli jak i po co dbać o higienę jamy ustnej
Link do wydarzenia: KLIKNIJ
Prowadzą: Urszula Bojakowska-Komsta (kierownik), Kinga Kulczycka, Ewa Stychno, Anna Iżmańska-Chudziak, Kinga Syty Higiena jamy ustnej to podstawa dobrego zdrowia, samopoczucia i pięknego uśmiechu. Warto wiedzieć, jak prawidłowo o nią dbać i jakie produkty mogą pomóc w utrzymaniu zdrowego uśmiechu. Prawidłowa higiena jamy ustnej to również pierwszy krok w walce o zdrowie całego organizmu. Dokładne szczotkowanie, nitkowanie zębów i płukanie płynem antybakteryjnym minimalizuje ryzyko wystąpienia próchnicy oraz chorób dziąseł, odświeża oddech i pozwala cieszyć się zdrowym uzębieniem i dobrym samopoczuciem przez wiele lat. Warto zatem poznać podstawowe zasady dbania o własne zdrowie | 10-35 lat | On-line | Bez ograniczeń | Nie |
|